Autor: Kaubandus.ee • 23. veebruar 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Raamatuäri endiselt tervise juures

Erinevalt paljudest teistest valdkondadest on Eesti raamatuäri majanduskriisi tõmbetuultes aasta alguse seisuga üsnagi hea tervise juures ega kavatse kokku kukkuda.

„Üleüldise negatiivse fooni taustal, milles inimesed varahommikust hilisõhtuni viibivad, on raamatud see pelgupaik, kus halvad uudised majanduskriisist lugejat ei ähvarda,“ rääkis kirjastuse Varrak juht Priit Maide põhjustest, mis inimesed ka rasketel aegadel raamatupoodi toovad. „Apollo ja Rahva Raamatu inimestega rääkides võib öelda, et mingit suurt nukrust pole saabunud,“ lisas Maide, kelle sõnul pole suurtest kukkumistest raamatuäris põhjust rääkida.

„Tundub, et kõige paremas seisus on lasteraamatud, sest lastele ikka raamatuid ostetakse,“ ütles Apollo raamatupoeketi tegevjuht Arvo Pihl ja lisas, et pigem mõeldakse ilukirjandust valides endisest hoolikamalt läbi, kas seda või teist raamatut on ikka koju riiulisse ilmtingimata vaja. „Jah, täishinnaga ilukirjanduse müük on praegu sordiini all. Kaubaks lähevad aga kindlasti hit-tooted ning igal ajahetkel on võimalik poodidest leida sooduspakkumisi,“ rääkis Pihl.

Rahva Raamat ASi juhatuse esimees Gertti Kogermann ütles, et järjest paremini lähevad müügiks elulooraamatud, vaimsuse ja eneseabi raamatud, langeva trendiga on aga kallimad kinke ja -kunstiraamatud, samuti reisiraamatud. Eelmisel aastal Rahva Raamatu müük kasvas, jaanuari müük jäi Kogermanni sõnul ootustele siiski alla.

„Detsembriga võrreldes on aasta algus alati tunduvalt tagasihoidlikum, kuid raamatukaubandus ongi sesoonne äri ja tibusid loetakse aasta lõpus,“ ütles ta.

Apollo aasta alguse müüginumbrid võrreldes eelmise aasta sama ajaga kahanesid Pihli sõnul umbes 10 protsenti. Üks põhjustest on tema hinnangul Eesti Vabariigi juubeliaasta, mille puhul trükivalgust näinud raamatud eelmise aasta alguses Apollo müüginumbrid kõrgustesse lennutasid.

Pilt kirjastuste lõikes erinev - kirjastused, kelle raamatud jäävad rohkem kallimasse hinnaklassi nagu näiteks sõnastikud ja teatmeteosed, on Pihli hinnangul ilmselt suuremas hädas, sest inimesed nii kergelt kroone näpu vahelt enam ära ei anna.

TEA Kirjastuse juht Silva Tomingas tunnistas, et jaanuari müük on 2008. aasta esimese kuuga võrreldes langenud 25 protsenti, jaemüük on aga kogumüügist langenud drastiliselt ning muutumas marginaalseks. „Veebruar tuleb eelmise aastaga võrreldes kõvasti külmem, kuid käesoleva aasta jaanuarist pisut parem,“ märkis Tomingas, kelle sõnul on raamatuostja väga valiv tarbija ning ei lase isegi allahindluskampaaniatel end eksitada. „Praegu on tema prioriteediks enese arendamine ja ta eelistab selliseid raamatuid, mis tema positsiooni tööjõuturul parandavad,“ ütles Tomingas. Vaatamata selle aasta suhteliselt kidurale algusele loodab TEA kirjastus tugevate projektidega ja ekspordi kaudu oma käivet 10 – 11 protsenti kasvatada.

Aasta alguses toimunud käibemaksumuudatus ning rahakotti näriv majanduskriis sundis raamatumüüjaid koostöös kirjastajatega mitmeid ümberhindamisi tegema, et raamatud lattu ja poodidesse kõrgenenud hinna tõttu seisma ei jääks. „Loomulikult on see oma jälje jätnud nii kirjastuste kui raamatumüüjate kasumimarginaalile. Tuleb natuke aadrit lasta, ega midagi teha pole,“ nentis Pihl. Kogermann lisas, et kuna marginaalid raamatumüügis pole kuigi märkimisväärsed ka headel aegadel, tuleb praegu seda rohkem pingutada leidmaks võimalusi efektiivsust kasvatada.

Keskeltläbi tuleb raamat vastupidiselt kartustele Pihli sõnul tarbijale odavamalt kätte kui mõni aeg tagasi, seda peamiselt tänu massilistele sooduspakkumistele. „Lugemise ja eneseharimise vajadus pole kuhugi kadunud ja raskel ajal võiks see isegi suureneda,“ arvas Kogermann.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757