Autor: Helen Külaots • 1. märts 2022

Selveri parimad juhatajad: suurim väljakutse on juhtida inimesi

Möödunud nädalal tunnustas Selver oma poodide parimaid juhatajaid. Selveri juhatuse liige Kristi Lomp ütles, et alati võib vaielda selle üle, kas tulemuste eest vastutab meeskond või juhataja, kuid tema ise on veendunud, et kõik algab ikkagi võimekast juhist, millele järgneb hästi toimiv meeskond.
Selveri parimad juhatajad
Foto: Egert Kamenik

Paremusjärjestuse järgi tunnustati kümmet juhatajat. Kaubandusjuht Jekaterina Aljohhina tõi välja, et aasta parimate töötajate välja selgitamisel on aluseks läbipaistev ja konkreetne hindamissüsteem, kus peamist rolli mängivad strateegilised võtmenäitajad. Kusjuures mitte ainult poe käive, vaid mudel sisaldab mitmeid kriteeriume, muuhulgas SelveEkspressi teenuse tulemused, tööjõu voolavus, kala-, liha- ja pagarileti müük, inventuuri tulemused ja ka vaktsineerituse tase meeskonnas.

Eelmise aasta Kõige edukamaks juhiks tunnistati Rakvere Krooni Selveri juhataja Helgi Aver. Teise koha sai Saare Selveri juhataja Iige Laes ja kolmandaks jäi Rapla Selveri juhataja Kaili Veevel. Iige Laes ütles pärast auhinna kättesaamist, et selline tunnustus on oluline tunnustus kogu poe meeskonnale.

Mis motiveerib tänapäeval poe juhatajat?

Nii Laes kui ka esimese koha omanik Aver ütlevad, et sellise töö puhul tuleb armastada väljakutseid ja mitmekülgsust. “Ükski hommik ei saa olla kindel selles, kuidas päev lõpeb. Teed küll plaanid, aga siis lendab kõik vastu taevast – kogu aeg peab midagi organiseerima. Rutiinset tööd ei kujutaks ma ettegi, ütleb Aver ja lisab, et juhataja küll juhib, aga töö tulemus sõltub siiski meeskonnast: “Krooni Selveris on hea meeskond.”

Kõige keerulisem selle töö puhul on aga inimeste juhtimine. Saare Selveri juhataja Laes ütleb, et meeskonnas on kõik isiksused oma tõekspidamiste ja arusaamadega: “Kaptenina on mul aga siht ja vaatamata erimeelsustele pean laeva õigesse sadamasse tüürima. Töötajaid motiveerib see, et nad tunnevad oma vastutust ja mõistavad, et neid usaldatakse. Stabiilsus hoiab inimesi, Selver on selles osas usaldusväärne tööandja.“

Ka Aver ütleb, et kõige keerulisem on töötajad üheks meeskonnas liita: “Ma kuulan töötajate ettepanekuid ja püüan nende soovidega arvestada. Tuleb ausalt rääkida, kuidas olukord on ja mitte töötajatele jama ajada. Kui majas läheb liikuma vale info, siis alati toonitan üle, et küsige minu käest, ärge laske kuulujutte liikvele. Meeskonna ühtsuse hoidmiseks oleme korraldanud üritusi, matkasid ja väljasõite. Peame meeles sünnipäevasid. Piirangute tõttu on seda kõike vähemaks jäänud. COVID tõi endaga kaasa palju teadmatust, aga nüüd oleme juba harjunud selle keskel tööd tegema – tõstnud puhkenurgas mööblit ringi, et oleks võimalik distantsi hoida jne. Pole kerge olla 12 tundi maskiga. Ei mõista neid kliente, kes protestivad selle vastu, et kümneks minutiks mask poes ette panna,” ütleb Aver.

Mis on neid pikalt Selveris hoidnud?

Laes ja Aver tõdevad, et Selveris on neid pikalt hoidnud hea organisatsioonikultuur. “Mina hindan eelkõige läbipaistvust,” tunnistab Laes. Aver lisab, et ligi 20 aastat Selveris on teda ennast palju arendanud: “Koolituste rivi, mida on olen läbinud, on pikk. Ja kindlasti hindan ka töötajasõbralikke soodustusi, kasvõi esimesse klassi mineva lapse toetus, mida mul endal küll enam vaja pole, aga see on noortele hästi oluline.” Pandeemiaaeg on vajutanud info liikumisse oma jälje. Aver tunnistab, et ehkki veebikoosolekutel saab vajaliku info kätte, jääb ikkagi puudu kolleegidega otsesest vestlemisest: “Siiski hindan Selveri puhul seda, et kui osata küsida nõu, siis alati seda ka saab.”

Olla parima Selveri juhataja – mida see sisulisel tähendab?

Nagu eelnevalt ka selgus, anti auhind mitme kriteeriumi alusel. Laes ütleb, et nende edu taga on kogemustega töötajad ja aastatepikkune stabiilsus. Esimese koha omanik Aver ütleb samuti, et edu taga on tublid töötajad: “Meil on piirkonna ilusaim kalalett ja 20-aastase kogemusega pagarid, kes on poe avamisest alates meiega olnud – nad tunnevad oma tööd ja on teinud endale selgeks, kes on nende klient. Näiteks millal tulevad päeva jooksul koolilapsed, millal kontoritöötajad jne. Nad küpsetavad nii, et kliendil oleks pidevalt värske toodang võtta. Meil on palju töötajaid, kelle tööstaaž jääb 10 aasta kanti – nad tunnevad oma tööd ja külastajaid, oskavad ja teavad.“

Averi sõnul tulevad paljud ideed müügisaali korraldamisel töötajatelt: “Näiteks see, kuidas midagi paigutada või letil ilusamalt presenteerida,” ütleb ta. “Töötajad teavad, et me ei müü vanu asju, korjame realiseerimistähtaja ületanud tooted müügilt ja vaatame, et kaubad oleks olemas. Klienti ei tohi petta, eriti ajal, mil konkurents aina tihedamaks läheb.“

“See on juhina suurim viga”

Mida soovitab Aver teistele juhatajatele? “Viga juhina on see, et me tormame ise tulekahjut kustutama, ehkki võiks pühenduda rohkem sellele, et töötajaid juhendada ja õpetada neil probleemidega paremini toime tulema. Töötajatega tuleb rohkem suheldam,” ütleb Aver, kellel täitub sügisel 20 aastat Selveris.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757