Autor: Kaubandus.ee • 14. mai 2007
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

USA suurfirmad rohetuvad

Suurkorporatsioonid nagu Coca-Cola, MacDonalds, Wal-Mart ja teised on juurutamas senisest märksa loodussäästlikumaid pakendeid: näiteks plasti asemel korduskasutatav kartong.

"Harilikult kiitlevad turundajad sellega, mida nad oma tootele on lisanud. Üha rohkem aga kuulutatakse sellest, mida on toote juures kärbitud: pakendeid ja nende keskkonnamõju," kajastas laupäevane New York Times firmade tegemisi ja sellega kiitlemist.

Näiteks plaanib Coca-Cola vähendada oma veepudelite plastikulu 7%, muutes lihtsalt pudeli kuju. Procter Gamble lasi müüki hambapastatuubid ilma pappkarbita. "Igasugused jäätmed on ebaefektiivsus ja ebaefektiivsus võrdub kuluga," teatas Coca-Cola pakendamisjuht Scott Vitters.

Maailma suurim jaemüüja Wal-Mart on asunud survestama oma 66 000 hankijat loobuma üleliigsest pakendamisest. Ettevõte on lubanud aastaks 2025 saada "pakendineutraalseks" ehk suunata taaskasutamisele, ümbertöötlemisele või ka kompostimisele sama palju materjale, kui kaubandusketist pakenditena läbi käib. See kehtib nii jaemüügis kui kaupade transpordil kasutatavate pakkematerjalide kohta. Hankijatele võidakse pakkuda ka paremat hinda pakendite ümbertöötlemise tulu või madalamate jäätmekulude arvelt.

Paljud ettevõtted loodavad juba niigi, et sarnaste toodete puhul mõjutab "rohelisem" pakend tarbija ostueelistust. Estee Lauder kasutab alumiiniumtuubide valmistamisel 80% taaskasutatud metalli, suurem osa firma kinkekarpide pakendist on vanapaberist. Nestle Waters North America teatas 20 mln. naela (ca 9000 tonni) paberi kokkuhoiust viimase viie aastaga seoses kitsamate siltide kasutamisega veepudelitel. Metallist joogipurgid on märksa kergemad kui kümme aastat tagasi.

Keskkonnakaitse eestkõnelejate organisatsioonid tervitavad taolisi algatusi, kuid ootavad enamat, näiteks tähelepanu pööramist pakendimaterjalide valmistamisel eralduvate kasvuhoonegaaside hulgale, kirjutas New York Times.

Innukaid "keskkonnakaitsjaid" on tabanud ka tagasilöögid. MacDonalds üritas toimetatada mänguasju, lauanõusid jm. mitte-toidukaupa oma söögikohtadesse biolagunevais pakendites, kuid selgus, et need ei kannatanud välja veokifurgoonides valitsevat kuumust. Samuti tuli toidukottide valmistamisel uuesti hakata kasutama rohkem plasttoorainet, et tagada nende säravvalge värv. Osa brändide puhul jääb keskkonnaaspekt esteetilisele igal juhul alla. Taaskasutatud alumiinium ei sära sama kenasti. "Läikiv kork on osa Clinique brändi kuvandist," ütles Estee Lauderi esindaja, "ja seda ei saa muuta."

Eestis ei ole kilekotinduse ja muu pakendirämpsu olulist vähenemist seni märgata. Toidupoes pakiti ka üksik küüslaugumugul täna hommikul ilusti eraldi kilekotti, kuhu neid mahtunuks sada.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757