29. aprill 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Globaalselt tegutsemiseks tuleb mõelda suurelt

NA-KD.com asutaja ja tegevjuht Jarno Vanhatapio
Foto: Marek Metslaid
Võimsa stardi teinud Rootsi moekaupade e-pood NA-KD.com asutaja ja tegevjuht Jarno Vanhatapio rääkis intervjuus, et saada edukaks globaalseks ettevõtteks tuleb mõelda suurelt, rääkida suurelt ja astuda suurelt. Tema sõnul on see esimene asi, mida inimesed peavad tegema.

Loe intervjuud Rootsi e-poe NA-KD.com tegevjuhi ja omanikuga Jarno Vanhatapioga, kes väisas Eestit E-kaubanduse Liidu korraldatud aastakonverentsi raames:

Olete väga kiiresti kasvanud väga lühikese ajaga. Kui keeruline oli välja mõelda ettevõtte kontseptsioon ning kas kohe alguses oli valmis plaan, kuidas nii kiiresti sellist käivet teha?

Ettevõtte arendamisel on erinevad faasid. Neli esimest tegutsemisaastat on ellujäämine, siis sellel ajal sa ei mõtle, et kui suureks ettevõte kasvab. Alustamiseks paar aastat, siis järgneval kahel aastal taipad, kas ettevõttest võib midagi saada või mitte.

Ettevõtjate suurim probleem on see, et neil ei ole visadust, kuid aru peab saama, et kõik asjad võtavad aega. Ma olen näinud nii palju erinevaid ettevõtteid, kes lõpetavad tegevuse esimese kolme aasta jooksul. Selle aja jooksul ei juhtu midagi ning asjad hakkavad üldiselt liikuma alles neljandal aastal.

Mis on järgmine samm, mida soovite NA-KD.com’is teha?

Meil on enda kindel valem, mis töötab. Inimestele meeldivad meie riided, kuid meil on siiski veel väga palju edasi areneda. Peame olema kasvust alati ühe sammu ees. Tehnoloogia peab hakkama saama mitte tänase külastajate hulgaga vaid ka nö homsete suurenevate klientide hulgaga. Peame igas osakonnas olema kõigest ühe sammu võrra ees. Töö on raske ning see läheb ühe raskemaks, kui kasvad suuremaks.

Teenime küll 10 miljonit eurot, kuid kõik on ikkagi sama võrreldes teiste ettevõtetega, kuid meie skaala on lihtsalt teistsugune. Püüame saada rohkem kliente, püüame saada paremat ostumäära (converson rate) ning täpsemat ja kiiret transporti.

Ettevõte NA-KD.com on asutatud jaanuar 2016

Sihtkliendid: 18-30 aastased

Kliente 80 riigist

Käive esimese nelja tegutsemiskuuga 10 miljonit eurot

60% käibest tuleb enda kaubamärgi toodangu müügist

Esimene ettevõte Nelly.com 2003-2014

Teine ettevõte zoozoo.com 2014-2015

Kolmas ettevõte NA-KD.com 2016 - ...

Jarno Vanhatapio esines 27. aprillil Eesti E-kaubanduse Liidu korraldatud E-kaubanduse aastakonverentsil Mustamäe Keskuse Apollo kinos

Millised on suuremad probleemid, mis teil hetkel on olnud?

Minu jaoks on olnud väga keeruline leida veebipoe arendajaid, kuna kõik soovivad häid inimesi enda ettevõttesse saada. Samuti on raske leida digiturundajaid.

Lisaks tuleb leida tasakaal investeeringute ja arenduste vahel. Investorid tahavad kasvada, kuid nad ei taha liiga palju raha kulutada. Seega tuleb leida hea tasakaal kulutamise ja kiire kasvamise vahel.

Mitu investorit teil on?

Mul on tehnoloogia äriinglid. Siiamaani ei ole ma kaasanud ühtegi riskikapitalisti, aga võib olla kunagi hiljem. Hetkel on meil 14 väga hästi tuntud tehnoloogia äriinglit Rootsist, kellele meeldivad kiiresti kasvavad ettevõtted. Mul on nende toetus ning see on väga äge.

Kui kerge oli neid kaasata? Kui kerge oli neile enda äriidee maha müüa?

