Autor: Risto Eelmaa • 4. aprill 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Rallida poes või veebis?

Vähemalt kahel korral aastas hullutavad tuhandeid tarbijaid suurtes ostukeskustes toimuvad osturallid ja hullud päevad. Miks jätkab suur hulk inimesi kaubariiulite vahel tunglemist, kus osturallid on kolinud ka arvutiekraanile?

Eri suhtgrupid

Kõige lihtsam vastus kõlab, et ostjaid jagub piisavalt nii virtuaalkeskkonda kui ka kauplustesse. Eelmise aasta kogemus näitas, et osturalli e-keskkonda sisenes juba avamistunnil 10 000 klienti. Kas samad inimesed oleks olnud valmis minema ja seisma ka kaupluse ukse taga järjekorras? Kaheldav, sest e- ja tavaostlejad erinevad märkimisväärselt.

Pakiautomaatide kasutamisel on kõige aktiivsem vanuserühm 15-34-aastased Tallinna ja Tartu kõrval väiksemates linnades elavad kodanikud. Just neile on suunatud praegune veebis rallitamine.

Telekaamera ette kipuvad roosade või kollaste kilekottidega jääma aga mainitud vanuserühmast pigem eakamad kodanikud ning vaevalt on nad kohale sõitnud Kuressaarest või Valgast. Sealsed inimesed saavadki tellitud meelepärase ja soodsa kauba kätte pakiautomaadist.

Üks teist ei asenda

On tõenäoline, et eri ostukampaaniate käigus tehtavate e-ostude hulk hakkab ajapikku kasvama. Ehkki juba õige pea pole põhjust rääkida põlvkondadest, kellel puudub arvutikasutamise oskus või juurdepääs internetile, ei kao ka tuttavad plastikkotid linnapildist kuhugi. Alati leidub inimesi, keda õnnestub poodi meelitada.

Miks nii? Mõjuvaid põhjuseid on kolm. Esiteks on mõnda toodet, olgu lõhnaõli või jooksujalanõud, sageli keeruline ilma proovimata osta. Teiseks võtab kauba kättesaamine veebist tellides rohkem aega, poest ostes saab püksid kohe jalga või kella käele. Kolmanda argumendina jääb püsima ka emotsionaalne ja sotsiaalne väärtus, mida ostlemine inimestele pakub.

Jõujooned e-poodide kasuks

Kahe esimese põhjuse kõrvaldamisega näevad e-kaupmehed täna tõsist vaeva. Näiteks on aega poekülastusest kauba kättesaamiseni aidanud vähendada ka pakiautomaaditeenuse kiire areng. Reeglina saab kauba kätte järgmisel, parimal juhul juba samal päeval.

Samuti lubab seadus e-kauplusest ostetud toote 14 päeva jooksul tagastada. Kadumas on arusaam, nagu tuleks suurem osa tellitud kaupa hiljem vale suuruse, värvi või mingil muul põhjusel ümber vahetada.

E-kaubanduse areng toob aina rohkem kaasa veebi kolivaid osturallisid. Praegu jääb siiski igaühe enda otsustada, kas tellimisprotsessi kiirus ja mugavus kaaluvad üle soovi kaupa käega katsuda ja see ka kohe kätte saada.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757