Eesti e-kaubandus elab huvitaval ajal — kliendiootused on muutunud ja rahvusvaheline konkurents kasvanud. DPD Eesti kommertsjuht Janek Kivimurd selgitab, mis tagab tänapäeval õnnestunud ostukogemuse ja kuidas e-kaupmehed saavad suurenenud ootustele vastata.

- DPD Eesti kommertsjuht Janek Kivimurd.
E-kaubandus on muutunud märkimisväärselt rahvusvahelisemaks – seda nii kaupmeeste kui ka ostjate vaatenurgast. “Kaupmeeste arv, kes DPD andmetel Eestist pakke väljapoole saadavad, on pea kolmekordistunud,” toob Kivimurd näite.
Samade andmete põhjal on ligikaudu 80 protsenti regulaarsetest e-ostjatest tellinud kaupa ka välismaa veebipoodidest.
Kiirus määrab edu e-kaubanduses
Tänapäeva e-kaubanduse maailmas on klientide ootused selged — tellitud kaup peaks jõudma nendeni võimalikult kiiresti.
"Tarbija ootab tegelikult, et ta saaks oma tellimuse järgmisel päeval kätte, mitte et kaup siis alles teele pannakse," selgitab Kivimurd.
Selleks, et kliendid saaksid oma kauba järgmisel päeval, peavad nii e-pood kui ka pakiveofirma tegutsema kiiresti ja tõhusalt.
DPD toimetab juba praegu Tallinna piirkonnas pea kolmandiku saadetistest kohale samal tööpäeval, kui on selle e-kaupmehelt saanud, kuigi formaalne tarnelubadus on järgmise tööpäeva jooksul.
"Tegelikult on see kaupmehe ja kullerfirma koostöö," rõhutab Kivimurd. "Kui tellimus on komplekteeritud ja kohe teele pandud, jõuab see kliendini järgmisel päeval. See annab olulise konkurentsieelise."
Eestlased eelistavad kauba kättesaamiseks pakiautomaati
Eesti tarbijad on selgelt väljendanud oma eelistusi tarnelahenduste osas. Üle 80% eestlastest eelistab kauba kättesaamiseks pakiautomaate, mis pakuvad paindlikkust ja mugavust.
"Pakiautomaadi puhul on kontroll inimese enda käes," selgitab Kivimurd. "Klient saab valida endale sobiva hetke, millal pakile järele minna. Lisaks on see täna vaieldamatult kõige soodsam valik."
DPD on teinud märkimisväärseid investeeringuid, et tagada pakiautomaatide lihtne kättesaadavus — 84% Eesti elanikele on lähim DPD pakiautomaat kuni 3 km raadiuses. Eriti hinnatakse ööpäevaringset ligipääsetavust, mis võimaldab pakkidele järele minna just siis, kui kliendile sobib.
Valikuvõimalused on konkurentsieelis
Kuigi pakiautomaadid on populaarsed, rõhutab Kivimurd, et see ei peaks olema e-poe ainus tarnevõimalus.„Kaupmehed kipuvad vahel alahindama kojuveo tähtsust – ometi eelistab ligi 20% klientidest just seda varianti. Selle, mitte nii väikese sihtgrupi arvestamine, võib pakkuda selget konkurentsieelist,“ märgib ta.
Kojutarne muutub eriti oluliseks suuremate või mahukamate tellimuste puhul, mis ei mahu pakiautomaati. „Näiteks mikrolaineahi, suurem tööriistakast või kodumasin – selliste kaupade puhul on kullerteenus sageli ainus mõistlik lahendus,“ lisab Kivimurd.
Tänapäevane kullerteenus ei tähenda kaugeltki seda, et klient peaks paki saabumist terve päev ootama. DPD saadab pakisaajale kättetoimetuse päeval teate ühetunnise ajavahemikuga kulleri saabumise kohta. Vajadusel saab klient ise teha muudatusi nii kättesaamise kuupäevas kui ka asukohas.
Lihtne tagastus loob usalduse
Üks olulisemaid tegureid, mis mõjutab klientide valmisolekut e-poest oste sooritada, on tagastusprotsessi lihtsus. " Paku lihtsat ja läbipaistvat tagastust, sest see loob positiivse ostukogemuse," soovitab DPD. "Tõenäosus, et klient teeb kordusostud ja tekib lojaalne kliendibaas, suureneb."
DPD pakub kaupmehele mugavat PIN-koodiga tagastuslahendust: klient saab pakiautomaadist paki kättesaamisel kohe ka PIN-koodi, mida ta vajadusel saab kasutada pakiautomaadi kaudu toote tagasisaatmiseks. Selline lahendus on muutunud heaks standardiks.
Samal ajal tasub e-ostlejatel mõelda ka keskkonna peale. "Tarbija võiks vältida sellist teadlikku käitumist, kus tellitakse mitu toodet eesmärgiga kindlasti osa neist tagastada. Iga tagastatav pakk on omakorda koormus nii e-poele kui ka keskkonnale," tuletab meelde DPD esindaja.
Muutlikud pakimahud nõuavad innovaatilisi lahendusi
Pakiveofirmad seisavad silmitsi järjest kasvavate ja väga muutlike mahtudega. "Piltlikult öeldes — esmaspäeval võib olla vaja toimetada 20 pakki, reedel aga ainult kaks, kuid kliendi ootus teenuse kvaliteedile on sama. Järgmisel päeval oodatakse paki kättesaamist," selgitab Kivimurd.
DPD on täheldanud selget muutust e-ostlejate käitumises: " Vähem on spontaanseid ostusid ja rohkem ostetakse sooduskampaaniate ajal," selgitab Kivimurd. Kampaaniaperioodide vahel on erinevus märgatav — palgapäeva järgne nädal võrreldes kuu viimaste nädalatega on nagu öö ja päev. Nädala algus ja lõpp võivad pakimahus erineda isegi 40-50%.
Lahendus on tehnoloogias ja automatiseerimises. DPD on selleks teinud olulisi investeeringuid:
- Jaanuaris käivitati Baltikumis ainulaadne robotiseeritud pakisorteerimissüsteem
- Tehnoloogia abil arvutatakse igapäevaselt välja optimaalne kullerveoring, mis aitab tagada tõhusa logistika ja kiire tarne
- Sel aastal jõuab autoparki 100 elektriautot, mis katavad pakiveo 10 Eesti linnas
"Automatiseerimine on võtmetähtsusega," kinnitab Kivimurd. "Käsitledes aastas üle 8 miljoni saadetise, pole mõeldav, et keegi koostaks kulleritele käsitsi veoringid. Tehnoloogia abil saame tagada stabiilse teenuse ka muutlike mahtude juures."
DPD näide demonstreerib, kuidas innovaatilised lahendused aitavad e-kaubanduse kasvanud nõudmistega toime tulla ning tagada klientidele kiire ja kvaliteetse teenuse. Sama suunda võiksid järgida ka e-kaupmehed, et muutuvas ja üha konkurentsitihedamas keskkonnas edu saavutada.