Autor: Eesti Pagar • 10. märts 2023

Eesti Pagar panustab palju nii HoReCa sektorisse kui ka uute toodete arendamisse

Eesti Pagar on Eesti suurim pagaritööstusettevõte, mille kaubamärk kaunistab tootepakendeid aastast 2004. Ettevõttest on kasvanud oluline HoReCa sektori varustaja ning uute tervislike toodete arendaja.

Eesti Pagari toodang jaguneb laias laastus kolmeks: värsked leivad ja saiad, kondiitritooted kookidest ja rullidest tortideni ning sügavkülmutatud tooted. Kuigi leiva-saia turg on olnud viimased aastad kergelt languses, on Eesti Pagaril õnnestunud olla mahulises kasvus ning neile kuulub suurusjärgust 50% kohalikust turust. Sügavkülmutatud toodetest valmistatakse nii küpsetuspunktidele kohapeal küpsetamiseks mõeldud tooteid kui ka jaekaubandusele suunatud pirukaid ja taignaid, mida eratarbijad saavad kauplusest kaasa osta.

Eesti Pagari tooted on esindatud enamike edetabelite ning konkursside tipus. Tarbijate poolt on väga hästi vastu võetud näiteks Peremehe täisteraleivad, Perenaise saiad, Pehmiku ning Jassi tooted. Eesti Pagari suund on aasta-aastalt liikunud tervislikumate toodete poole. See tähendab rohkem täisteravilja ning vähem soola ja suhkrut, et vastata tarbijate eelistustele ja ootustele. Näiteks on osades toodetes suhkur asendatud sigurijuure või idandatud teradega, mis annab looduslikku magusust. Eesti Toiduainetööstuse Liit on teinud tarbijate teavitamisel väga head tööd ning iga aasta tuleb juurde inimesi, kes eelistavad puhta maitsega tervislikke täisteratooteid. Sama suund on ka kondiitritoodetega – vähendatud on valge suhkru sisaldust niipalju, kui võimalik.

HoReCa osakaal võistleb edukalt jaekaubanduse müügimahuga

„Meie kliendid on jaekaubandusettevõtted ning firmad, kes soovivad meie tooteid osta. Suuremaid kliente teenindame otse, aga väiksemaid tarbijaid teenindavad meie edasimüüjad ehk hulgikaubandusfirmad,” selgitab 100% Eesti kapitalil põhineva ettevõtte müügidirektor Marko Üle. See on tema sõnul mugav ja paindlik lahendus mõlemale osapoolele. „Muudatus sai tehtud koroonaperioodi alguses. Nii saavad pisikesed kohvikud ja restoranid kõik kauba, kaasa arvatud pagari- ja kondiitritooted korraga ühest kohast.”

„HoReCa sektor on meie jaoks väga oluline ning suudab mahtudelt jaekaubandusega väga hästi võistelda,” ütleb Eesti Pagari HoReCa müügijuht Sille Samm. „Oleme selles sektoris viimase kolme aasta jooksul jõuliselt kasvanud ning võtnud kasutusele mitmed olulised muudatused, kuidas kliendibaasiga paremini tööd teha. Meil on paindlik IT-lahendus, mis aitab klientide tellimusi oluliselt paremini hallata.“

Üheks Eesti Pagari eeliseks on HoReCa ettevõtete jaoks kindlasti toodete lai valik – ühest kohast saab nii leiva, kondiitri- kui ka sügavkülmutatud tooted. „Üks tellimus – üks tarne ja kõik on kaetud. Suur ajaline kokkuhoid,” nendib Samm. Oleme välja arendanud ka mitmeid erilahendusi, näiteks enamus Eesti HoReCa sektoris kasutusel olevad võileivatoorikud on pärit meie tehasest.”

„Keerulise koroonaperioodi elasime ka suhteliselt kenasti üle. Muidugi vähenes ka meie käive oluliselt, kui restoranid, kohvikud, hotellid, laeva- ja lennukifirmad enam kaupa ei tellinud. Tänaseks on õnneks müügimahu tõus sujuv ning stabiilne.”

