Vaid mõni nädal tagasi Soome turul tegevust alustanud Eesti ostuklubi O-La-La Planet OÜ on naabrite juures oodatud aastakäibest teeninud juba viis protsenti.
Selle aasta mais sai ostuklubi Eesti, Prantsusmaa ja Suurbritannia äriinglitelt 180 000 eurot, et kindlustada positsiooni Eesti turul ning avada ostuklubi Soomes. Toona rääkis O-La-La Planet OÜ juhatuse liige Nadim Taoubi, et Soome on ostuklubi rajada oluliselt keerulisem kui Eestisse. Ainuüksi turundushinnad on 3–4 korda kõrgemad kui siin.
Nüüd aga on ostuklubi avatud ja vaid mõne nädalaga on teenitud juba 5 protsenti kogu aasta oodatavast käibest.
Turuosa tuleb lihtsalt
Taoubi rääkis, et Soomes on seatud eesmärk järgmise aasta esimeseks kvartaliks kasumisse jõuda. Kui see õnnestub, on plaan liikuda Rootsi ning ka Läti ja Leedu turule.
Taoubi avaldas lootust, et kuna ka teistele turul tegutsevatele firmadele ei ole Soome põhiturg, ei ole turuosa võitmine keeruline. Soomes on sarnaseid ostuklubisid veel vaid kaks, mõlemad Rootsi päritolu ettevõtted: CDON Group AB ja Seabay Capital Ltd.
Taoubi sõnul lisandub nende Soome ostuklubile iga päev kakssada-kolmsada klienti, mis on veidi vähem kui oodati. Samas on positiivne, et Soome kliendid ostavad korraga rohkem kui arvati.
Ettevõttes töötab Soome turuga praegu vähe inimesi. Taoubi sõnul tahab ettevõte esmalt Soomes suure kliendibaasi koguda, sõlmida suhted jaemüüjate ja brändidega, ning siis võtta juurde inimesi, kes tegeleksid kliendisuhetega.
Hoopis teine ärimudel
Taoubi ütles, et Olalaa on Eesti ainus ostuklubi, millest 40 protsenti kuulub välismaistele investoritele. Ta peab seda konkurentide ees eeliseks. Peale nende tegutseb Eestis samas nišis veel kaks ettevõtet, millest ühe peakorter asub Slovakkias ja teisel Vilniuses.
Taoubi nentis, et paljud teevad vea, kui mõtlevad, et reaalse poe kõrvale on hea idee teha e-pood. “Tavalisest poest jalutatakse mööda ja see torkab inimestele silma, e-poest mööda jalutada ei saa, selle jaoks on vaja palju suuremahulisemat turundust,” selgitas ta.
Hoolimata sellest, et Eesti E-kaubanduse Liidu tegevjuhi Merle Kanguri sõnul veebipoel ja ostuklubil sisulises mõttes vahet ei tehta, erinevad need ärimudeli poolest oluliselt.
Taoubi ennustab Eestis e-kaubanduse õitsengut, samal arvamusel on ka Kangur. “Kõik märgid näitavad, et see sinnapoole läheb jah,” ütles ta. Kanguri sõnul plaanivad paljud Eesti veebipoed välismaale laieneda, see selgus e-kaubanduse liidu küsitlusest. Valdavalt kavatsetakse vallutada lähiturge.
E-kaubandus õitseb
Üks veebipoe pidaja, kes plaanib laieneda, on riideid ja ilutooteid pakkuvat Siison.ee-d haldav Siison Group OÜ. Ettevõtte ühe omaniku Silver Hage sõnul on laienemine Eestist välja kõigi veebipoodide unistus. Ta märkis, et juttu e-kaubanduse õitsengust räägiti juba kaks aastat tagasi.
“Paljud mõtlevad kasvust välismaale seetõttu, et kasv Eestis on aeglane. Eestis ei ole e-kaubanduses kunagi Amazoni-laadset teerajajat olnud, kelle poole vaadata. Sellepärast ei ole ka superbrändi, mida kõik teaksid, armastaksid ja usaldaksid,” märkis Hage.
Lisaks kliendile tuleb end tõestada ka välismaa konkurentidele: et ettevõte suudab hinnas võidelda, kauba kohale toimetada, klienditeenindust pakkuda ja kaupa valida. Siison Group OÜ-l on välismaa veebileht juba avalik ja olemas, ent selle turundamisega veel tegeletud ei ole.
Kangur arvab, et ilmselt on veebipoodnikud praegu varasemast enesekindlamad. “Kuna kauplemine veebis on kogu maailmas arenev suund, näevad nad, et on perspektiivi ja julgevad teha investeeringuid välismaale,” ütles ta.
Ostuklubi kiire lõpp
Ostuklubi Fashion Days oli Eestis avatud ainult kuus kuud, nüüd on tegevus lõpetatud kõigis Balti riikides. Fashion Daysi ärikorralduse juht Alban Fischer põhjendas, et tegemist oli Fashion Daysi juhatuse strateegilise otsusega.
Fashion Daysi konkurendi O-La-La Planeti OÜ juhatuse liige Nadim Taoubi arvas, et ettevõte oli koduturul raskustes ning ilmselt tehti otsus selleks, et hoida põhitegevust koduturul Šveitsis.
“Lõpetada pärast nii suuri investeeringuid vaid kuue kuu pärast on väga keeruline otsus. Kui ebaõnnestud, tuleb ebaõnnestuda kiiresti! Austan seda otsust, vähesed ärimehed saavad sellega hakkama,” märkis ta.
Kuidas toimib ostuklubi
1. Peab läbirääkimisi jaemüüjate ja brändidega, need pakuvad ostuklubile hooaja lõpus seisma jäänud tooted. Nii teenib jaemüüja rohkem kui ise suuri allahindlusi korraldades – kui pood teeks samasuguse allahindluse, jääbki klient neid ootama ja allahindlustevahelisel ajal külastab poodi vähe.
2. kutsub inimesi liikmeteks ja Teeb neile kampaania, andes toote oluliselt odavamalt kui saaksid seda teha brändipoed ilma mainet kahjustamata.
3. saab liikmetelt tellimuse ja raha, mida kasutab jaemüüjalt ainult müüdud koguse toote ostmiseks, nii ei jää ka ostuklubile laojääki ning klubiliikmed on ise brändikauba ostmisel investorid.
Seotud lood
Veebipood Ooolala on alates 1. detsembrist suletud.
Selveri pagarilettide küpsetusjuhi Irina Kaganskaja sõnul on viimastel aastatel pagaritoodete müük märkimisväärselt kasvanud. Eriti menukaks on osutunud käsitsi valmistatud ciabatta'd ja focaccia'd oliividega.