Uurisime Eesti ja lähiriikide lennufirmadelt, millist toitu nad pardal pakuvad ning kuidas kujunevad välja pardamenüüd.
- Nordica Business- ja Premium-klassi eined. Foto: Temuri_Hvingija
NORDICA: Rõhk kodumaisel
Nordica pardamenüü eesmärk on tutvustada Eesti maitseid, seetõttu eelistab ettevõte puhast kodumaist toorainet.
“Usume, et Eestisse lendavate turistide jaoks on see positiivne üllatus, kui nende tutvus sihtkohariigiga algab kohaliku toidukultuuri nautimise kaudu. Meie kogemuse põhjal rõõmustavad ka eestlased tuttavate kodumaiste maitsete üle, mis neile alati naeratuse näole toob,” ütles Nordica brändi- ja turundusjuht Helina Andruškevitšus. Eve-Piia Maidla, kes on Nordica pardatoodete ja -teenuse juht, mainis, et me jälgime toidu valmistamisel ja serveerimisel kõiki Euroopa Liidu nõudeid nii, nagu teisedki toitustajad.
Maidla loetles, et lennunduse omapäraks on see, et kergesti riknevaid tugeva lõhnaga või puru tekitavaid toite reisijatele pakkuda ei saa. Piim peab olema kõrgpastöriseeritud, õun ei seisa lennuki õhus kaua värskena ning piirangud kehtivad ka allergeenidele. “Nimelt kinnises ruumis levivad allergiat tekitavad toiduained väga kiiresti,” sõnas ta.
- Nordica pardal saab peagi ka suppi süüa Foto: Temuri_Hvingija
Nordica koostöö Eesti tootjatega on osutunud väga viljakaks.
“Soovime väga Eesti tootjatega koostööd teha ning oleme selles osas saanud palju positiivset tagasisidet meie eristuvale pardakontseptsioonile nii toitude, jookide kui ka Pilvepoes pakutavate Eesti disaintoodete osas,” rääkis Andruškevitšus. Lennufirma jaoks on peamine, et tootel oleks seos Eestiga – tegemist siis Eesti ettevõttega või Eesti toorainega.
Pardamenüü vahetub Nordicas kaks korda aastas ning kõik tooted läbivad hoolika maitsetesti, milles osalevad nii Nordica töötajad kui ka nende partner Airo Catering. “Tulevikus soovime valikusse kaasata ka meie kliente, kelle arvamus on meie jaoks väga tähtis,” ütles Andruškevitšus.
Business ja Premuim klassis pakuvad nad kandikul erinevaid eineid, mis koosnevad üldjuhul külmadest suupistelõikudest, värskest juur- ja köögiviljadest, salatitest, magusatest pagaritoodetest, Eesti kohukesest või Kalevi trühvlist ning Eesti leivast. Turistiklassi reisijatel on võimalik sobivaid toite ja jooke osta nende Eine Pilvedes menüüst. “Kui toit tellida ettetellimismenüüst, siis see tagab värske ning maitsva toidu pardal ning teeninduse eelisjärjekorras,” sõnas Nordica pardatoodete ja -teenuse juht.
TASUB TEADA:
Populaarsemad snäkid ja joogid Nordica pardal
Kilu- ja lõhevõileib, Nõo lihasnäkid, Balsnack, Say Cheese Cheddari juustukrõpsud, Kalevi šokolaad, Kaasiku õunamahl, Vichky Classique vesi, Coca-Cola, Põnni mustika-õunapüree, AranFarming külmkuivatatud maasikad.
Seni veel ei ole Nordica ühegi Eesti tippkokaga koostööd teinud, kuid see oleks kindlasti nende jaoks väljakutsete rohke, kuna lennukad ideed peavad ära mahtuma suhteliselt väikesele kandikule ning piirangud on ka toidu kõrgusele ja tahkusele. “Alates detsembrikuust hakkame pakkuma koostöös Airo Cateringi peakokaga Ivar Kuimetiga värskeid ja kosutavaid suppe.”
Maidla sõnul tellitakse tavaliselt 1–2% toitusid erisoovidest lähtuvalt, mis on peamiselt taimetoit või muna-piimasisaldusega taimetoit. “Eritoitu saab ette tellida ainult Business- ja Premium-klassi piletiga,” ütles ta.
Lennuki pardale laetakse toidud vastavalt Business- ja Premium-klassi reisijate arvule ning Economy-klassi toidu koguste arvestamisel lähtutakse eelnevast müügist. “See võib iga päev väga erinev olla ja muutub ka lennuliinide, nädalapäevade, hommikuste ja õhtuste lendude ning hooaja lõikes,” selgitas Maidla.
“Lisaks lennu pikkusele ja reisijate profiilile tuleb vastata ka reisijate ootustele. Seetõttu ongi meie menüü valik segu Eesti ja Skandinaavia köögist, milles kasutatakse eelkõige eestimaist toorainet.”
