• 08.11.12, 18:06
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Eesti võrkturunduse tipu kuupalk 29 000 eurot

Võrkturundusäri MonaVie Eesti liidrite kuusissetulek on samal tasemel Tero Taskila ja Sandor Liivega. Tarbikaitseamet uurib samal ajal nende püramiidskeemile sarnanevat ärimudelit.
Tegemist on võimsa müügiorganisatsiooniga, millega Eestis liitub järjest enam inimesi.
ETV tippsaatele Pealtnägija (lugu oli eetris 24.10) jäid MonaVie miljonäridest liidrid kättesaamatuks, küll aga sai Äripäeva müügiveeb Best Sales intervjuud nii saatelõigus koolitaja rollis esinenud  Elen Elbra kui ka MonaVie juhtfiguuri Vallo Arumäega, et uurida miljoniäri tagamaid.
Best Salesile said kiiresti selgeks kolm kõnekat fakti. MonaVie ja teised analoogsed võrkturundusketid on Eestis kõige suuremad müügiorganisatsioonid, jättes kaugele seljataha nii Eesti Energia, EMT kui kõik pangad. Teiseks teenivad selles äris tegutsejad vähemalt Eesti mõistes arvestatavaid summasid. Iseasi, kui palju neid „miljonäre” on. Kolmandaks on MonaVie ärimudel niivõrd segane, et lõpuni saavad sellest aru vähesed. Avalikustatud info on saitidel, mis enamjaolt võrkturustajate kontrolli all ja otseallikatest info kättesaamine lõppeb varem või hiljem mõne loosungiga. Peamine debatt näib nii meil, kui mujal maailmas käivat püramiidskeemide ümber, millega sarnanemist MonaVie juhtfiguurid ise eitavad.
Mida siis õigupoolest müüakse?
MonaVie  sõltumatu distribuutor Vallo Arumäe, kelle kaudu MonaVie Eestis tuntust kogub, on tänaseks oma tegevust laiendanud ka teistesse riikidesse. Tema sõnul pakub MonaVie Euroopas nelja erinevat toodet. “Need on 100% looduslikud mahlad Essential ja Active (glükosamiiniga), söögikokteil RVL kehakaalu juhtimiseks ja looduslik energiajook EMV,” tutvustab ta miljoniäri nappi tootevalikut. MonaVie mahl koosneb 19 marjast ja puuviljast. Kõikide toodete põhikomponendiks on Brasiilias, Amazoni vihmametsas kasvav assai mari. “MonaVie on patenteerinud tehnoloogia, millega assai marja omadused säilitatakse klaaspudelis "elaval kujul", et saada kätte kõik antioksüdandid, mida see mari looduslikul kujul sisaldab,” toob Arumäe välja toote erisused. 750ml pudel mahla maksab ligikaudu 30 eurot.
Arumäe sõnul ei müü nad siiski mahla vaid elustiili ja äri alustamise võimalust. Nii MonaVie, kui teised MLM kodulehed on äriinfo jagamisel paraku üsna kitsid. Tavalugejale on kättesaadavad kõlavad loosungid ja liitumiskutsed,  kuid detailsem info on vaid võrguga liitunutele. Nii on kirjas ka Vallo Arumäe nimelisel MonaVie lehel: „Käesoleva domeeni kaudu ei ole Teil võimalik küsimusi edastada. Soovime kohelda oma partnereid võrdselt, seetõttu palume Teil kasutada Teile MonaVie’d tutvustanud partneri personaalset kodulehte. Saate soetada personaalse kodulehe vähema kui 0,50 € eest päevas.” MonaViele omaselt on sõnum mõnusalt segane ja ainus võimalus selgust saada on personaalne kontakt. Sellest hetkest algab müük.
Kas see on püramiidskeem?
Arumäe eitab kategooriliselt MonaVie ärimudeli sarnanemist püramiidskeemiga. “Valdkond, mida Wall Street Journal nimetab parimaks sotsiaalse äri mudeliks maailmas, nimetab ETV “Pealtnägija” püramiidiskeemiks. See on ühtepidi irooniline, teistpidi kurb, kui väike on meie inimeste maailmapilt,” on Arumäe pettunud.
MLM (Multi Level Marketing),Social Business Model, Direct Selling, Pyramid Scheme, see on loetelu terminitest, mida MonaVie ärimudelist rääkides kasutatakse. Seadusega keelatud on neist püramiidskeemid.
