Autor: Iivi Saar • 31. jaanuar 2019
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kohtle teenindajat kui staari!

Pole just saladus, et teenindussektoris valitseb suur töötajate puudus. Parimad kandidaadid lähevad tööle tehnoloogia- või pangandussektorisse ning kohviku teenindaja positsioon jääb väga lühiajaliseks. Mida sellises olukorras teha?
Foto: Tiit Motus

Lääne-Euroopas on tavaline, et sind võtab restoranis vastu naerusuine, kõvasti üle keskea härrasmees, kes on ühes ettevõttes veetnud oma parimad aastad. Meie teenindusmaastikul teevad seda tööd valdavalt üliõpilased või noored muu töö kõrvalt.

Teenindajaametit võetakse kahjuks kui ajutist, kuigi sa õpid selles nii suhtlemisoskust, erinevates olukordades hakkamasaamist kui ka iseennast tundma kordi rohkem kui mujal.

Üldine suhtumine meie edukeskses ühiskonnas on, et kui sa oled veel kolmekümneselt ettekandja, siis järelikult ei ole elus läbi löönud! Parem maine on keskmisel ametnikul, kes istub arvuti taga kontoris, kui tippteenindajal. Väga hea teenindaja võib aga tänu jootrahale temast märkimisväärselt rohkem teenida ja õnnelikum olla.

Kahjuks juhtub aga nii, et kui noorest teenindajast on saanud tippteenindaja, kes naudib oma tööd ja klientide ning tööandja positiivset tagasisidet, siirdub ta kontoritööle. Horisontaalselt kulgev karjäär ei tundu ahvatlev.

Viis aastat tagasi, kui olime avanud oma teise kohviku, jäi mind painama idee – kuidas teenindajaametit ühiskonnas rohkem väärtustada, et noored näeksid selles pikemaajalist karjääri, mitte kui vaheetappi enne n-ö päris tööd!

Teenindaja kuvand säravamaks!

Selleks, et teenindaja amet tunduks väärtuslikum ja mainekam, tuleks selle ümber luua pisut glamuuri. Kes sobiks selleks paremini kui mõni armastatud laulja, näitleja, telestaar või edukas poliitik, Lyoni punane barett peas ja põll ees, kliente teenindamas?

Helistasime Eesti staaridele ning väljakutse võtsid vastu Eurovisiooni võitja, näosaate võitja, tunnustatud stilist ja poliitik. Selleks, et meie kampaania jõuaks suurema sihtgrupini, otsustasime tööpostilt teha otselülitusi Eesti kuulatavaima raadiojaama Sky Plus hommikuprogrammi. Tahtsime, et saatejuhid teeksid külalisteenindajaga enne ja pärast tööd intervjuu. Eesmärk – saada teada, millised hirmud inimesi enne tööle asumist valdavad ja kas need osutusid tõeks. Kõige tähtsam küsimus oli loomulikult, et kuidas neile teenindajatöö meeldis!

Kampaania oli väga populaarne nii osalejate kui ka külaliste-kuulajate silmis. Lauljad ja näitlejad jäid rahule, et said uue kogemuse. Kuna nendegi töös tuleb väga palju spontaanselt käituda, suhelda ja erinevates olukordades hakkama saada, siis said nii mitmedki oma rollirepertuaari täiendust. Mõni osaleja avaldas koguni soovi tulla järgmisel aastal jälle teenindama. Hommikuprogrammi saatejuhid elasid kaasa tipiedetabelile ja osalejadki üritasid teineteist üle trumbata, näiteks kohvikukülastajatele laulmisega.

Kõigis suurtes portaalides ilmus lugusid meie staarteenindajate kogemusest ning igapäevaselt avaldati pildigaleriisid teenindussituatsioonidest.

Kampaanial oli ka teine eesmärk – kiita ja märgata rohkem head teenindust! Mitme nädala jooksul tõusis oluliselt kiituste arv meie teenindajatele kohvikus kohapeal ja ka sotsiaalmeedia lehtedel.

Kuna paljud osalejad avaldasid arvamust, miks noored võiksid teenindajaks tulla, siis suurenes ka kandideerijate arv. Mul on väga hea meel, et mulle on tööle tulnud mitmeid töötajaid, kes näevad ennast selles ametis veel vanemanagi.

Kuidas saada paremat teenindust?

Palju on kõrvu jäänud arvamust, et teenindaja maine on Eestis halb. Ma ei tahaks sellega nõustuda. Pigem on inimestel väga suured ootused teenindajale. Kes soovib, et teenindaja naerataks kogu aeg ja teeks kliendi paha tuju heaks, kes ootab, et teenindus oleks täiesti märkamatu või arvab hoopis, et klient on kuningas. Eks teenindajatel tuleb ette paremaid või halvemaid päevi, sest teenindaja ei ole ju programmeeritav robot, millel on tööpäevaringselt sisse lülitatud sära ja naerata nupp!

Selleks, et klient saaks tema ootustele vastavat teenindust, soovitan teenindussituatsiooni suhtuda nagu igasugusesse suhtesse – saad seda, mida vastu annad! Naeratage ka ise rohkem teenindajale ja kiitke, et teenindaja jõuaks oma igapäevatööd sama säravalt teha ning te kogete sama vastugi!

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757