Kaks kuud tagasi Põlvamaal Leevi väikepoe pidamise üle võtnud külaaktiiv on jätkuvalt entusiastlik, ent tõdeb, et senist põhimõtet – kel aega, see tegeleb poega – tuleb muuta.
- Põlvamaa Leevi poe pidajad Foto: Väinu Rozental
„Kõigil on oma põhitöö ja poe tegemistes on seni löödud kaasa siis, kui kellelgi parasjagu aega on,“ ütles poe üks eestvedajaid, lapsepuhkusel Aire Ilves-Luht. „Enamik poe omanikest on siin iga vaba hetke. Samas oleme poepidajatena algajad ja kogu aeg saame uusi kogemusi.“
Aire abikaasa Riho Luhti sõnul on kõige keerulisem kauba tellimine. „Alles oli olukord, kui avastasime reede õhtul, et õlu on nädalavahetuseks tellimata,“ tõi ta näite. „Lihtsalt ei mäletanud, kas seda tuli tellida kolmapäeval või neljapäeval.“
Sellised olukorrad on kärmed tekkima, kui kõik tegelevad kõigega. „Meil on kokkulepe inimesega, kes septembri algusest tuleb püsivalt müüjana tööle, tema hakkab ka tellimustel silma peal hoidma,“ lausus Aire. „Seni ei olnud meil muud varianti, kui oma jõududega hakkama saada.“
Põlva Tarbijate Ühistu sulges suvel kolm väikepoodi, teiste seas ka Leevi poe, mis pani uksed kinni 15. juunil. Põhjenduseks toodi piirikaubanduse tõttu süvenenud kahjum ja väike käive.
Et säilitada kogukonnale võimalus osta esmakaupu kohalikust poest ja välistada hoone sattumine võõraste kätte, panid seitse aktiivset külaelanikku raha kokku ning omandasid kinnistu koos hoone ja sisustusega. Täpsemalt oli ostjaks Luhtide perele kuuluv OÜ Vetifor, mis omakorda rendib müügipinda poe pidamiseks loodud OÜle Lepo.
Autor: Väinu Rozental, Äripäeva ajakirjanik
Seotud lood
Järgmise kolme kuu jooksul sulgeb Põlva Tarbijate Ühistu Leevi, Ruusa ja Linte kauplused, kuna aastaid toimetulekupiiril tegutsenud väikepoed on viimase kahe aastaga tekkinud piirikaubanduse tõttu pidanud oma tegevusele peale hakkama maksma.
Eesti suuremate jaekettide majandustulemustest selgub, et enamik neist suutis oma turuosa säilitada. Vaata, kui suurt kasumit teeniti ning millised on käesoleva aasta peamised arendustegevused.
Coop on olnud 2013. aastast Eesti turul kõige rohkem kasvanud toidupoodide kett, suurendades oma käivet ka möödunud, 2016. aastal, turu kasvust 1,5 korda kiiremini, jõudes 508 miljoni euroni.
Advendikalendrid olid eelmisel sajandil peamiselt lastele turustatud viletsavõitu šokolaadiga kommikarbid, mille aknaid avati igal jõulueelsel päeval, lootuses leida kartongi tagant midagi erilist. Ehk oled tähele pannud, et advendikalendrite valik on poelettidel aga igal aastal järjest mitmekesisemaks muutunud. Oma minikingikogumikega on tulnud turule nii mänguasjatootjad, sokikaupmehed, küünlavalmistajad kui ka ilubrändid.