Kaubandus.ee  • 25 oktoober 2019

Mida toob toidusektori tulevik?

Eelmisel nädalal korraldas Toiduliit traditsioonilise toidutööstuse pressikonverentsi, kus erinevate toidusektorite esindajad rääkisid sellest, milliseid trende nad oma valdkonnas näevad ja milliseid uuendusi on toiduvaldkonnas oodata.

„Toidusektoris on tugev konkurents ning klientide muutuvad soovid nõuavad ettevõtetelt palju loovust ja innovaatilisust. Edukad on need, kes suudavad ajaga kaasas käia ja pakkuda kliendile tooteid, mis oleks ühtaegu tervislikud, maitsvad ja uudsed,“ ütles Toiduliidu juhataja Sirje Potisepp.

Toidusektorite esindajad tõid välja viis olulisemat trendi.

Kaubandus muutub

Eestis on väga palju kauplusi ning võrreldes kaubanduspinna suurusi elaniku kohta oleme Euroopas esimeste seas. Ostude sooritamise kohana koguvad aga üha enam populaarsust e-poed. Veebis on ostlemine mugav ja kiire ning tooted tuuakse koju kätte. E-poodide suurem levik võib tähendada seda, et füüsiliste poodide lahtiolekuaegu hakatakse näiteks piirama. Lisaks e-poodidele kasutavad kliendid üha rohkem ka valmistoidu koju tellimise võimalusi.

Nii füüsilises kui e-poes ostlejad on üha teadlikumad ja soovivad saada põhjalikku tooteinfot. Tarbijad ootavad tootjatelt täielikku läbipaistvust ja selgust toodete kohta – millest need koosnevad, kus ja kuidas need toodetud on ning millesse pakendatud. Selle teabe roll ostuotsuse tegemisel suureneb.

Maailmamaitsete võidukäik

Kui 40% inimestest eelistab tuntud ja kindlaid tooteid, siis 60% inimesi on valmis proovima uusi maitseid ja avastama innovaatilisi tooteid. Populaarsust koguvad etnilised maitsed, näiteks lisatakse paljudele toitudele aasia- ja ameerikapäraseid vürtse nagu kurkumit, tšillit, ingverit või kardemoni. Mõjutusi tuleb ka Lõuna-Euroopast, näiteks on Eestis trendikaks saanud itaaliapärased pagaritooted. Tootearenduses kombineeritakse traditsioonilisi Eesti toite eksootiliste viljade ja seemnetega, et pakkuda tarbijale pidevalt midagi uudset ja huvitavat.

Tähelepanu saab tervislikkus

Oluline on anda toiduainetele lisandväärtust – näiteks pagaritoodete puhul ostetakse meeleldi kõrge kiudainesisaldusega täisteratooteid, piimatoodete puhul soovitakse tarvida kõrge valkude ja madala suhkrusisaldusega tooteid. Toitudes kasutatakse üha enam taimseid valke, näiteks lisatakse toodetele kaunvilju või nendest valmistatud jahu.

Tervislikud toidud on trendikad. Kuigi tsöliaakiat või laktoositalumatust põeb väga väike osa elanikkonnast, müüvad gluteeni- ja laktoosivabad tooted siiski väga hästi. Tervislikkuse aspektist meeldivad tarbijatele ka GMO-vabad toidud ja antibiootikumideta kasvatatud liha ja kala.

Tervislikkuse tõstmiseks lisatakse toiduainetele palju ka nii-öelda supertoiduaineid nagu tšiiaseemned, maca juur, spiruliina või klorella. Leivatoodete puhul vähendatakse valge jahu kasutamist ja lisatakse hoopis köögivilju. Endiselt on hinnas madala kalorsusega tooted, samas peavad tarbijad üha olulisemaks ka naturaalsust ja värskust.

Indrek Kasela, Jaan Härms, Sirje Potisepp, Mai Linnas, Siret Läets, Ülo Kivine  

Keskkonnasõbralik toit ja pakend

Veganlus kogub populaarsust üle maailma. Loomsete toodete vältimisel on keskkonnahoid üks olulistest põhjustest. Piimatooteid on võimalik asendada erinevate taimsete toodetega – näiteks lehmapiima asemel kasutatakse mandli-, soja- või kaerajooki, juustu asemel aga india pähklitest valmistatud juustulaadset toodet. Teine, eelmisega veidi vastuolullu minev trend on tarvitada võimalikult palju kohalikku toitu. Eestis pähkleid küll ei kasva, kuid võimalikult lühike transporditeekond on paljude tarbijate jaoks oluline.

Alternatiivsetest valguallikatest võetakse kasutusele putukajahu, mida saab lisada näiteks erinevatele pagaritoodetele. Samas tuleb putukajahu puhul ettevaatlik olla neil, kellel on allergiaid, kuna putukad sisaldavad palju allergeene.

Ka pakendite osas on trendid vastuolulised – ühelt poolt püütakse keskkonnakaalutlustel pakendeid vähendada, samas aga ei taha tarbijad liiga suuri portsjoneid. Pakendit vähendatakse ka näiteks piimatoodetelt topeltkaante ning plastlusikate eemaldamisega. Kasutusele võetakse üha rohkem loodussõbralikke ja biolagunevaid pakendeid.

Tarbijat huvitab toote keskkonnamõju alates tootmisest kuni pakendamiseni. Tulevikus tuleb turule ka üha enam niinimetatud „kavalaid“ pakendeid, mis võimaldavad QR-koodi järgi uurida, kuidas tootmine toimub, kuidas tooted transporditud on ja kas need on kogu aja õigetel tingimustel hoitud.

Personaalselt kujundatud toidulaud

Inimeste teadlikkus toitumisest tõuseb ning enam ei piirduta sellega, et toit on kas hea või halb, vaid loetakse kaloreid ja jälgitakse täpsemalt ka lisaainete ning mikro- ja makrotoitainete sisaldust. Samas muutub arusaam tervislikust toidust äärmuslikumaks. Et selles keerulises maailmas orienteeruda, kasutavad paljud inimesed personaalseid toitumiskavasid või jälgivad kindlaid dieete.

Tootjate jaoks on inimeste toitumisharjumuste muutumisega kaasas käimine väljakutse, mis avab mitmeid uksi. Tootearendus vajab palju loovust ja teadmisi ning edukaks osutuvad need, kes suudavad üheaegselt arvesse võtta nii tervislikkuse, keskkonna kui ka uudsuse ja hea maitse aspekte.

Jaga lugu:
KAUBANDUSE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad kaubandusteemalised uudised igal nädalal enda postkasti.

Kaubandus.ee toetajad:

Maarit Eerme
Maarit EermeKaubandus.ee juht-toimetajaTel: 51 44 884
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanKaubandus.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700