Paljude kaubandusettevõtete jaoks on riskijuhtimine muutunud viimastel aastatel väga oluliseks ning konkurentsitiheda tegevusvaldkonna ja majanduslangusest tulenevate väljakutsete tõttu on nende äris riskide juhtimine paljuski keerulisem kui mujal. Samas on enamik ettevõtjaid omandanud arusaamise neid ohustavatest asjaoludest, mis võimaldab nüüd astuda vajalikke samme teadliku riskijuhtimise juurutamiseks. Valdav osa ettevõtjatest on tänaseks mõistnud, et efektiivne riskijuhtimine ei takista äritegevuse arengut ning lennukate ideede elluviimist – pigem annab see võimaluse teha teadlikke ning kaalutud ärilisi otsuseid.
Uuringud on näidanud, et kaubandusettevõtete sõnul on:
• riskijuhtimine muutumas üha olulisemaks teguriks tuleviku kasvu ning jätkusuutliku kasumi tagamisel,
• riskijuhtimine saamas üheks oluliseks konkurentsieeliseks,
• riskide juhtimine üha enam tsentraliseeritum ja kavandatum tegevus,
• planeeritavad investeeringud riskijuhtimise juurutamisse ja pidevasse parendamisse lähiaastatel oluliselt suurenemas.
Edukas riskijuhtimine suurendab ettevõtete läbipaistvust ning annab kindlustunde nii juhtidele kui omanikele, ühtlasi võimaldades ohjata ja suunata tulevikusündmusi. Selleks, et olla edukas riskide juhtimisel soovitame lähtuda järgmistest põhimõtetest:
• Riskijuhtimine peaks olema otsustusprotsessi lahutamatu osa.
• Riskijuhtimine peaks olema süstemaatiline ja struktureeritud.
• Riskijuhtimine peaks tuginema parimale kättesaadavale teabele.
• Riskijuhtimine peaks olema läbipaistev ja kõikehõlmav.
• Riskijuhtimine peaks olema dünaamiline, regulaarne ja muutustele reageerima.
• Riskijuhtimist peab olema võimalik pidevalt parendada ja täiustada.
Riskijuhtimise juurutamisel on kõige tulemuslikum aluseks võtta terviklik riskijuhtimise raamistik, mis tagab sõltumata organisatsiooni tegevusalast struktureeritud lähenemise ning tagab efektiivse riskijuhtimise korralduse.
Pikemalt räägime riskidest Äripäeva korraldataval Kaubanduse klubi koosviibimisel 15. veebruaril kui analüüsime riskijuhtimise võimalusi ja väljakutseid kaubandusvaldkonnas. Peatume muu hulgas ka järgmistel teemadel:
• Kuidas riske ära tunda ja neid adekvaatselt juhtida?
• Millised riskid eksisteerivad kaubanduses ning mida silmas pidada kauplusteketi geograafilisel laienemisel?
Autor: Erki Mägi