Autor: Maarit Eerme • 18. juuni 2019

Kui sageli ja kust eelistavad tarbijad e-oste teha?

Kantar Emori uuringuekspert Kersten Jõgi tutvustab saates "E-kaubanduse areng ja tulevik" värsket e-kaubanduse seire uuringut, kus selgub, kui palju on viimase viie aastaga e-kaubanduse maht kasvanud ning kui sagedasti tehakse ost e-poest. Praktilise poole pealt kommenteerib Selveri e-kaubanduse juht Gunnar Obolenski.
Selveri e-kaubanduse juht Gunnar Obolenski, Kantar Emori uuringuekspert Kersten Jõgi ja saatejuht Art Lukas.
Foto: Maarit Eerme

Jõgi rääkis, et kui viis aastat tagasi oli internetist ostnud iga teine Eesti inimene, siis täna on see osakaal kasvanud 73% peale. „Kui vaadata laiemat pilti, siis see on hea number võrreldes Euroopa Liidu keskmisega, kus e-ostlejaid on 60%. Kõige enam sooritavad interneti teel oste UK, Hollandi ja Taani inimesed.“

Jõgi rääkis, et oluline on vaadata ka sagedaste internetist ostjate osakaalu kasvu. Sage ostja oli viis aastat tagasi see, kes ostis üks kord kuus midagi internetist. Täna peetakse sagedaseks ostjaks neid inimesi, kes sooritavad ostu 2-3 korda kuus. „Kasvutempo on olnud suur. Kui viis aastat tagasi oli sagedaste ostjate hulk 6%, siis tänaseks on toimunud neljakordne kasv (23%). Mahtude kasv on tulnud viimastel aastatel just sageduste pealt,“ ütles Jõgi.

Selveri e-kaubanduse juht Gunnar Obolenski rääkis, et toidukaubandus erineb üldisest e-ostlemisest. „Toitu vajame iga päev ning seetõttu tulevad suuremad erinevused ostusageduse osas. Meie puhul on keskmine näitaja see, et püsiklient ostab korra nädalas ning aktiivsemad kaks korda nädalas.“ Ta lisas, et kuna tarbijad tahavad värskeid kaupu, siis neid ei saa nädalaks ette osta ning teiselt poolt piirab ostumahu ka inimeste külmikud.

Sisustuskaupu ostetakse järjest rohkem

Jõgi rääkis, et 30% elanikkonnast on ostnud elektroonikaupu internetist. Natuke väiksem osakaal on riietel, jalatsitel ja sisustuskaupadel. „Nagu üldine e-ostlemine on kasvanud, siis kõige suurema hüppe on teinud sisustuskaupade ja mööbli ostmine e-poest.“

„Rõivaste puhul jääb murekohaks tarbijatel peamiselt see, et nad ei saa tooteid katsuda ja proovida,“ ütles Jõgi. Ta lisas, et elektroonika ning sisustuskaupade juurde on võimalik panna tehnilisi andmeid ning mõõtmeid, mis teeb tarbijatel ostuotsuse lihtsamaks.

Jõgi sõnul on tarbijatele väga oluline see, et tal oleks võimalik toodet katsuda. „Seetõttu tehakse eelostlemist tavapoes või vastupidi. Füüsilise poe olemasolu on jätkuvalt oluline kõikides kaubagruppides.“ Tema sõnul on füüsiline keskkond e-keskkonna täiendus ning iga kaupmehe valik ja otsustuskoht, kuidas tarbijatele mugavamat ostukogemust pakkuda.

Uued kliendid

Kõige sagedamini ostavad uuringu järgi kuni 55 aastased ning Jõgi sõnul on kõige suurem e-ostlemise kasv tulnud keskmisest vanusegrupist.

Obolenski sõnul tuleb eSelveri kasv igalt poolt. „E-toidumaailmas tuleb eakamaid järjest rohkem juurde.“ Ta rääkis, et uute klientide laine tuleb just vihmaste ja külmade ilmadega, sest keegi ei taha sellise ilmaga õue minna ning kliendile meeldib, kui kuller kauba tuppa toob.

Lojaalsus

Kantar Emor antud uuringu käigus e-ostlejate lojaalsust ei kaardistanud, kuid kui kaudselt vaadata, kust oste tehakse, siis lai kaubavalik loob lojaalsuse. „Kui klient ühest kohast võimalikult palju asju kätte saab, siis jääb ta ühe poe juurde. See on ka Aliexpressi ja Amazoni fenomen,“ kommenteeris Jõgi. Tema sõnul on kauplejal tähtis teha otsus, milliseid kaupu ja brände müüki võetakse, et tarbijate usaldus säiliks ning inimesed leiaksid enda jaoks sobilikud tooted.

Obolenski sõnul on klientidel võimalik uus e-pood valida vaid paari sekundiga, kui ta ühest kohast ei leidnud sobilikku toodet või tarneaega. „Meie ülesanne on hoida klienti eristuvate asjadega – Selveri köögi, pagari ja gurmeetooteid mujalt ei saa. Alma piima, Kalevi kommi ja Põltsamaa mahla võib igalt poolt osta. Kvaliteetsed omakaubad on need, mis eristuvad ja kui klient selle külge jääb, siis ta naljalt teenust ei vaheta,“ rääkis Obolenski. Tema sõnul on tarbijatele väga oluline ka see, et klient saaks seda, mida ta tellib, mitte ei asendata või on kätte saades muljutud. „Endast tuleb kogu aeg parim anda. Tegemist on aja kokkuhoiu äriga ning kliendile tuleb pakkuda seda, mida ta soovib.“

Kuula saadet ning saad teada, millele peaksid e-poed rohkem tähelepanu pöörama. Samuti tuleb juttu kaupade tarnest ning tuntumatest e-poodidest.

E-kaubanduse saadet juhib Art Lukas Maksekeskusest.

Saadet toetab DPD Eesti.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757