21. november 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Arenguks kogu ideid igalt poolt

Innovatsiooniekspert Alistair Fee
Foto: erakogu
Loovus aitab meil avastada uusi võimalusi ning tänu sellele luua uusi teenuseid, tooteid, võrgustikke. Tänu loovusele saavad ettevõtted püsida konkurentsivõimelised ning vallutada uusi turge, rääkis innovatsiooniekspert Alistair Fee, kes sügisel külastas Eestit Estonian Business Schooli kutsel.

Alistair Fee jaoks on loovus see, kui saab avastada uusi võimalusi ning mõelda, kuidas asjad võiksid välja kukkuda. „Väga tähtis on AH-HAA moment ja silmadesse peab sära tulema.“

Fee rääkis, et on kaks kohta, kust ideid otsida. Üheks võimalikuks lahenduseks on enda ümber vaatamine. „Minu jaoks tulevad head ideed kuskilt mujalt ning teisi inimesi vaadates,“ rääkis ta. Näiteks, kui tuua kokku erineva taustaga inimesed, siis on võimalus luua rohkem uusi lahendusi ning sellisel juhul tuleb ka heureka stiilis ideid.

Eesti teenindus ei ole meeldejääv

„Mulle meeldib vaadata, mida inimesed kaubanduses teevad,“ ütles Fee. Ta lisas, et Tallinna Lennujaam on väga hea teenindusega ning on oma olemuselt innovaatiline.

Tema jaoks on Eestis mitmeid unikaalseid tooteid, nagu näiteks puidust asjad ja puidust kokkamistarvikud ning pikk kingalusikas on saadaval ainult Eestis. „Eesti jääb minu jaoks meelde professorite ja inimeste kaudu, keda siin kohtan,“ ütles Fee.

Fee sõnul on see väga hea, et paljud ettevõtted tegelevad teenindajate koolitamisega. „Inimeselt inimesele suhtlemine on väga oluline. Eriti inimeste vaheline keemia ja usaldus.“ Ta on samuti väga suur restoranide fänn, kuid tema hinnangul ei ole kahjuks Eesti teenindus ja ka kaubandus meeldejääv. „Turisti seisukohalt on tarvis inimesi, kes mõistaksid teenindust. See ei ole lihtsalt teenindamine, see on avatud, sõbralik teenindus ning oskus kliente suunata. Kliente tuleb mõjutada rohkem ostma ja raha kulutama,“ rääkis Fee. Lisades, et tema jaoks on Amazoni teenindus väga hea.

Fee hinnangul saavad kõik teenindusettevõtted paremini tegutseda. „Väga heade ettevõtete suhtumine on suunatud kliendi poole. Nad annavad kliendile midagi rohkem, kui nad oodata oskavad,“ rääkis ta.

Ettevõtetel on vaid üks võimalus, et olla suurepärane

„Sul on 9 sekundit aega, et avaldada inimestele muljet. Inimesed kiirustavad ning nad on ümbritsetud igasugustest segavatest asjadest. Neid paneb peatuma see, et tehakse asju teisiti,“ ütles Fee. Lisades, et vaateakna ees seisatutakse vaid siis kui miski tõmbab seal tähelepanu. „Kui saad inimese tähelepanu, siis on sul taas 9 sekundit või 12 sõna aega, et teda köita.“ Fee sõnul on need hetked väga olulised. See on väga oluline moment, kui teenindaja vaatab kliendile silma ning saab kliendi naeratuse. Fee sõnul peab teenindaja aru saama, et klient on tema rahavoog.

Fee hinnangul on kliendilt raha kätte saamine järjest keerulisem, kuna ettevõtted konkureerivad ka e-kaubandusega. „Inimestele meeldib siiski isiklik kontakt ning suhtlus. Kliendid soovivad, et teenindaja oleks talle meele järgi, vahet ei ole mida ta talle müüb,“ ütles Fee ja lisas, et kuid see, mida müüakse, peab looma mingit väärtust.

Tuleb hakata tegema asju teistmoodi

Traditsioonilised ettevõtted peavad pidevalt arenema. „On toimunud lean juhtimine. Et olla tähelepanuväärne, siis pead jälgima turgu ning sellega kaasa minema,“ rääkis Fee. Lisades, et suured ettevõtted peavad ennast taas avastama ning välja mõtlema uusi asju ning tegema asju teistmoodi, kui varem.

„Start-up ettevõtted on rohkem avatumad ning nad ei ole ära rikutud eelneva poolt. Noored on agiilsed ning näljased, kuna nad ei tea, mis neid ees ootab. Nad on ühendatud maailma totaalselt teist teed pidi. See, kuidas nad mõtlevad, ei ole kohalik, vaid avatult maailmale,“ rääkis Fee ning lisas, et noored tahavad saada vabaks, kuna nad saavad teha asju teisiti.

Vanematel inimestel on tarkust, nad saavad aru läbirääkimistest, distsipliinist ning on kõva nahaga, et tulla välja võistlustest. „Selles on ka väärtus ning noored vajavad mentoreid, et nad ei teeks lihtsalt vigu.“

Edasi liikumiseks on tarvis liikuda

Fee sõnul on mõne teema jaoks tarvis 20 aastat, et jõuda mingi mõtte või ideeni. Samuti tugevat arendust ja teadmisi. „Meil ei ole õrna aimugi, milline on maailm siis, kui praegused noored on 50 aastat vanemad.“

Tema sõnul on ettevõttel tarvis äriplaani, mitte saja leheküljelist, vaid piisab ka paarist leheküljest. „Kui soovid edasi liikuda, siis hakka liikuma, siis muutub ka plaan,“ ütles Fee. Ettevõtted peavad looma noori mõtlejaid, kui ka neid, kes loovad ettevõtetele väärtust.

„Et ideid edasi anda ja ka ennast erksa ja noorena tunda, siis tuleb suhelda ja mõtteid vahetada endast noorema põlvkonnaga,“ rääkis ta. See on tarvis selleks, et uue põlvkonnaga sammu pidada. „Tuleb mõelda, et oled noor ja näljane, kes tahab uusi asju ja ideid saada“. Tuleb luua mõttekoda, kus saab põgeneda teise maailma, kuna inimesed suhtlevad üksteisega meelsamini, kui nad on vabas õhkkonnas.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757