13. juuni 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Pisifirma jääb vaeslapseks

Eesti E-kaubanduse Liidu tegevjuht Signe Kõiv
Foto: Andras Kralla
Euroopa Komisjoni ettepanekud ei aita pisemaid e-kauplejaid kuigivõrd, neil pole küllalt jõudu suurtega võistelda, kirjutab e-kaubanduse liidu juht Signe Kõiv.

E-kaubanduse liidu 2016. aasta e-kauplejate uuringu põhjal on materiaalsete kaupade puhul kolm suurimat e-eksporti takistavat tegurit: suured saatmiskulud, kaupade tagasivõtu keerukus ja maksumus, probleemid logistikaahelaga

Komisjoni ettepanekud muresid ei leevenda

Kahjuks ei leevenda Euroopa Komisjoni ettepanekud ühtegi nimetatud probleemidest, mille tõttu näiteks Eesti e-kauplejad koduturult välja ei kipu minema.

Läbipaistvamalt arvele kirjutatud pakiveo hind ei muutu väiksemaks, kui e-kaupleja soovib 10 eurost šampoonipudelit Suurbritanniasse saata ja vedaja küsib selle eest 16 eurot. Kui peaks juhtuma, et tarbija soovib avamata pakendis šampoonipudeli tagastada, jääb kauplejale meeldejääv võimalus kompenseerida kättetoimetuskulu, mis ületab toote müügihinna 60%. Samal ajal Hiinast tuleb samasugune šampoon kohale postikuluta, käibemaksuta ja taganemisõigusest pole juttugi. See on põhjus, miks piiriülene e-kaubandus Euroopas kiratseb ning Aasia ja Vaikse ookeani piirkond üha populaarsust kogub.

E-kaubandus on suurepärane võimalus jõuda tarbijateni üle maailma, kui kauplejal selleks piisavalt ambitsiooni, nutikust ja raha on. Neid komponente ei saa määrustega külge pookida. Küll aga saab toetada ja suunata ettevõtjaid, kes piiri taha hüppeks valmis on. E-kaubandus ei pea olema 500 miljoni tarbija huve teeniv mahuäri ja masstootmine.

Pisiettevõtja jääbki koduturule

Mikro- ja väikeettevõtja võimekus võibki piirduda koduturuga, emakeelse e-poe, personaalse teeninduse ja kohaliku seadusandlusega. See ei takistanud kaupade jaemüügi kasvu posti või interneti teel, mis möödunud aastal oli Eestis lausa 40% aasta varasemaga võrreldes.

Francis Bacon on 17. sajandil öelnud: “Seadused olid nagu ämblikuvõrgud, millesse väiksemad kärbsed jäid kinni ja suuremad lendasid läbi.” Sama võib ees oodata mikro- ja väikeettevõtjatest e-kauplejaid üle Euroopa, kellel pole küllalt vahendeid, teadmisi ja oskusi, et areenil suurtega võrdselt rinda pista.

Autor: Signe Kõiv, Eesti E-kaubanduse Liidu juhataja

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757