Globaalsel koroonapandeemial on olnud suur mõju kogu ühiskonnale, nii ka jaemüüjatele. E-kaubandus arenes enneolematu kiirusega ning teenuste mugavamaks, kiiremaks ja turvalisemaks muutmiseks otsiti uusi tehnoloogilisi lahendusi. „Siiani on ettevõtted e-kaubanduslahendusi kasutusele võtnud järk-järgult ja uusi arendusi e-kaubanduses viidi ellu mõnikord lausa aastatega. Praegu on toimunud aga tohutu murrang ja kohati arendatakse uued e-lahendused äri ajamiseks valmis paari päevaga. Laias pildis näeme, et e-kaubanduse maht on Baltikumis kasvanud enam kui kolm korda,“ ütles StrongPointi Balti regiooni tegevjuht Rimantas Mažulis.
Ehkki e-kaubanduses on toimunud märkimisväärne areng, on e-lahenduste kogu potentsiaali ära kasutamiseni veel pikk tee minna. Turgu vaadates on näha, et e-kaubanduse areng on alles lapsekingades. Tarbijate nõudlus kasvab ja nii ka kõrged kvaliteedinõuded, mis seavad ettevõtetele uued väljakutsed - kuidas pakkuda töötajatele tuge, et protsessid sujuksid ja kuidas pakkuda kiiret kohaletoimetamist minimaalsete kuludega?
Tehnoloogia – töötajate abiline
Tellimuse esitamise ja selle kättesaamise vahel toimub mitmeid keerukaid protsesse, mis ei ole alati nähtavad - kaupade komplekteerimine, mis võib olla raske protsess, kui selleks ei kasutata tehnoloogilisi lahendusi. Lisaks kauba kogumine ja hoiustamine, mida ei tohiks kindlasti hallata füüsilise paberimajanduse või arvutis oleva nimekirja alusel, kuna see ei ole tõhus. Selle protsessi kiirendamiseks on mitmeid mugavaid lahendusi, mille abil saab töödelda 250-350 ühikut tunnis. „StrongPoint pakub lahendust Pick & Collect, mis hoiavad töötaja käed vabana – kauba koguja sõrmede külge on kinnitatud skanner ja teise käe randme küljes on nutiseade, millest skaneeritud tooteid jälgida. Protsessi saab veel kiiremaks muuta, kui igale poe osale on pühendatud eraldi töötaja. Siis saab töötaja komplekteerida korraga kasvõi 16 eri tellimust ning ta teab täpselt kus vajalikud tooted asuvad,“ sõnas Mažulis.
Pick & Collect lahenduse abil on võimalik luua ka toodete kogumise teekonda või kaarti. Kaupluse riiulitele, kus mingid kindlad tooted asuvad, on määratud kindel aadress. Tellimuse laekumisel sorteerib programm tellitud tooted aadresside järgi ja aitab töötajal leida nende komplekteerimiseks kõige kiirema tee. Programmi on väga lihtne kasutada ja selleks ei pea töötajaid pikalt koolitama. Lisaks annab lahendus turvatunde, et poel on laos või riiulitel olevatest toodetest alati hea ülevaade.
Teine hea tehnoloogia, mis aitab e-poe klientidel enda tooteid kiiremini kätte saada, on valgussignaalide kasutamine elektrooniliste hinnasiltidega. Kui kaup on elektrooniliste siltidega märgistatud, saab selle vilkuma panna, kui riiulil hakkab kaup otsa saama või kui see vajab sättimist. Kui riiulil on toode taas olemas, silt kustub ja vilkuma hakkavad uued tähelepanu vajavad sildid. Nii on tööd vajavad kohad alati kaugelt näha. Töötaja mobiiliseade võib samas kuvada kui palju kaupa täpselt järel on ja selle kirjeldust. „Meie kogemus näitab, et elektrooniliste siltide kasutamine on suurendanud poodide tootlikkust ligikaudu 15-30% võrreldes nende eelse ajaga. Lisaks on lahendus keskkonnasõbralikum, kuna kaob vajadus paberist siltide järele.“
Et kogu kauba paigutamise ja sättimise protsessi veelgi lihtsamaks teha, töötatakse praegu nutiprillide kallal, mis kuvaks töötajale kogu vajalikku teavet otse prilliklaasidele, sealhulgas toote asukohta, juhiseid sinna jõudmiseks ja palju muud. Kui kasutata korraga üht või mitme lahenduse kombinatsiooni on ettevõtjatel võimalik jälgida oma organisatsiooni toimimist kuni viimse detailini ja teha seega firma juhtimisel äärmiselt informeeritud otsuseid.