Eelmise aasta väljakutseks olid hinnatõusud

Väga uhke on Eesti Pagar oma tarnekindluse üle, sest protsessid on väga täpselt välja töötatud ning ettevõte ei saa endale lubada olukorda, kus neil pole klientidele kaupa väljastada. Kliendihinnangutest selgub, et tarnekindlust hinnatakse koguni 99%.

Viimaste aastate hinnarallid on pannud aga ettevõtet investeerima nendega seonduvatesse väljakutsetesse. „Esimese hooga hakkasid sõja alguses kerkima toorainehinnad, mis ei näita taandumise märke kahjuks senini. Ja seda võimendavad energiahinnad,” selgitab Üle. „Tegime suure investeeringu, rajades tehase juurde gaasimahuti, kust igapäevaselt oma energia saame. Tänu sellele suutsime ajal, kui CNG-hind kerkis kosmosesse, saavutada vedelgaasihinna olukorra üle mõningase kontrolli.”

Edasistele sammudele mõeldes tõdeb Üle, et kui sisendite hinnad samale tasemele jäävad, oskaks selle pealt tulevikus paremini tegutseda. „Mõelge ise, anname igapäevaselt Paide tehasest kaupa 1100 kliendile. Logistikakulud on viimase aastaga põhimõtteliselt kahekordistunud! Ja isegi kui kütusehind on tänaseks jäänud pidama, siis surve tööjõukuludele on ikka.”

Kuidas sünnivad uued tooted?

Eesti Pagar on uuendusmeelne ning ajaga kaasaskäiv ettevõte, mis rõõmustab kliente igal aastal uute toodetega. Ettevõttesisesed tootearendusmeeskonnad teevad uute toodete sündimisel tihedat koostööd klientide ja toorainefirmadega ning külastavad ideede ammutamiseks erinevaid Euroopa toidumesse. Oluline on ka see, et niipalju kui võimalik kasutatakse toodete valmistamisel kodumaist toorainet.

Samm toob näite üheks koostööst HoReCa kliendiga: „Koolidel oli terviseedenduse eriprojekti raames vaja täisterakukleid ja täisterapirukaid, mis sisaldaksid minimaalselt soola. Saime sellega kenasti hakkama. Meie jaoks on oluline klientidega avatult suhelda ning nende soovidele vastu tulla. Just need kliendiga koostöös arendatavad projektid on eriti huvitavad. Kuigi oleme suurtootja, arvestame klientide soove ning oleme paindlik partner.”

Ta lisab, et samuti on ettevõtte eeliseks uute toodete arendamisel kiirus. „Oleme võimelised ideest teostuseni ehk näidisteni jõudma nädala-kahega ja lõpptulemuseni 2-4 nädalaga. Sellest keerukamaks on osutunud aga pakendi küsimus, mille disain ja tellimine võtab tänasel päeval aega kuid. Samas päris pakenditeta me ju hakkama ei saa ja riiulitelt lahtiselt saia ja leiba müüma ei hakka, seega tuleb leida lahendus. Oleme aasta-aastalt läinud üle keskkonnasõbralikematele monoliitsetele pakenditele, mille materjalikulu on viidud miinimumini. Samas peab pakend olema vastupidav ning kannatama transporti.”

Kui aga rääkida Eesti inimeste eelistustest teiste eurooplaste ees, toovad Üle ja Samm välja lihtsad tõsiasjad: „Eestis armastatakse täisteratooteid, rukkileiba ja sepikut, Lõuna-Euroopas aga pigem saia, kuklit, ciabattat. Siiski tuleb nentida, et ka meie müükides hakkab kaalukauss kalduma saiatoodete poole. Üks oluline vahe on veel: kui Põhjamaad ja Baltikum armastavad värsket kooki ja meie värskete kookide-tortide riiulid on muljetavaldavad, siis mujal Euroopas müüakse kooke-torte peaasjalikult sügavkülmutatult.”

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757