14. august 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Andres Susi: Eesti e-kommertsi hetkeolukord on paljulubav

Intervjuu Best Internet 2013 esineja, Cherry Media kaasasutaja Andres Susiga

Andres Susi (32) on Baltimaade juhtiva e-kommertsi ettevõtte Cherry Media kaasasutaja ning tootejuht. Lisaks Cherryle on ta Flirtic.com kaasasutaja ning on juhtinud mitmeid teisi internetifirmasid (Playforia, RateSolutions). Andres on lõpetanud MGIMO-nimelise ülikooli Moskvas.

Milliseks hindad Eesti e-kommertsi hetkeolukorda ja millised on peamised väljakutsed?

Hetkeseis on paljulubav. Tarbijatel on hakanud tekkima usaldus ning nad on õppinud ostma internetist mitte ainult tooteid, vaid ka teenuseid. Ehk siis teadmine on olemas, nüüd tuleb e-kommertsi firmadel seda rauda edasi taguda, kvaliteeti parandada, pakkude järjest rohkem mugavust, usaldsuväärsust. Ainult siis suudame kõik koos haugata järjest suuremat tükki jaekaubanduse pirukast :). Eestis on meie hinnangul e-kommertsi osakaal kogu jaekaubandusest ehk paar protsenti. Võrreldes arenenud e-kommertsiga riikidega on see ca 5-6 korda väiksem (USAs, Suurbritannias ja Lõuna-Koreas näiteks on see 10-12% kandis). Meil siin on kindlasti võimalik positsioone parandada ja suurem tükk võtta.

Eestis kasutatakse ostmisel suhteliselt vähe krediitkaarte. Arvestades sellega, et üle mobiili ostmine muutub mujal maailmas järjest populaarsemaks, siis Eestis võib see saada takistuseks, kuna vana hea online pank ja pin-kalkulaator on endiselt populaarsed. Kindlasti tuleks populariseerida mobiil ID kasutamist.

Milline on kohalike Eesti e-äride väljavaade globaliseeruvas maailmas – kas on üldse võimalik Amazoni- või ebookersi-suguste globaalsete tegijatega võistelda?

Paypal ja Nielsen avalikustasid hiljuti ühe uuringu, kust selgub, et ca 16% online ostudest tehakse välismaa saitidelt. Peamised põhjused on hind ja suurem valik.

Pikas perspektiivis on see kohalikule e-kommertsile kindlasti väljakutse. Selle vastu saab võidelda vaid pakkudes midagi, mida suured rahvusvahelised saidid ei suuda: kiire ja kvaliteetne emakeelne teenindus, lihtne tagastusprotseduur, usaldus kodumaise brändi vastu, kohalikud teenused ja tooted, mida välismaalt ei saa jne.

Kahjuks ei saa me kunagi konkureerida valiku ja hinna osas (v.a. juhul, kui tegu kohalike teenuste/toodetega), kuid kohaliku e-kommertsi surma ma samuti ei kardaks.

Milline on Eesti e-äride perspektiiv saada kliente välismaalt?

Teoreetiliselt ei ole mingisuguseid piiranguid, ole mees ja hakka müüma. Kuid praktilise poole pealt ei ole see niivõrd lihtne. Turud on erinevad - kuskil on väga tugev otsimootorite mõju, kuskil toimetavad tugevalt hinnavõrdlusportaalid, teatud riikides on väga oluline bränd, teistes aga on hoopis muud erisused - näiteks Venemaal armastavad kasutajad suhelda e-poodidega telefoni teel ning maksta kauba kättesaamisel sulas.

Cherry töötab kõigis kolmes Balti riigis ja ka siin, meie koduregioonis, on erisused olemas.

Seega on küsimus pigem selles, kes millist turgu vallutada tahab, millised meetodid valib ning millega ta kohalikke konkurente lüüa saab.

Andres Susi esineb 11. - 12. septembril konverentsil Best Internet 2013.

 

Autor: Hando Sinisalu, Silja Oja

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757