25. november 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Mida toimub Eesti e-kaubanduses aastal 2016?

Foto: Freepik
Eestis ei imesta enam ammu keegi, et traadita internet levib linnas ja maal, e-kaubandus pole aga suurte kaubandusriikidega võrreldes siin sellest hoolimata lapsekingadest välja murdnud.

Siiski on näha märke, et jää hakkab mõranema. Toon välja kümme trendi, mis kodumaise e-kaubanduse arengut ees ootab.

1. Lisandub aktiivseid tellijaid

Statistikaameti andmed näitavad, et viimase aasta jooksul on internetist midagi ostnud või tellinud rohkem kui pooled täisealistest. Postipakke saab keskmine eestlane aasta jooksul aga ligi üheksa. Järelikult on Eestis täiesti arvestatav seltskond inimesi, kes regulaarselt ja aktiivselt e-poodidest oste teevad.

Võib üsna kindel olla, et 2016. aastal kasvavad saadetavate pakkide arvud veelgi. Ilmselt sarnases tempos, nagu viimastel aastatel tavaks saanud – ligi kolmandiku võrra. Uusi aktiivseid e-poodidest tellijaid lisandub ka täisealiseks saanud nutipõlvkonna hulgast. See põlvkond on esimene, kes ei soovi enne ostmist kaupa näha, katsuda, proovida või selle täielikus sobivuses veenduda. Just seda, mis on seni saanud e-poodide levikule takistuseks.

2. E-poodide hulk kasvab

Veel kümmekond aastat tagasi, kui julgemad kaupmehed tasapisi üle e-kaubanduse uksepiida piiluma hakkasid, ootas neid ees terve rida takistusi. Nagu kõik uus, tundus ka e-kaubandus inimestele esialgu hirmutav. Tekkinud uut olukorda püüdsid ära kasutada ka petturid, kes tekitasid e-kaubanduse suhtes tugevaid eelarvamusi.

Tänaseks on inimesed e-kaubanduse omaks võtnud ning see trügib üha enam traditsioonilise jaekaubanduse kõrvale. Samuti on põlve otsas tehtud e-poodide aeg ümber. E-kaubandus on tõsiseltvõetav äri ning võimalus kaubandusettevõtte jaoks oma tööpõldu laiendada. Uusi ja juba tuntud kaubamärke lisandub ekaubanduse perekonda lähiajal veelgi, sest kasvav tarbijaskond töötab liimina, mis ligi meelitab.

3. Tegutsevad tavapoega koos

Nutiseadmed on muutunud lisaks kõigele muule ka kaasaskantavateks poodideks. Seetõttu muudavad oma strateegiat paindlikumaks ka kaupmehed. Viimane areng näitab, et e-kanalitesse on hakanud kolima isegi toidukaup. Samas ei tähenda see veel kindlasti lähiajal toidupoodide lõppu, inimestele on lihtsalt hakatud pakkuma rohkem valikuvõimalusi. Näiteks avas äsja oma esimese ekaupluse Selver. Sarnaseid uudiseid võib suurte kaubanduskettide ja kaubamajade poolt oodata lähiajal kindlasti veel.

4. Kodumaist usaldatakse enam

Uuringutest selgub, et Eesti veebipoode usaldatakse tunduvalt rohkem kui välismaiseid. Usaldus tekib pika aja peale ja üksnes läbi positiivsete ostukogemuste. Ühte negatiivse kogemuse ohvriks langenud klienti on pea võimatu enda juurde tagasi võita. Sellest saab aru iga kaupmees.

Usalduse teenimiseks on kaupmehed muutunud oma tegevuses läbipaistvamaks ning jagavad praegu pigem rohkem kui vähem infot ja ennetavad klientide võimalikke küsimusi. Tulevikutrendina hakatakse üha rohkem panustama e-poodides kauba või teenuste turundamisele. Samuti jagatakse kliendile infot tema õiguste kohta. Eesti tarbija veendub, kas ta sooritab ostu usaldusväärses e-poes.

5. Tarneaeg väheneb

Arusaadavalt on kodumaistel e-poodidel raske konkureerida suurte vä- lismaiste e-poodide kaubavaliku ning hinnaga. Välismaalt tellitud pakke jõuab Eestisse aastas sadu tuhandeid, neist pea pooled Hiinast. Kodumaiste tegijate eeliseks on paki kohaletoimetamise kiirus ja sama päeva tarne võimalus.

2016. aastal lisandub ilmselt esimeste julgete kõrval veel terve rida e-poode, kes lubavad oma klientidele tellitud kauba veel samal päeval pakiautomaatidega kohale tuua. Seega kolib suur hulk impulssoste veebipoodidesse – ennelõunal tehtud ostu saab juba sama päeva õhtul kätte.

6. Tuleb tasuta transport

Põhjus, miks sageli tellitakse pigem välismaalt, peitub ennekõike hinnas. Reeglina isegi mitte niivõrd toote enda hinnas, vaid lisanduvas transpordihinnas. Ostjad on väga hinnatundlikud ja seetõttu reageerivad tasuta tarnele positiivselt.

Tasuta transport on e-kaubanduses võimas vahend müügi kasvatamiseks. Lähiajal hakkavad kindlasti ka Eesti e-poed seda rohkem kampaaniate raames julgemalt katsetama ning seejärel samm-sammult liikuma läbivalt tasuta kohaletoimetamise suunas. Kuna klient ei taha lisaraha maksta, tundub mõistlikum transpordi hind lisada juba eelnevalt toote hinna sisse.

7. Paraneb klinditeenindus

Kliendi rahulolu sõltub tihti sellest, kui hea kohtlemise osaliseks ta saab. Kas temaga tegeletakse või mitte. Asjaolud, et emakeelne klienditeenindus on kogu aeg kättesaadav ning lisaks tellimisele on ka kaupade tagastamine lihtne ja kiire, muutuvad ajapikku iseenesest mõistetavateks. Järjest enam on turul valitsev seisukoht, et pakutav klienditeenindus peaks vastama ja isegi ületama klientide ootusi.

8. Pakid tellitakse automaati

Mullu tõusid pakiautomaadid esmakordselt pakkide kättesaamissageduselt kullerpostist populaarsemaks. Postkontorid muutuvad pakkide saatmisel ja vastuvõtmisel aga üha marginaalsemaks. Inimesed eelistavad pakid võimalusel ise kaubanduskeskustes asuvatest pakiautomaatidest välja võtta, mitte sõltuda kulleritest või postkontoritest. Tõenäoliselt kasvatab pakiautomaat lähematel aastatel oma positsiooni veelgi. Droonide või pakirobotitega pakkide kohaletoimetamine jääb hetkel veel kaugemaks tulevikumuusikaks

9. Laieneb piiri taha

Tulevikumärksõnaks on kindlasti ka piiriülene pakiautomaadivõrk ja selle tõhusam kasutamine. Itella SmartPOSTi ühtne Eestit ja Soomet kattev pakiautomaadivõrgustik on ennast juba tõestanud. Eesti poole pealt on heaks näiteks ON24 sisustuskaubamaja, kes on kasutanud pakiautomaate hüppelauana Soome turu vallutamiseks. See võiks olla ka võimalus murda välja väikese turu piirangutest.

10. M-Kaubandus areneb

Nutiseadmed hakkavad üha olulisemat rolli mängima. Sellele viitavad nutitelefonide müüginumbrid ja ka reklaami kolimine mobiilsetesse kanalitesse. Mobiilisõbraliku e-poe olemasolu vajadus kasvab ning mobiilist tehtavate ostude arv ühes sellega.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757