Maidla rääkis, et kõik toidud laetakse lennukisse Tallinnas ning seda saab lennutada edasi-tagasi vaid ühe korra ja allesjäänud toitu ei taaskasutata. “Seetõttu me lähtumegi mõistlikkuse printsiibist ning ülemäära raiskuminevat toitu pardale ei varu.” Ta ütles ka, et võib juhtuda, et toit saab lennul otsa ja siis ei saa seda kohe juurde tellida. Lisaks seavad toidu kogustele piirangud ka kärud, kus toitu hoiustatakse.
Ettevõte koostab graafiku, millal mingi toit täpselt “lendab” ning toidukoguste planeerimisel lähtutakse ka varasematest müüginumbritest. “Üllataval kombel on iga lend erinev ning varasem statistika ei pruugi abiks olla laadimiskoguste arvestamisel.”
FINNAIR: Unikaalne kogemus
Finnairi visioon on pakkuda unikaalset põhjamaist kogemust.
“Oma lendudel algusega Helsingist pakume klientidele erinevaid toite ja snäkke põhjamaade valikust. Kasutame põhjamaade tooraineid ja põhjamaist disaini. Olles osa põhjamaisest külalislahkusest, austame kohalikku kööki, pakkudes kohalikku ja etnilist toitu Finnairi pardal,” rääkis Finnairi lennuteenindusjuht Maarit Keränen.
- Finnairi koostöökoka Jaako Sorsa loodud signatuur-eine külmsuitsutatud lõhe fenkoliga Foto: Wei Zhou
Praegu teeb Finnair koostööd Rootsi koka Tommy Myllymäkiga, Korea koka Nami, Jaapani koka Maezawa, Soome koka Jaakko Sorsa ja Hiina koka Steven Liuga. Keränen ütles, et eri lennuliinidel pakutav toit erineb mõningal määral üksteisest. “Aasia liinidel pakume nii põhjamaiseid kui ka Aasia maitseid. Ameerika liinidel on toit üldisem, mis baseerub lääne ja põhjamaade köögil.”
Päevas pakub Finnair umbes 12 000 söögikorda ja nendest umbes 300–500 on erimenüüd. “Enamik Euroopa Finnairi lendudel on tavareisijatele Sky Bistro toiduvalik, kus klientidel on võimalik osta värskeid tooteid nagu võileivad ja salatid,” ütles Keränen. Samuti pakub Finnair ettetellitavaid toite enamikul Euroopa ja valitud pikamaa marsruutidel. “Pardale laetavad valikud ja kogused pannakse paika iga toote populaarsuse põhjal.”
Finnairi parda toiduvalik põhineb heal ja kõrgel toidu kvaliteedil, mis on klientidelt enim positiivset tagasisidet saanud. “Kõigi aegade lemmik on lihapallid, kuna kõik teavad neid,” rääkis Keränen.
AIRBALTIC: Kõrged nõuded kvaliteedile
AirBalticul on kindlad nõudmised, kuidas toit peab välja nägema, maitsema ja käituma lennureisi jooksul – olulised on rõhu- ja temperatuurimuutus ning lennureisi pikkus.
“See on ka põhjus, miks me teeme koostööd catering’i professionaalidega, kes tunnevad enda äri ja oskavad toitu pakkuda sellistele kvaliteedi- ja erinõudmistele vastavalt,” rääkis AirBalticu kommunikatsioonijuht Didzis Rudmanis.
“Meil on pardal kaks serveerimisklassi – äriklass ja tavaklass. Äriklassis saavad reisijad kolmekäigulise toidu ja joogi. Pikematel lendudel on võimalik veel ka lisakäik. Tavaklassisil on võimalik tellida toitu 70 värske toidu valiku hulgast 24 tundi enne lennu väljumist. Me oleme ka ainuke lennufirma, kus saab tund enne väljumist kaheksa populaarsema pardal pakutava söögi seast endale toidu valida.” Rudmanisi sõnul teenindatakse toidu ettetellijaid ka eelisjärjekorras.
- AirBalticu äriklassi eine Foto: AirBaltic
Samuti on klientidel võimalik osta süüa ka pardalt. Seal pakutakse väikest valikut sooje sööke, värskelt valmistatud võileibu, salateid, snäkke ja jooke.
AirBalticul ei ole erinevatel liinidel erinev söök. Ettevõte vahetab kogu menüüd hooajaliselt, et ka tihe reisija saaks vaheldust. Neil on valikus ka gluteenivabad, madala kalorisusega, diabeedi, madala kolesterooli, toor-, taime- ja hindu toite.
“Kuna AirBaltic kogub eelnevalt klientide toidusoovid kokku, siis see aitab toidukoguseid paremini planeerida ja raiskamist vähendada.”
Populaarsemad toidud, mida tellitakse, on teriyaki lõhe, grillitud seafilee ja juustuga omlett. Kõige populaarsemad liinid, kus toidud ette tellitakse, on Riia-Barcelona, Riia-London ja Riia-Pariis. “Me töötame iga päev selle nimel, et välja töötada parimat menüüd ning analüüsime klientide tagasisidet.”
Seotud lood
Eesti logistikaettevõte Via Express on enam kui 10 aastat pakkunud kaubandussektorile keskendunud lahendusi, sealhulgas transporti multitemperatuursete veokitega. Ettevõttele on omistatud kvaliteedi-, toiduohutuse- ning keskkonnajuhtimise ISO-sertifikaadid.