Tõenäoliselt enamus meist on elu jooksul vähemalt korra sooritanud ostu e-poest ja teab seega hästi veebis ostlemise mugavust ja eeliseid. Juba esimeste veebipoodide tulekuga julgeti väita, et kogu kaubandus kolib peagi internetti. Kuid kas asjaolu, et kõik vajaminev on vaid paari kliki kaugusel, on piisav, et mõjutada füüsiliste kaupluste püsimajäämist, kirjutab Meediagrupi turundusjuht Evelyn Lume.
- Kas veebis ostlemise mugavus ületab füüsilise kaupluse eelised?
Järsult avanenud uued võimalused ja sellest tingitud omamoodi eufooria lubasid tõepoolest arvata, et varsti pole meil tavapoodi asja ja säästame edaspidi poeskäigu arvelt hulgaliselt aega, sooritades oma ostud kodust lahkumata. Inimene on ju oma olemuselt mugav ja mis teekski rohkem rõõmu, kui kõik igapäevaselt vajalik järsku liigse vaevata põhimõtteliselt koju kätte tuleb. Kuid tasapisi hakkasid ilmnema ka puudused ehk kõik pole kuld, mis hiilgab. Siinkohal leidsid paraku soodsa niši ka mitte kõige ausamate kavatsustega kauplejad ning halvimal juhul võib jääda ilma nii rahast kui kaubast. Ometigi pole see takistanud e-kaubanduse edulugu. Shoppaja mugavustsoon on siiski saanud uue mõiste, kuigi otsuseid tehakse kaalutletumalt kui veebipoenduse algusaegadel.
Eelised ja puudused
Virtuaalse kaupluse eeliseid tavakaupluse ees on ilmselt pea kõigile mõistetavad – puuduvad kaubanduspinna rendikulud, personalikulud ja kindlad tööajad ning kliendibaas ei piirdu vaid kohaliku kliendiga, vaid võimalik müüa oma toodet soovijaile üle kogu maailma. Kuid mündil on ikka alati kaks poolt ja füüsilisel poel on endiselt paar trumpi taskus varuks.
Nimelt on klientidel siiski säilinud soov teatud tüüpi tooteid enne ostu reaalselt näha ja katsuda. Siinkohal saame rääkida näiteks hinna poolest kallimatest ja kõrgkvaliteetsetest toodetest, nt moekaubad, ehted, autod jne. Vastavasse tootegruppi kuuluvatel kaubamärkidel on suurepärased veebilehed, kust leiab pakutava osas piisaval hulgal informatsiooni ja head nõu ning inspiratsiooni toodete ostul, kuid ostlemine jääb enamasti siiski füüsilisele tasandile. Palju rõhku on pandud pilkupüüdvate ja trendikate kaubanduspindade loomisele, mille puhul on kasutatud erinevaid digi- ja valguslahendusi, et teha ostlemisprotsessist elamus. Kõige selle juurde kuulub loomulikult laitmatu klienditeenindus, mis on omakorda väga oluline lojaalse kliendisuhte alus.
Hinnalise eseme ostu sooritamise veebipoest teeb uuringute kohaselt oluliselt tõenäolisemaks e-poe kvaliteetne pildimaterjal ja toote 3D presentatsioon. Samuti peeti kallimate kaupade puhul tähtsaks selle võimalikku tõepärast visualiseerimist liitreaalsuse (augmented reality ehk AR) lahenduse näol (Survey „Webrooming vs Showrooming“ – PushOn , 2018).
Toidukaubad, eriti just värsked puu- ja juurviljad, on teine kaubagrupp, mille sobivuses tarbija oma silma ja käega veenduda soovib. Siinkohal võib tuua suure eelisena välja asjaolu, et e-poed veel lõhnaelamust ei paku, kuid see on ostuotsuse langetamisel vägagi kaalukas argument. Uuringute kohaselt on poes kohapeal ostlemise ühe eelisena välja toodud võimalus veeta meeldivalt aega pere ja/või sõpradega ning isegi suhtlus teiste ostlejatega, mis annab võimaluse ka väljaspool virtuaalset keskkonda sotsialiseeruda.
Pole ilmselt väär väita, et internetiajastu on andnud tarbijatele varasemast suurem mõju selle üle, milliseks jaemüügikanalid kujunevad. Seepärast on samuti oluline nende arvamusega enam arvestada. Ajaga kaasas käimiseks ja ostuelamuse suurendamiseks kasutusele võetud tehnoloogia (virtuaalsed prooviruumid, digiekraanid jne) annab omad eelised, kuid teinekord jäetakse kaasajastamise protsessis tähelepanuta hoopis vägagi oluline ja elementaarne. Endiselt toob kliendid poodi suurepärane teenindus ja mugavad ostlemistingimused ning nad eeldavad toodete olemasolu kaupluses ega soovi seista pikas järjekorras.
Mida arvavad aga muutustest ostlejad ise?
Erinevate tarbijaküsitluste tulemusena on selgunud huvitav asjaolu, et vaatamata e-kaubanduse mugavustele, ei soovita siiski näha füüsiliste kaupluste hääbumist. Põhjustena on välja toodud näiteks mure töökohtade kadumise pärast, sotsiaalse lävimise vähenemine ning isegi kuritegevuse kasv.
Tavapoodide „väljasuremist“ me lähitulevikus kindlasti ei näe. Üks ei välista teist ja oma koht on siiski mõlemal ostumeetodil. Olukorrast võidab praegusel ajal kindlasti kõige enam kaupleja, kes suudab pakkuda omnikanal lahendust.
Seotud lood
Eesti turul üle 30 aasta tegutsenud Smarten Logistics pakub kolmanda osapoole logistikat ehk 3PL. Me hoolitseme kõige logistikaga seonduva eest: alates laovarude planeerimisest, kaupade vastuvõtust, arvele võtmisest, ladustamisest ning lõpetades nende klientideni toimetamisega. Lähemalt räägib Martin Karolin Smarteni müügiosakonnast.
Hetkel kuum
Tagasi Kaubandus esilehele