Autor: Helen Külaots • 4. oktoober 2019

E-kaubanduse TOP: E-pood on täpselt nii tugev, kui tema nõrgim lüli

Eesti edukate e-kauplejate seas olid tänavu nii ilutooteid, tehnikat kui ka toidulisandeid müüvad ettevõtted. Oma õppetundidest ja väljakutsetest räägivad esikolmikusse kuulunud Ivo Joost (Joost-Level OÜ) ja Ivari Kuuse (L2 OÜ).

Eesti E-kaubanduse Liidu andmetel kasvab Euroopa e-kaubanduse käive sel aastal 14% ehk 621 miljardi euroni. Agaramad e-ostlejad on Lääne-Euroopas, samas kui Põhja-Euroopa elanikud, kuhu kuuluvad selle uuringu järgi ka eestlased, kulutavad e-poes kõige rohkem raha (ühe ostleja kohta 2046 eurot aastas).

Statistika Eesti e-kaubanduse kohta näitab, et möödunud aastaga võrreldes on e-ostude käive kasvanud 28%: Eestist tehtud ostude käive kasvas 39% ning välismaalt tehtud ostud suurenesid 21%.

28%on e-ostude käive kasvanud võrreldes möödunud aastaga.

Esimesele kohale tulnud Joost-Level OÜ veebipood loverte.com müüb ilu- ja parfümeeriatooteid. Möödunud aasta tulemuste järgi suurenes nende müügitulu 19%. Osaliselt on edu taga ka uutele turgudele sisenemine.

Teise koha saavutanud Health Group Finland OÜ müüb oma tooteid vitaelife.com veebilehel ning nende peamiseks tegevusvaldkonnaks on vitamiinide, toidulisandite, sanitaar- ja kosmeetikatoodete müük. Hiljuti sisenes vitaelife.com pood nii Soome, Rootsi kui ka Norra turule. Kusjuures paljuski panustab ettevõte kliendibaasi kasvatamisele läbi telemarketingi.

Pronksmedali saaja, ettevõtte L2 OÜ veebipood lenovoarvutid.ee müüb Lenovo arvuteid ja sülearvutite lisaseadmeid. Müügitulu kasvas neil 15%.

Kuna konkurents selles valdkonnas on suur, keskendusid nad möödunud aastal kulude kokkuhoiule ja tööde automatiseerimisele, et tagada konkurentsivõimelisemad hinnad. L2 OÜ juhatuse liikme Ivari Kuuse sõnul on nende peamiseks eeliseks toodete kõrge kvaliteet ja parim tarneaeg turul.

Edukad e-kauplejad (Jaemüük posti või Interneti teel)

1. Joost-Level OÜ (https://www.loverte.com/)

2. Health Group Finland OÜ (https://www.vitaelife.com/)

3. L2 OÜ (https://www.lenovoarvutid.ee/)

4. Regularis OÜ (https://www.viinikauppa.com/)

5. Montrade Netstores OÜ (http://tubakas.ee/)

Kergesti arusaadav ja puhas e-pood

Vastab Loverte.com saiti opereeriva Joost-level OÜ tegevjuht Ivo Joost.

Millised on teie olulisemad õppetunnid Loverte e-poe pidamisel?

Mida aeg edasi, seda rohkem olen hakanud aru saama, et üks e-pood on täpselt nii tugev, kui tugev on tema nõrgim lüli. Oleme proovinud luua visuaalselt võimalikult puhta ning kergesti arusaadava ja loogilise e-poe: pood peab töötama tehniliselt kiiresti ja hästi. Lisaks peab seda kõike toetama sama hästi toimiv ladu.

Üks tähtsamaid detaile selles pusles on inimesed ehk sõbralik, töökas ja ühtehoidev töökollektiiv. Meie omanikena hoiame oma töötajaid ja nemad omakorda meid.

Praegu on meie suurimaks väljakutseks välisturgudele laienemine. Kuigi Läti, Leedu ja Soome turud on meile lähedal, on klientide harjumused ning ootused siiski üpriski erinevad. Hetkel on välismaalt tulev osa umbes 15% ja see kasvab iga kuu.

Konkurents on turul tihe, kuidas üldse e-poega edu saavutada, mis paneb inimese e-poest ostma?

Võib-olla on meie puhul toonud edu see, et oleme perefirma. Võtame kõike südamega ja pingutame selle nimel. Samuti suhtumine klientidesse: me üldjuhul ei hakka probleemide puhul vaidlema, 99% kliendipretensioonidest lahendame ikkagi kliendi kasuks. Aasta jooksul tuleb ette mõni üksik erand.

Ja edu seisneb kindlasti selles, mis tooted poes müügil on. Valime hoolega, mida müüki võtta, mida mitte. Tegelikult annab e-poele näo just kaubavalik, mis seal müügil. Meie vaatame palju, mis toimub mujal maailmas, jälgime suuremate välismaiste poodide müügiedetabeleid, loeme blogisid ja hoiame silma peal influencer’itel.

Ütled, et välisturul on klientide ootused teistsugused. Kuidas te selle kindlaks teete, mida välisturult oodata? Esmast infot oleme saanud kohapeal (Eestis) toimunud seminaridelt. Palju oleme suhelnud sellel teemal ka välismaiste koostööpartneritega. Samuti on meil häid tuttavaid Eestis asuvate firmade seas, kes juba välisturule laienenud. Kõige parema ülevaate oleme saanud põhjalikku analüüsi tehes ja kohalike tegijate strateegiat jälgides.

Mida kujutab endast e-poe ülalpidamine? Mis tegevusi igapäevaselt teete?

