Autor: Digitaalne Turundus • 1. veebruar 2024

Ettevõtte müügi protsess: Kuidas jõuda eduka tulemuseni?

Soovid ettevõtet või selle osa müüa, kuid ei tea, millest alustada? Oleme allpool välja toonud mõned olulisemad punktid, millele mõelda ja kuidas protsessi alustada.

Kas soovid müüa kogu ettevõtte või osa ettevõttest?

Võimalik on müüa kogu ettevõte koos õiguste, kohustuste ja ajalooga või müüakse ettevõtte osad (ehk omanik jääb ettevõtte omanikeringi, kuid müüb osa osalusest) ning äriregistris muudetakse kas kogu ettevõtte või selle osa omanik. Ettevõtte osalise müügi korral võib olla eesmärgiks kaasata rohkem kapitali, saada uusi ideid või näiteks ühendada erinevaid ettevõtteid.

Teine võimalus on müüa teatav osa ettevõtte varadest ehk ostjale lähevad üle vaid konkreetsed nende varadega seonduvad õigused ja kohustused. Näitena võib tuua ühe osakonna müümise, mis on seotud ühe konkreetse toote või teenusega ning mille käigus lähevad uuele omanikule üle nii lepingud, laenukohustused kui ka töötajad.

Kolmas võimalus on üle anda intellektuaalomand ehk näiteks müüakse ettevõtte poolt välja töötatud tarkvaraprogramm.

Ülal nimetatud võimalused ei ole loomulikult ammendavad, sest on võimalikud ka kombinatsioonid eelpool toodud võimalustest.

Millised tegevused on vajalikud enne ettevõtte osa või terve ettevõtte müümist?

Enne kui asuda ettevõtet müüma, tuleks teostada äritegevuse analüüs, selgitada välja, kas ettevõtte äritegevuses on puudujääke, mida saaks parandada või kas on üleval riske, mida tuleks eelnevalt maandada.

Üle tuleks vaadata ettevõtte raamatupidamine ning vajadusel see korrastada. Kehtivad lepingud vajavad samuti üle vaatamist. Lisaks tuleks hinnata, millised maksustamisega seonduvad küsimused võivad ettevõtte müügi korral asjakohased olla.

Koostada tuleks ettevõtte väärtuse hinnang ning mõelda võimaliku müügihinna peale, mis ei oleks ebarealistlikult kõrge, kuid teisalt ei oleks ka allapoole ettevõtte tegelikku väärtust.

Edasi tuleks kaardistada võimalikud huvilised ning välja mõelda müügistrateegia ehk kuidas oma ettevõtet võimalikult atraktiivselt esitleda.

Kui sellised ettevalmistavad tegevused on tehtud, on müügiprotsess sujuvam nii aja- kui ka ressursikulu vaatest.

Vaatamata edukale eeltööle tuleb siiski arvestada sellega, et müügiprotsess on ajamahukas ning võib aega võtta ka umbes pool aastat või kauem sisaldades erinevaid etappe.

Kellele müüa? Kes on sihtrühm?

Ka siin võib olla erinevaid olukordi. Võib juhtuda, et mõnele investorile on ettevõte mingil põhjusel silma jäänud ning ta pöördub ise ettevõtte omaniku poole sooviga alustada läbirääkimisi. Sellisel juhul peab ettevõtte praegusel omanikul olema motivatsioon tehingusse minna.

Teisel juhul tuleb ettevõtte müügi soov ettevõtte omanikult endalt ning ta peab asuma võimalikku uut omanikku otsima. Sellisel juhul on vajalik ettevõtte põhjalik tutvustus, äriplaani ülevaade, võimalikud uued tegevused jms ehk ettevõtte omanik peab nii öelda müüma oma ettevõtet kui kasumlikku ettevõtet, mida investorid sooviksid osta. Siin tuleks sihtrühmana vaadata sarnases valdkonnas tegutsevaid ettevõtteid või mõelda nii öelda kastist välja ja pakkuda ettevõtet mõnes teises valdkonnas tegutsevale ettevõttele, kes võiks ühendada erinevate ettevõtete erinevad tegevused.

Lihtsam on olukord siis, kui võimalikke investoreid ja huvilisi on rohkem kui üks. Sellisel juhul on paremad võimalused nii läbirääkimisi pidada kui ka soodsamates tingimustes või kõrgemas hinnas kokkuleppele jõuda.

Kui võimalikul investoril on huvi olemas, tuleb temaga sõlmida konfidentsiaalsusleping. Konfidentsiaalsusleping on vajalik seetõttu, et võimalik investor ei kuritarvitaks müügiprotsessi käigus saadavat ärilist informatsiooni, kuid ilma tundlikumat infot jagamata ei ole ilmselt võimalik ettevõtte ärilisest tegevusest piisavalt põhjalikku ülevaadet anda ning ostjal ei ole võimalik ostuotsust langetada ilma piisava taustainformatsioonita.

Kas müügiprotsess tuleks läbida ise või oleks mõistlik leida selleks ekspert?

Müügiprotsess on pigem aeganõudev ja keeruline protsess. Igas eelnevas etapis on võimalik neid tegevusi kas ise teha või kaasata eksperte. Viimane valik on kindlasti mõistlikum, sest keegi ei tea kõigest kõike ning küsimusi tõusetub nii õigusliku, finantsilise kui ka tehnilise poole pealt. Ekspertide kaasamine võimaldab ettevõtte omanikul jätkata oma igapäeva tegevustega ning ettevõtte juhtimisega, mis näitab ka ostjale, et tegemist on aktiivse äritegevuse ning võimalikult kasumliku tehinguga.

Vahel võib juhtuda, et kardetakse kulusid, mis eksperdi kaasamisega kaasnevad, kuid eksperdi töö eesmärgiks on omanikule suurima võimaliku tulu toomine ning selle jälgimine, et kogu protsessi vältel järgitakse õigusnorme ning kõik toimub läbipaistvalt ning kooskõlas õigusaktidega.

Eksperdi kaasamise üheks plussiks võib pidada ka seda, et tal on juba varasemast tööst kogemused, mistõttu kogu protsess toimub sujuvamalt ja kiiremini kui ise seda läbi viies. Ekspert oskab maandada riske ja näha võimalikke probleeme ennetavalt. Lisaks on suureks boonuseks oskus aidata määrata ettevõtte väärtust, aidata leida võimalikke huvilisi, koostada ettevõtte tutvustus, koostada õiguslikult korrektseid lepinguid, osaleda vajadusel läbirääkimistel ning pakkumiste läbi vaatamisel.

Advokaadibüroo Hedman advokaadid on kogenud oma ala eksperdid, kelle poole saab pöörduda kogu ostu- või müügiprotsessi läbiviimisel kui ka konkreetsete üksikküsimuste osas või mõne müügiprotsessi osa läbiviimisel. Ettevõtte müük ei pea olema keeruline ja aeganõudev protsess, vaid see võib olla, ja ongi, palju lihtsam kui kaasata sellesse vastava valdkonna asjatundjad.

Advokaat saab aidata ka teistes valdkondades, kus abi võiks vaja minna. Hedman advokaadibüroo pakub muuhulgas nõustamisteenust sellistel teemadel nagu näiteks startupid ja investeeringute kaasamine, uued ärimudelid, intellektuaalne omand, andmekaitseteenused, tööõigus ja optsioonid jne. Samuti esindab advokaadibüroo üksikisikuid ja ettevõtteid erinevates vaidlustes.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757