• ST
  • 19.10.15, 13:31
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Jaekaubandus – kas valida jäik või paindlik laoarvestuse meetod?

Kaalutud keskmine kui lihtsamini hallatav meetod jaekaubanduses, on enam levinud kui FiFO, sest võimaldab lihtsustatud laoliikumist ning kiire jaemüügi puhul üliolulist miinusesse müüki.
Jaekaubandus – kas valida jäik või paindlik laoarvestuse meetod?
  • Foto: Ektaco
Kaalutud keskmise puhul arvutatakse iga sissetuleku juures uus laohind kogu kaubale - nii eelnenud laojäägile, kui uuele partiile. FiFo (First in First out – ehk mis tuleb esimesena sisse, peab esimesena ka välja minema) puhul peetakse arvestust partiide lõikes. Kuigi kuvatakse ka keskmist hinda, siis reaalsuses liigub kaup vastavalt konkreetse partii hinnale.
Restoranides ja toitlustusasutustes tekib sageli olukord, kus saabunud kaup müüakse maha enne, kui saateleht kinnitatakse ja kaup lattu arvele võetakse. CompuCash kassasüsteem suudab hiljem teha ümberarvutusi nii koguses kui hinnas ja seda ka olukorras, kus saatelehel olev hind erineb sellest, millega kaup tegelikult maha müüdi.
FiFo on võrreldes kaalutud keskmisega jäigem ning partiide arvestus näeb ette, et kõik partiid tuleb ära müüa või kasutusse võtta lattu saabumise järjekorras. Tüüpilise FiFo-l põhineva laoarvestuse nõrkus on, et see ei luba suurt dünaamikat, eeldades konkreetset tegevuste järjekorda, mille tõttu ei saa süsteem lubada ka miinusesse minevat müüki.
Ektaco klient, suur Läti jaekett, kes opereerib mitmekümne müügikohaga üle kogu riigi, soovis oma kassa- ja laotarkvarasüsteemi välja vahetada CompuCash kassasüsteemi vastu. Kuigi neile oleks paremini sobinud kaalutud keskmisel põhineva süsteemi kasutamine, ei luba Läti seadused laoarvestuse printsiipi keset majandusaastat vahetada. See tähendas, et vaja oli luua erilahendus, säilitades kohustuslik FiFo ning võimaldades samal ajal suuremat dünaamikat.
„Meie lahendus oli see, et kõik miinusesse minevad müügitehingud koguti puhvrisse ja töödeldi seal tagant järele,“ selgitas Ektaco AS kassasüsteemide ärisuunajuht Martin Laur. Kui süsteem valmis sai, selgus, et ettevõte vajab veelgi suuremat dünaamikat lao saatelehtede juures. „Selgus, et mõnikord on neil vajadus krediteerida dokumente, mis olid jõudnud juba partiiarvestusest välja liikuda. Näiteks oli dokumendis vale hind, kuid see selgus alles hiljem,“ selgitas ta ja lisas: „jaemüügi eripärast tulenevalt esines ka olukordi, kus krediteeritavat kaupa enam laos polnud.“ FiFo käitub sellises olukorras jäigalt, eeldades, et kõik vajalikud toimingud ja muudatused tehakse alati vaid viimase partiiga.
„Kuna meie jaoks on kasutusmugavus kõige olulisem, tegime oma kliendile dünaamika, mis võimaldab FiFo süsteeme arvestada sama paindlikult, nagu olime kogenud kaalutud keskmise juures,“ selgitas Laur. Ta märkis, et see oli neile keeruline pähkel, kuid nad suutsid lahenduse leida. Ektaco Läti klient jäi loodud paindliku süsteemiga sedavõrd rahule, öeldes, et tema arvates on kasutusmugavust arvestades tegemist lausa perfektse süsteemiga. Nüüd saame suure dünaamikaga FiFo laoarvestust pakkuda kõikidele meie CompuCash’i klientidele.
Telefon: 654 2150 (üld) 6397944, 6397920 (müük)E-post: [email protected]www.ektaco.ee

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 29.11.24, 20:06
Prisma võitleb säästliku töörõivateenuse abil tekstiilijäätmetega
Prisma on arvukate eestimaalaste seas tuntud kui kauplustekett, kust saab ühe külastuse käigus soovi korral lisaks õhtusöögile ka näiteks jalgratta, kohvimasina ja kvaliteetkirjandust öökapile. Kuid rahvusvahelise kaubandusettevõtte enam kui 700 töötajaga Eesti meeskond teeb igapäevaselt pingutusi ka selleks, et lisaks poekülastajatele saaks kergemalt hingata ka planeet Maa.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kaubandus esilehele