Esimene kord oli raske, sest keegi ei teadnud mind ega Nelly.com’i 2003. aastal. Keegi ei investeerinud sinna alguses. Ma olin isegi õnnelik, kui ma tookord ühe äriingli leidsin. Meie teise ja kolmanda ettevõtte juurde oli palju lihtsam raha kaasata. Senikaua, kuni tood tulemusi, siis on investorite usaldus olemas. Me oleme siiamaani teinud seda, mida oleme lubanud.

Esimese aasta lõpuks lubasite 15 miljoni eurost käivet, kui suur kasum selle juures on?

Me oleme hetkel kahjumis, mis on ka planeeritud. Kindlustame hetkel enda tegevust ning hetkel tegutseme kahjumis. Kuid see ei ole nii suur kahjum, kui Zalando.com tegi siis, kui ta alustas ja enda turupositsiooni kindlustas.

Me proovime alati teha asju targemini ning saada hakkama vähema rahaga. Esimese kolme aasta jooksul on väga raske kasvada ja teenida kasumit. Kuid me tahame jõuda kasumisse kolmandaks aastaks.

Teie NA-KD.com ärisaladus on see, et tegite ennem väga detailse kliendiprofiili uuringu. Kas seal oli veel midagi, mida enne e-poe avamist tegite?

Kuna ma läksin moeärisse tagasi, siis võrreldes 2003. aastaga, kui Nelly.com’iga alustasin, on konkurents märksa tihedamaks läinud. Me pidime endale selgeks tegema, kellega me läheme sinna konkureerima. Me pidime tegema midagi erilist.

Me oleme 10 aastat Hiinas tootnud ning teinud koostööd sadade tehastega. Seda positsiooni on keeruline kopeerida.

Päeva lõpuks taandub ikkagi kõik inimeste taha. Kogusin kokku 17 väga vinget inimest ning tegin nendest aktsionärid. Praegu on enamus meie töötajatest aktsionärid ja see on väga oluline. Valisin meeskonda parimad selles vallas.

Kvaliteet on oluline. Ma arvan, et keskpärane ettevõte ei saa väga pikalt tulevikus eksisteerida, sest kliendid on niivõrd nõudlikud.

Kas Te usute, et tavakauplused jäävad püsima?

Me magasime multi-channel kasvu perioodi maha. Euroopas olid tookord mõningad head ettevõtted, kes seda mõistsid ja ka hästi tegid. Nüüd on omni-channel periood – mobiil, tavakauplus ja arvuti.

Kliendi jaoks on kõik üks kaubandus ning lõppkokkuvõttes peab ettevõttel olema ka tavakauplus. Ma arvan, et need, kellel on ainult üks müügikanal, siis nemad ei saa olla võitjad.

Meil endal on ka üks kauplus Göteborgis ja arvatavasti avame ka outleti. Meie põhiäri on ikkagi veebis, kuid me ei karda kaubandust ja meile on see kõik üks äri.

Usun, et tulevikus tuleb 30% moekaubanduse käibest läbi e-kaubanduse ning 70% ikkagi läbi tavakaubanduse. Tavakaubandus on suurem, kui e-kaubandus.

Mis on Teie järgmine investeering?

Kui aus olla, siis olen enda investeeringud hoopis maha müünud ning astunud välja erinevatest projektides ning lahkunud ettevõtete juhatustest. Mul on hetkel aktsiad ainult online moekaubanduses - kahes kaubandusettevõttes, kus ma olen ka tegevjuht. Töötan 55-60 tundi nädalas ning mul ei ole aega tegeleda uute investeeringutega.

Ma olin vahepeal ka ingelinvestor, kuid see fustreeris mind. Ma arvan, et see aeg veel tuleb, kuid hetkel olen ma veel suhteliselt töökas.

Mul on 6 aastat veel NA-KD.com’is tegutseda. Pärast seda olen 43-aastane ning sealt edasi on hea uuesti investeerida.

Mis saab 6 aasta pärast NA-KD.com’ist?

See, mis on investoritele parem – kas minna börsile või müüa ettevõtte maha.

Ma olen ettevõtte tegevjuht, mul on leping kolm aastat, kuid olem ka suurim investor ja tean, et olen sellel teekonnal aktiivne. Nelly.com’iga tegelesin 9 aastat, NA-KD.com’iga pean olema kiirem ning saama hakkama 7 aastaga.

Te paistate rohkem alustaja tüüpi. Kas te ostate ka teisi ettevõtteid?

Meie Gruppi lisandus 5 veebilehte, kellele me anname edasi enda teadmisi ning kogemusi. Rõõm on näha neid kasvamas.

Ma tahan leida tehnoloogia ettevõtteid, kes toetavad meie infrastruktuuri. See ettevõte võib olla isegi siin Balti riikides. Me soovime väga suhelda nende Baltikumi ettevõtetega, kes tegelevad moeäris.

Mis on Teie suurim turg praegusel hetkel?

Meie suurim turg on Saksamaa, talle järgneb Põhjamaad. Ameerika on kasvav trend, seal on hetkel juba 10% meie ärist. Austraalia on samuti suur.

Me ei vaata turgusid sedasi nagu vanasti. Me keskendume kliendile, sest nemad on globaalsed. Meie veebileht on ka ainult inglise keeles.

Kui suur on Teie veebipoe külastatavus?

Me alustasime NA-KD.com’iga neli kuud tagasi ning praegu on seal 50 000 külastust päevas.

Mis on keskmine ostukorv?

See on erinev. Mõnel Grupi veebilehel on see 130 eurot, kuid mõnel 50 eurot. Kuid kokkuvõttes on see valdkonna keskmisest ostukorvist natuke suurem.

Eestis tegutseb umbes 2000 erinevat e-kauplust. Mida Te soovitate neil teha, et neist saaksid globaalsed ettevõtted nagu Teie?

Teid on 1,3 miljonit ning te peate nägema Baltikumi kui ühte riiki. Te maksate tehnoloogia eest sama palju, kui mina maksan, aga teie tegutsete väikesel turul. Te ei saa enda tegevuselt sellist marginaali nagu meie, seega tuleb teil avada koheselt globaalne transport. See ei ole niivõrd keeruline. Konsultandid ütlevad, et see on keeruline, aga nad ütlevad seda selleks, et raha teenida.

Samuti on võimalus koostööd teha eBay-ga, Amazoniga või ka meiega.

Kui sa müüd rahvusvahelistele klientidele, siis tasub seda teha inglise keeles ning  noortele sellest piirab. On olemas ainult neli suurt logistikaettevõtet (DHL, TNT..), kui sa nendega koostööd teed, siis on sul olemas ülemaailmne katvus.

Välisturule saab väga palju tooteid müüma enne, kui peab nendes riikides makse maksma.

Mis Te arvate sellest, et kui Eesti ettevõtted loovad koos ühise e-kaubamaja, kus on siis erinevad osakonnad. Kas sellel oleks edu?

Ei pea tegema ühte suurt ettevõtet, kuid peaks tegema koostööd just teadmiste osas, rääkima läbi omavahel ning tegutsema koos, mitte ainult enda asja ajada. Te ei tohiks konkureerida üksteisega nende samade klientide pärast siin, keda on nii vähe.

Soomes on sama probleem. Soomlased tellivad enamuse enda toodetest Rootsist. Seal ei ole tugevat sisemist e-kaubandust. See kasvab aeglaselt ning on Rootsist 3-4 aastat maas. Tuleb olla julge ja võtta suuremaid eesmärke.

Meie moto NA-KD.com’is on mõelda suurelt, rääkida suurelt ja astuda suurelt. Seega me peame mõtlema suurelt. See on esimene asi, mida inimesed peavad tegema.

Te olete kiiresti kasvanud, mis on peamised kasvuraskused?

Me ehitame lennukit, ise samal ajal sõidame sellega. On auklik teekond. Kõik ei liigu nii sujuvalt, kui sooviks. Me oleme mõnda arendust alainvesteerinud, kuid mõned on täpselt sedasi läinud, kuidas peab.

Kui me kasvame nii ekstreemselt kiiresti, siis me ei saa kõiki asju prognoosida. Asju on võimalik parandada, kuid need nõuavad aega ja ka raha. Meil on olemas need teadmised, kuidas ja mida teha.

Mida kliendid teist arvavad?

Me oleme saanud klientidelt head tagasisidet. Me teame, mida oodata. Parim tagasiside on see, kui kliendid meie tooteid tellivad. Nad tellivad rohkem, kui me prognoosisime, kuid meil on veel pikk tee minna, paar aastat arendada ning siis saame öelda, et oleme maailma klassi ettevõte. Me oleme tugev rahvusvaheline ettevõte, kuid me ei ole veel maailma klassi taset saavutanud.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757