Mulluste tulemuste põhjal edukaima jaekaupleja Põldma Kaubanduse omanik ja juhatuse esimees Heinar Põldma ütles, et nad on suunatud kasvule ning vajavad selleks suurepäraseid inimesi ja tarku investeeringuid. E-kaupluse käive kasvab pidevalt ning enda rõivabränd muutub aina edukamaks.
Põldma Kaubanduse käive kasvas eelmisel aastal 17% ja Põldma sõnul on ettevõtte plaan pikas perspektiivis kasvada 10–15% aastas. “Osa aastaid tuleb iseenesest paremini välja,” märkis Heinar Põldma.
Tema sõnul on ettevõte kasvule suunatud ning edu tuleb kahest kohast: peab hoidma suurepäraseid inimesi ning tegema häid investeeringuid. “Kui teha keskpäraseid investeeringuid, siis see ei anna kasvu,” ütles ta. Eelmise aasta suur käibe kasv oli tema sõnul tingitud ka sellest, et investeeriti kauplustesse. “Meie jaoks oli kõige olulisem see, et olemasolevad kauplused suutsid käivet kasvatada. Kui nemad ei kasva, siis ei kasva ka kasum,” ütles ta.
Põldma sõnul peab ettevõttel olema võime kasumit teenida ja Põldma Kaubandus investeerib umbes 90% kasumist ettevõttesse tagasi.
Tema sõnul kasvas e-kaupluse käive eelmisel aastal 45% ning Läti ja Leedu on näidanud korralikku müügikasvu e-kanalis. E-poes on päevaga käivet tehtud isegi üle 200 000 euro ning korraga on lehel olnud üle 15 000 inimese.
Millised on uue aasta arenguplaanid?
Selle aasta esimesel poolaastal oli käibe kasv 20%, kuid juulis ja augustis kadus inimestel suur huvi rõivakaubanduse pakutava vastu ära. Loodame, et see oli ilma pärast ning aasta kokkuvõttes kasvab käive 12% võrreldes aasta varasemaga.
Kindlasti plaanime investeerida veel kaupluste avamisse ning sealt peaks ka käibe kasv tulema. Oluline on see, kuidas suudame kaupluste käivet kasvatada, sest see on kasumi seisukohalt väga tähtis. Investeerime raha ka pikaajalistesse projektidesse nagu ladu ja uus kontor. Kahjuks kõik investeeringud alati ei õnnestu, kuid teinekord tuleb võtta ka risk.
Näiteks on kõige suurem risk minna uue brändiga uude keskusesse. Kuid kui see on 10% kogu investeeringust, siis kaotus ei ole väga suur.
T1 Mall of Tallinnas avame ühe kaupluse – Denim Dream, kui see on edukas, siis soovime hiljem avada seal veel teisigi kauplusi.
Kuidas olete suutnud tööjõuprobleemidele vastu astuda ning olla teenindajate hulgas atraktiivne tööandja?
Ma arvan, et väljakutsed on kogu aeg. Siis, kui on kriis, siis on väljakutse kasumit teenida ning kui majandusel läheb hästi ja ettevõte kasvab, siis on vaja rohkem inimesi tööle leida, sest kõik teenivad kasumit.
Tegeleme suurepäraste inimeste leidmisega kogu aeg, kuid headel aegadel on see veel suurem väljakutse. Headel aegadel tuleb suurt tähelepanu pöörata ja investeerida just koolitustele, väljaõppele, arendamisele, motiveerimisele ja õhkkonna loomisele.
Klienditeenindajaid motiveerib kolm asja. Esimene on palk. Teiseks soovivad tänapäeva noored tööle tulla just meeldivasse keskkonda, kus töötavad nendevanused inimesed ja nad saavad kogu meeskonnaga hästi läbi. Otsene juht peab olema meeldiv ning suutma motiveerida. Kolmandaks oluliseks motivaatoriks on töö, mis peab meeldima.
Ettevõtjana tuleb pakkuda head palka, luua hea õhkkond ning pakkuda muidugi meeldivat tööd. Selleks, et töö oleks huvitav, on tarvis luua töökoht, mis oleks huvitav – oleks koolitused, võistlused, suvepäevad, talvepäevad ja konverentsid. Neil on võimalik käia teisi poode külastamas ning seeläbi kasvada. Kui suudetakse neid luua imagoloogiliselt, siis inimesed soovivad ka tööle tulla.
Me investeerime järjest rohkem enda personalitöötajatesse ning paremate CVde korraldamisesse. Meie eesmärk on saada Lätis ja Leedus 100 CVd ühe inimese kohale ja Eestis 50.
Meil tuleb headest inimestest kasvatada suurepärased, teinekord on neid keeruline leida.
- Heinar Põldma vastu võtmas Jaekaubanduse TOPi autasu Foto: Urmas Kamdron
Mis on praegu Põldma Kaubanduse kõige suuremad väljakutsed?
Ettevõtte kasvust tingituna oli meil tarvis leida uus ladu ning ka sinna uued töötajad. Leidsime 2300ruutmeetrise lao ning see on praegu hea lahendus. Samal ajal planeerime ka endale lao ehitamist Laagrisse, mille ehitus võiks alata 2019. aastal. Sinna planeerime kaks korrust laopinda ja outlet’i ning viimases järgus ka kontori.
Suureks väljakutseks on ka see, et me 100% ei tea, kas viimaste kuude käibelangus pidurdub ning käive jääb samale tasemele, mis eelmine aasta ja suvine langus oli seotud ilusate ilmadega. Kui see on trend, mis jätkub, siis tuleb meil hakata kulude kokkuhoiuga tegelema.
Millised on teie enda rõivabrändi arenguplaanid?
See aasta on Denim Dreami kollektsiooni käive kasvanud 34% ning on näha, et kliendid on meie naistekollektsiooni väga hästi vastu võtnud. Hea meel on selle üle, et enda kaubamärgi teksaseid müüme kõikidest meie esindatavatest kaubamärkidest kõige enam – 500 paari teksaseid kuus.
Denim Dreami rõivabränd areneb nagu ettevõtegi ja seetõttu saab ta ka üha rohkem müügipinda kaupluses. Pinna jaotuse poolest on ta praegu 4. kohal Guessi, Tommy Hilfigeri ja Calvin Kleini järel.
Meil on plaanis hakata looma ka jalanõusid ja aksessuaare, mis praegu on veel puudu. Sealt edasi saab planeerida antud brändi kaupluse avamist ning liikuda sellega ka Baltikumist ja Poolast välja. Mingi hetk oleme valmis neid tooteid ka välismessidel pakkuma ning Amazonis müüma. Tahame paremaks saada ja siis laieneda.
Seotud lood
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.