Peamine prioriteet on igapäevaste tellimuste täitmine ja sellega seonduv. Lisaks tuleb uus kaup vastu võtta ja riiulitele panna. Meie ladu/kontor on nagu väike sipelgapesa, kus igaühel oma ülesanne täita. Tootejuhid tegelevad kaupade tellimisega, turundusspetsialistid turunduse ja reklaamiga, klienditeenindaja klientidega, IT-juht lahendab oma valdkonna ülesandeid ning laotöötajad komplekteerivad ja pakivad kauba.

Milliseid reklaamikanaleid peamiselt kasutate ja mida peate nendest kõige tulemuslikumaks?

Läbi aastate oleme proovinud enam-vähem kõiki populaarsemaid reklaamikanaleid. Alustades traditsioonilisematest nagu tele, raadio, print- ja välimeedia ning lõpetas digikanalite, mõjuliidrite koostööprojektide ning sotsiaalmeediaga.

E-poena on meie jaoks väga oluline, et saaksime reklaamide tulemuslikkust mõõta ja seda mitte pelgalt käibenumbri alusel, vaid ka teisi mõõdikuid jälgides. Peaasjalikult on kasutuses Google’i reklaamikanalid, populaarsemad sotsiaalmeedia platvormid, meiliturundus ning teeme koostööd ka mõjuliidritega.

Hoiame uutel trendidel kogu aeg silma peal ja proovime ajaga kaasas käia. Turundusalaseid mõtteid on veelgi! Kõige tulemuslikum kanal on meie jaoks mõnda aega olnud meiliturundus – lihtne, ent efektiivne viis oma klientidega ühenduses olla.

Ei tasu müüa ebakvaliteetset kaupa

Vastab lenovoarvutid.ee saiti opereeriva L2 OÜ juhatuse liige Ivari Kuuse.

Millised on teie olulisemad õppetunnid lenovoarvutid.ee e-poe pidamisel?

Üldiselt töötame põhimõttel, et ei tasu müüa ebakvaliteetset kaupa, sest nendega kipub olema palju probleeme. E-poes tuleb müüa soodsa hinnaga ja seetõttu on ka kasumid väikesed.

Kui tootja on andnud tootele vaid 1-aastase garantii, siis vastutab pretensioonide puhul kauba müüja: ebakvaliteetsete toodete remont ja väljavahetamine võib aga minna väga kulukaks nii rahaliselt kui ka ajaliselt. Parem on müüa kvaliteetset kaupa, millega kliendil probleeme ei teki ja millel on tootja poolt antud pikk garantiiaeg. Kui klient on kauba ja teenusega rahul, siis ostab ta tõenäoliselt edaspidigi samast e-poest.

Mida peate praegu suurimaks väljakutseks?

Sülearvuteid müüme põhiliselt Eesti turule, kuid sülearvuti lisaseadmeid läheb palju ka välismaale. Eriti just suurematesse Euroopa riikidesse nagu Saksamaa, Itaalia ja Prantsusmaa. Kindlasti on suureks väljakutseks see, et turul on väga tihe konkurents ja seetõttu on ka kasumimarginaalid väga madalad.

Kuidas üldse e-poega edu saavutada, mis paneb inimese e-poest ostma?

Edu saavutamiseks peaks konkurentidest eristuma ja andma kliendile põhjuse just sellest e-poest ostmiseks: näiteks tellimisprotsess peab olema mugav ja tarneaeg peab olema lühike.

E-poest paneb kindlasti ostma soodsam hind. Kallimate toodete puhul võib sama toote hind erinevates müügikohtades kõikuda isegi mitmesaja euro ulatuses ja suurema tellimuse puhul on kokkuhoid märkimisväärne. Teine põhjus, mis paneb e-poest ostma, on soov kaup mugavalt koju kätte saada.

Nii hoitakse kokku aega ja ei pea iga kord linna sõitma või poodi kohapeale kaubale järele minema. Kliendi jaoks on kasulik ka see, et e-poest ostetud kauba saab 14-päeva jooksul tagastada, kui see ei peaks mingil põhjusel sobima.

Mida kujutab endast e-poe ülalpidamine? Mis tegevusi igapäevaselt teete?

Kas põhiline on tellimuste täitmine või miski muu? Kindlasti on oluline jälgida, et e-poes olev info oleks uuendatud, seal müüdavad kaubad endiselt saadaval ja kaupade laoseis korrektne. Paljudes e-poodides on tooteinfo vigane või puudulik, seda peaks vältima.

Konkurentsis püsimiseks tuleb igapäevaselt olla turuga kursis ja võrrelda hindu teiste pakkujatega. Kui rääkida aga tellimuste osast, siis standardtellimuste täitmine käib kiirelt, kuid eritellimuste täitmine võtab rohkem aega.

Kusjuures, väikese müügimarginaali puhul ei tasu eritellimused end ära, lihtsam on täita standardtellimusi, kus kaup on laos kohapeal olemas ja ei pea midagi muutma ega juurde tellima.

Milliseid reklaamikanaleid peamiselt kasutate ja mida peate nendest kõige tulemuslikumaks?

Meil on aastaid olnud kasutusel sihtgrupile suunatud Google AdWordsi reklaam ja samuti teeme aeg-ajalt sihtgrupile suunatud Facebooki reklaami. Meilt sülearvutit ostvad inimesed üldjuhul teavad, mida tahavad ja pole vaja reklaamiga meelitada.

Samuti on palju kliente, kes on kunagi meilt ostetud arvuti ja saadud teenusega rahule jäänud ning nüüd ostavad iga kolme aasta järel uuema arvuti.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757