Rahafoorum.ee lehel iseloomustab Taavi Pertman püramiidskeemi kui ärimudelit, kus osalejatele makstakse selle eest, et nad toovad järgmisi osalejaid. Püramiidskeemid on paljudes riikides seadusega keelatud. „Mitmed püramiidskeemid kasutavad ära võrkturunduse mudelit, et oma olemust varjata. Kõige kergem on neid ära tunda selle põhjal, kui osalejate põhiline tulu tuleb selle pealt, et nad leiavad enda alla uusi liitujaid/müüjaid, mitte toodete müümisest klientidele,” kirjutab Pertman. Tavaliselt on sellistel juhtudel toode või teenus lihtsalt formaalsuseks, mida müüakse ainult nö liitumistasu eest müüjatele endile.
Ka Tarbijakaitse tunneb MonaVie vastu erilist huvi. Tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski  kinnitab pooleliolevat menetlust: „Hetkel on meil tõepoolest menetlus seoses MonaVie juhtumiga pooleli ja eelkõige püramiidskeemi tõttu.”
Big 7 liigutab  miljardeid
Direct Selling valdkonna seitsme suurema ettevõtte müügitulu ulatus 2010 aastal  24 miljardi dollarini. Sektori tuntumad ettevõtted on näiteks Avon, Herbalife, Tupperware, Oriflame. Suurim turg on USA, palju ei jää maha Jaapan. Euroopa suurim tegija on Saksamaa. Otseturunduse uued kantsid on aga näiteks Venemaa, India ja Malaisia. Arumäe sõnul on selline viis tooteid inimeselt inimesele turustada enam kui 100 aastat vana. “Selles valdkonnas tegeleb üle 80 miljoni inimese enam kui 150 riigis. Soovitusturundus ettevõtete ärimaht on enam kui 125 miljardit dollarit aastas,” jagab Arumäe numbreid.
MonaVie äri on alguse saanud USA-st aastal 2005.  Arumäe sõnul juhtis MonaVie vaid 3 aastat pärast alustamist ülemaailmset sissetulekumiljonäride nimekirja oma valdkonnas. „Viimase seisuga on võrgustikus üle 150 sissetulekumiljonäri ja keskmiselt iga kolme nädala tagant lisandub üks sissetulekumiljonär,” lisab ta. “Kui keegi nimetab MonaVie’ mittelegaalseks, siis see tähendab seda, et üle maailma on üle nelja miljoni distribuutori, kes teevad illegaalset äri ja mitte keegi ei ole seda siiani tähele pannud,” on Arumäe imestunud. Ta viitab, et MonaVie üks asutaja ja tegevjuht, Dallin Larsen valiti ühe maailma juhtiva audiitorbüroo Ernst & Young poolt 2009.a. Aasta Ettevõtjaks. Ajakirjas Inc500, mis järjestab igal aastal kõige kiiremini kasvavad ettevõtted USAs, jõudis MonaVie üldarvestuses 18. kohale.  “Siinjuures 1. kohale toitude ja jookide valdkonnas ja 3. kohale kasumi poolest,” rõhutab Arumäe.  Ettevõte käive on alates 2005. aastast tänaseni enam kui neli miljardit dollarit ja nad on maksnud boonustena välja enam kui miljard dollarit. “Mitte ükski soovitusturundusettevõte ei ole 100 aastase valdkonna ajaloo jooksul loonud nii palju miljonäre esimese seitsme aasta jooksul kui MonaVie. See on keskmiselt üks miljonär iga 25 päeva tagant,” toob Arumäe näite äri edukusest.
Ajakirja “Newsweek” 2008. a 1. augusti numbris näidatakse teenimisvõimalusi hoopis teises valguses. MonaVie  kohustusliku sissetulekute avalikustamise järgi tegeleb nende miljonipealine müügitiim põhiliselt mahla joomisega. Üle 90 protsendi edasimüüjatest loeti jaemüügi klientideks, kelle teenistus koosnes põhiliselt endale müüdud kauba allahindlustest. Alla ühe protsendi kvalifitseerus komisjonitasule ja neist vaid 10 protsenti teenis enam kui 100 dollarit nädalas. Väljakukkumisprotsent, kuigi Mona Vie seda avalikustanud ei ole, on ühe tippvärbaja sõnul 70 protsendi ringis.
Kuidas rahad liiguvad?
Eestis viimasel aastal tuntuks saanud ja ennast soovitusturundus ettevõtteks nimetav MonaVie litsensi andjaks on Lienchtensteinis registreeritud firma  NC Eurotax Network & Consult Institutsioon. Kuidas miljonitesse ulatuvad vahendustasud Eesti sõltumatute  distribuutoriteni jõuavad, jääb saladuseks.
Vallo Arumäele kuuluvad kolm äriühingut. Rich Life Education OÜ müügitulu oli eelmisel aastal 13 960 eurot, See on 2008. aasta lõpul tegevust alustanud finantshariduse valdkonnas tegutsev ettevõte ja The Rich Dad Company litsentseeritud partner Eestis, Lätis ja Leedus. Ettevõte viib läbi ametlikke CASHFLOW klubi üritusi ja korraldab Rich Dad filosoofial põhinevaid koolitusi ja seminare.
