Kuigi leiva-saia tarbimine eelmisel aastal kahanes, suutis Fazer kasvatada nii oma mahtu kui ka käivet. Maiustused valmistasid aga Fazerile mullu positiivne üllatuse.
Selle aasta eesmärk on Fazeril astuda konkurentidele kandadele nii maiustuste kui ka leiva-saia turul.
Järgneb intervjuu Fazer Eesti juhatuse esimehe Kristjan Kongoga:
Üle-eelmine aasta teil leiva-saiaäris käive kahanes. Kuidas eelmine aasta läks?
2010.aasta oli turu märksõna "hinnasõda", keskmine leivahind langes umbes 15 protsenti. 2011. aastal me suutsime kasvatada nii mahtu kui ka käivet. Parandasime ka keskmist leivahinda, küll mitte nii palju nagu plaanisime. Leiva-saia hind on turul äärmiselt madal, eriti kui võrdleme lähiriikidega ja Euroopaga. Käive nii leiva-saia kui maiustuste tootmisel oli 22,806 miljonit eurot, mis on 12,4 protsenti kasvu võrreldes eelmisega aastaga. Kui leiva-saia turumaht kilodes terves Eestis kahanes 2,9 protsenti, siis Fazeril õnnestus oma mahtu kasvatada 9,8 protsenti.
Kui hinnad hakkasid 2011.aastal tõusma, siis kas on see võib jätkuda?
Konkurents on väikese turu jaoks äärmiselt tihe. Leiva-saia hinda määrab turg. Isegi olukorras, kui kõik sisendid nõuaksid keskmise hinna kasvatamist, siis see ei ole lihtne. Märksõnaks on "maht" ja kui sa tahad seda mahtu saavutada, siis pead müüma, kas paremat toodet või parema hinnaga. Praegu ei ole keskmine hind taastunud.
Tänu millele kasvas maht?
Meil olid uued tooted, aga samas me parandasime nr.1 toodet ehk Kodusaia, kuhu me tõime juurde kaks uut toodet, mis toetasid olemasoleva toote müüki. Ehk kasv tuli olemasolevast portfellist.
2010.aastal jäite kahjumit. Kuidas oli eelmisel aastal?
Eelmisel aastal teenisime ka kahjumit, umbes sama palju kui tunamullu aasta. Põhiliselt tegelesime portfelli korrastamisega ja positsiooni tugevnemisega ning parandasime 2010. aasta vigu. Selleks aastaks on loodud hea stardiplatvorm loodud.
Mis tekitab leiva-saia sektoris ärevust?
Leiva tarbimine on natukene languses ning oli eelmisel aastal -2,9%. Meie ei usu, et inimesed söövad vähem saia ja leiba, aga küpsetatakse kodus. Samas rukkijahumüüjad on öelnud, et jahu müük kaupluste kaudu vähenes. Loodan, et tarbimine ei ole kahanenud ning ei kao kuskile.
Mis seis on turuosadega?
Rääkides turuosadest, siis eelmisel aastal kasvas turuosa 16,2%-lt 18,1%-le. Viimasel perioodil ehk oktoober-november oli Fazeril läbi aegade kõrgeim turuosa 18,9%. Tugev kolmas.
Kui tõenäoline on Leiburist mööda minek, mis on hetkel teisel kohal? Kui tugev on rebimine?
Eks meil on plaan ja strateegia niimoodi koostatud, et järele jõuida. Rebime üskteise võitu. Viie aasta perspektiivis oleme õigel teel. Meie eesmärk on omanikule tulu teenida ja teine eesmärk on tarbijatele parimaid tooteid pakkuda. Meie lubadus, et meil peab olema parim maitse, parim kvaliteet, parim värskus - kui me suudame kõik need omadused tagada, siis on tugeva positsiooni taotlemine meie tegevuse tulemus.
Loe pikemalt tänasest Äripäevast.
Seotud lood
Advendikalendrid olid eelmisel sajandil peamiselt lastele turustatud viletsavõitu šokolaadiga kommikarbid, mille aknaid avati igal jõulueelsel päeval, lootuses leida kartongi tagant midagi erilist. Ehk oled tähele pannud, et advendikalendrite valik on poelettidel aga igal aastal järjest mitmekesisemaks muutunud. Oma minikingikogumikega on tulnud turule nii mänguasjatootjad, sokikaupmehed, küünlavalmistajad kui ka ilubrändid.