Tarneprotsessi planeerimine ja kontroll - tõhusa ettevõtte nurgakivi
Ühed suuremad kuluartiklid kaubanduses on kaupade kättesaamine ja kohaletoimetamine, seetõttu on äärmiselt oluline neid protsesse tõhusalt planeerida. Kui tellimused on ideaalselt täidetud, tuleb kasuks teine programm – StrongPoint Delivery Manager. Tegemist on tellimuste kättetoimetamist toetava lahendusega, mis muuda kogu protsessi sujuvamaks. Programm aitab korraldada suhtlust kliendi ja ettevõtte töötajate vahel. Näiteks tagab lahendus, et klient teab alati täpselt, kui tema tellimus on saabunud, kus see asub ning lisaks tuvastab programm võimalikud kitsaskohad, kui need peaksid tekkima.
Samuti on eraldi tarkvara olemas tarneteekonna planeerimiseks, kus kauplejal on asja üle täielik kontroll. Teenuse nimi on StrongPoint Route Manager ja see aitab planeerida kõige optimaalsema tee toote tarneks ja paneb paika reservsõidukid. „Lisaks arvutab süsteem automaatselt välja tarneaja ja suhtleb kliendiga, mis aitab pakkuda kvaliteetset klienditeenindust ja suurendab usaldust kaupleja suhtes. Kauba edukas kättetoimetamine on e-kaubanduses äärmiselt oluline, kuna see suurendab klientide lojaalsust ja on otsustav tegur selle juures, kas klient soovib samast poest ka edaspidi midagi tellida,“ rääkis Mažulis.
Toidu kasutamata potentsiaal
Ostuprotsessi optimeerimine on nüüd eriti oluline ja ei ole saladus, et lühem vahemaa poe ja ostja kodu vahel aitab kättetoimetamiskuludelt kokku hoida. Pakiautomaadid on inimeste seas äärmiselt populaarseid ja sinna üldjuhul toiduaineid ei tellita. „Samamoodi on tegelikult väga hea lahendus toiduautomaat, mille ainuke suurem erinevus pakiautomaadist seisneb selles, et toiduautomaat saab toitu hoida kindlal temperatuuril, et tooted värsked püsiks. Eestis muutusid toiduautomaadid pandeemia ajal äärmiselt populaarseks ja nüüd on neid kasutusel juba ligikaudu 20. Rootsis on neid aga juba ligi 200,“ ütles Mažulis.
See lahendus sobib ideaalselt neile, kes tellivad toitu veebist, kuid ei ole alati kodus, et kullerit vastu võtta ja kellel on tellimuse kättesaamiseks kindla aja planeerimine keeruline. Toiduautomaadid on üldiselt paigaldatud kaupluse juurde, seega kui tellimus on vormistatud, saavad kaupluse töötajad kauba paari tunniga kokku panna ja automaati toimetada. Eestis on hakatud toiduautomaate paigaldama ka maapiirkondadesse, kus suure ostukeskuse rajamine end ära ei tasu, kuid kus inimestel on siiski vajadus kodu lähedalt toidukraam kätte saada. Rimantas Mažulise sõnul nõuab sellise lahenduse edukas rakendamine aga laia toiduautomaatide võrku, et kliendil oleks kaupa võimalik enda kodu lähedal kätte saada. Mida rohkem on võimalusi, seda suurem on tõenäosus, et inimesed neid ka reaalselt kasutavad. Sarnast olukorda nägime me iseteeninduskassadega. Esialgu kasutati neid vähe ja ettevaatlikult, siis kassade lisandumisel hakkasid ka inimesed neid rohkem kasutama ja nüüd on iseteeninduskassad täiesti tavalised.
„Pandeemia on meie elu väga palju mõjutanud ja pole kahtlust, et muutused ja seotud tehnoloogiline areng vaid kiirenevad. Siiski tuleb meeles pidada, et uute tehnoloogiate kasutuselevõtt õnnestub vaid siis, kui kauplejad on neisse valmis investeerima ja panustama ning kliendid ei karda neid proovida ja kasutusele võtta. Hetkel on Eestis mitmeid uuenduslikke kaubandustehnoloogiaid juba kasutusel ja ilmselt lisandub neid veelgi. Samas tuleb alati meeles pidada, et tarbijate harjumused ja turuolukord muutuvad pidevalt. Nende muutuste jaoks tuleb õigeaegselt valmis olla,“ sõnas Mažulis.
Kui soovid rohkem teada saada meie toodete ja teenuste kohta, võta ühendust:
Helen Lutsoja
+372 56230867
Seotud lood
Eesti logistikaettevõte Via Express on enam kui 10 aastat pakkunud kaubandussektorile keskendunud lahendusi, sealhulgas transporti multitemperatuursete veokitega. Ettevõttele on omistatud kvaliteedi-, toiduohutuse- ning keskkonnajuhtimise ISO-sertifikaadid.