Teine Arumäe osalusega äriühing, Invisible99 OÜ, on 2010. aastal tegevust alustanud hariduse valdkonnas tegutsev globaalne ettevõte. Ettevõte toetab ja levitab Robert & Kim Kiyosaki ja The Rich Dad Company sõnumit, korraldab Rich Dad filosoofial põhinevaid koolitusi ja seminare peamiselt Venemaal ja Ukrainas. Eelmisel majandusaastal oli ettevõtte müügitulu 12 tuhat eurot.Kolmas Arumäele kuuluv ettevõte on Relli Group OÜ. Tegemist on valdusettevõttega, mis tegeleb investeerimisega logistika, haridus ja kinnisvara ettevõtetesse.2011. majandusaastal moodustas Relli Group OÜ müügitulu 86 tuhat eurot.
Ka teisele MonaVie sõltumatule distribuutorile ja hiljuti Blue Diamond Executive tasemeni jõudnud Elen Elbrale kuulub Eestis mitu ettevõtet. Nii Finantshariduse OÜ kui ka ETLT OÜ alustasid tegevust 2008 aastal. Paraku ei ole nende ettevõtete eelmise majandusaasta aruanded Äriregistris kättesaadavad.
Vallo Arumäe ja Elen Elbra sissetulekud küündivad MonaVie ametliku palgatabeli alusel 450 000 USD aastas. Nendele kuuluvate ettevõtete kaudu ei tundu sellised summad liikuvat. Kas tasusid makstakse otse eraisikule? Selguse asemel jõudis dialoog Arumäega müstilise virtuaalkontorini, mille kaudu väidetavalt tasud liiguvad. Järgnevalt on toodud tema kirjavahetus Best Salesi toimetajaga.
Aira Tammemäe: Mul on veel üks küsimus: Millise teie osalusega äriettevõtte kaudu toimub MonaVie kaupade müük?
Vallo Arumäe: veelkord selgituseks, et ma ei müü mahla. Kõik, kes soovivad ostavad seda otse MonaVie'st. Mitte ükski minu osalusega ettevõte ei tegele mahla müügiga.
Aira Tammemäe: Aga miks too meditsiinitöötaja Pealtnägija salvestuses siis need mahlakastid sinna kuuri seisma ostis? Videosalvestusest tuli küll välja, et edasimüügiks...Tegelikult ei ole seda siis vaja teha ja osta saab otse?
Vallo Arumäe: tooted on teistele inimestele tasuta jagamiseks, kuna selle põhjal tekib inimestel huvi. See on äri - pole toodet, pole äri. Osad neist, kes toodet proovivad, hakkavad MonaVie kliendiks ja osad näevad ka selles ärivõimalust.
Aira Tammemäe: Minu jaoks on hetkel täiesti arusaamatu, kuidas te  saate tasemele vastava sissetuleku. Teiega seotud Eestis registreeriutd firmade kaudu see raha ei liigu. Kas teile maksab palka NC Eurotax Network & Consult Institutsioon, mis on registreeritud Liechtensteinis?
Vallo Arumäe: See on automaatne süsteem, kus kompensatsioon makstakse iga nädala eest välja otse meie virtuaalkontorisse MonaVie poolt. Nagu kirjutasin on tegemist VALMIS ärisüsteemiga, kus kogu äristruktuur on ettevõtte poolt üles ehitatud. Meie ülesandeks jääb vaid klientide ja partnerite leidmine.
Aira Tammemäe: No minu jaoks läheb järjest huvitavamaks. Mida tähendab virtuaalkontor? Millisel moel toimib selline asi Eesti seadusruumis? Küsin nii otse kui oskan: kas te saate kompensatsiooni kätte juriidilise isikuna või eraisikuna?
Vallo Arumäe: Võime sel teemal ka kohtuda nt. täna õhtul või reedel, kui sulle äri isiklikult huvi pakub.
 

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 15.10.24, 16:14
Advendikalender: kuidas sai lastele loodud kingikogumikust kõigile mõeldud hitt-toode
Advendikalendrid olid eelmisel sajandil peamiselt lastele turustatud viletsavõitu šokolaadiga kommikarbid, mille aknaid avati igal jõulueelsel päeval, lootuses leida kartongi tagant midagi erilist. Ehk oled tähele pannud, et advendikalendrite valik on poelettidel aga igal aastal järjest mitmekesisemaks muutunud. Oma minikingikogumikega on tulnud turule nii mänguasjatootjad, sokikaupmehed, küünlavalmistajad kui ka ilubrändid.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kaubandus esilehele