12. oktoober 2018
Jaga lugu:

Kaubanduses ärevad ajad

2017 aasta oli kaubandusele soosiv ning enamik konkurentsivõimelisi ettevõtteid kasvatas nii käivet kui ka kasumit. Vaadates järgmist paari aastat ning arvestades üldist majanduse konjunktuuri ja kliimat võiks ennustada kaubandussektorile soosivaid tingimusi ka tulevikus, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger.

Tarmo Toiger
Tarmo Toiger  Foto: erakogu

Samas paistab silmapiiril murepilvi, mis sunnivad kaubandussektori ettevõtteid pidevalt muutma oma strateegiat ja lähenemist.

Üldine kaubanduspinna kasv

Olenemata sellest, kuidas statistikat analüüsida - kaubanduspind elaniku kohta Eestis on jõudmas tasemeni, kus vähematraktiivsed ning kliendile ebamugavamad keskused hakkavad kaotama rentnikke. Iga olemasoleva rentniku kaotus vähendab keskuse üldist klientide voolu, mis omakorda sunnib ka olemasolevaid rentnikke kaaluma lahkumise võimalusi. Võib prognoosida, et nii keskmise suurusega kui ka piiratud lisateenuseid pakkuvad kaubanduskeskused on sunnitud rendihindasid alandama ning veelgi enam - väiksemates linnades asuvad vanamoodsad keskused võivad olema sunnitud üldse uksi sulgema. Lisaks julgeme ka prognoosida arvestatavat hulka konsolideerimisi ja ülesostmisi, sest vana ärimudel ei ole enam elujõuline.

Jaekaubandus on Lidli ootuses

Juba rohkem kui 10 aastat on Eesti jaekaubandust hirmutatud Lidliga. Kuidas on käitunud turg ning peamised turosalised? Eesti jaekaupmehed on avanud kõik uksed uuele tulijale: suurimad ketid on kas lahkunud discounter-segmendist (näiteks Rimi) või jätkavad keskmise kliendi püüdmist (näiteks Selver ja Prisma) või püüavad haarata maapiirkondi, mis on demograafilise kollapsi äärel (näiteks Coop).

Lidli ei pea üleliia pingutama, et hõivata juba siia laienedes arvestatav osa turust toetudes uudsusele (kaubavalik) ning pakkudes paremat hinda. Järgmine Lidli samm saab olema ebamäärase kontspetsiooniga turuosalistelt klientide üle meelitamine – seda on Lidl teinud kõigil oma uutel turgudel.

E-kaubandus kasvab ning kannibaliseerub

Ning lõpetuseks E-kaubandusest. E-kaubanduse kasv on olnud üle ootuste kiire – aastane 30% kasv ületab oluliselt Euroopa keskmist (vastavalt 20% aastas). Arvestatav kasvumootor on olnud traditsiooniline brick&mortar-tüüpi kaubandus, mis on lisanud e-kaubanduse oma müügikanalite valikusse. Julgeme prognoosida kiire kasvu jätkumist, sest lisaks traditsiooniliste kaupmeestele lisandub igal aastal kümneid vaid e-kaubandusele keskendunud ettevõtteid, kes kõik otsivad oma kohta päikese all. Ilmselgelt enamik neist ei kesta, kuid nende tekitatav surve hindadele ja valikule on arvestatav. Ootusärevust lisab ka Amazoni plaan teha Helsingi lähedale suur ladu, mis tähendab tarbijale Eestil ühepäevast tarnet.

Kaupmeeste väljakutseks saab olema selgekujulise e-kaubanduse strateegia realiseerimine: kuidas kinnistada tarbijad olukorras, kus ostukeskkondade valikud ei ole mitte kahekordistunud vaid kümnekordistunud ning kuidas pidurdada füüsilise poe marginaliseerumist showroom-iks, kus klient vaid vaatab ja proovib tooteid, kuid oste ei soorita.

Kokkuvõtvalt pakub kaubandus palju võimalusi tänu tarbijate kindlustundele, kuid kasvav konkurents toob endaga ka suuri väljakutseid. Põnevad ajad.

Jaga lugu:
KAUBANDUSE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad kaubandusteemalised uudised igal nädalal enda postkasti.

Kaubandus.ee toetajad:

Enimloetud
Maarit Eerme
Maarit EermeKaubandus.ee juht-toimetajaTel: 51 44 884maarit@kaubandus.ee
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanKaubandus.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700catlin.puhkan@aripaev.ee

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt