• ST
  • 22.06.17, 16:03
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kuidas maandada kaubanduses turvariske?

Kaubanduse turvariskide maandamise sarjas tuli juttu sellest, kuidas hoiduda kaardimaksepettustest, millist abi on turvaväravatest ja turvaelementidest, kuidas aitab turvafirma tehtud inventuur kahjusid vähendada, kuidas hävitatakse kaupa ja dokumente ning millist kindlustuskaitset kaubandusettevõte vajab?
Kuidas maandada kaubanduses turvariske?
  • Kuidas maandada kaubanduses turvariske? Foto: Schutterstock
Kuidas hoiduda kaardimakse pettustest?
Võta ühendust
www.lhv.ee
every-pay.com/et/
Kuigi kaardimaksepettused on levinud ka veebikaubanduses, siis nüüdseks on võetud kasutusele üsna palju pettuste ennetamise meetodeid. Üheks neist on 3D Secure autentimine, mida võib võrrelda traditsioonilises kaubanduses maksekaardi PIN-koodi sisestamisega.
Kõige levinum pettuse liik e-kaubanduses on varastatud kaardiandmete kasutamine. Kaardiandmeid võivad kurjategijad kopeerida sularahaautomaadis või teenindusettevõtte makseterminalis.
Varastatud kaardiandmete ja pettusekahtlusega tehingute tuvastamiseks tuleks jälgida riskinäitajaid. Kui on märgata suurt hulka tehinguid, mis teostatakse sama IP- või e-posti aadressi ja kaardinumbriga, võib kahtlustada, et tehingute taga on pettur, kes soovib enda kasutuses oleva kaardinumbri võimalikult kiiresti kaubaks teha. Sageli ostab pettur ühe tellimusega hulgaliselt sama toodet.
Kahtlustusi peaks äratama veel suur tehingusumma, mis erinev tavaostudest. Pettur on valmis ostudeks „investeerima“ tunduvalt rohkem raha kui aus kaardikasutaja.
Kuna petturi huvi on kaup võimalikult ruttu kätte saada, on riskirühmas ka kohaletoimetamise ekspressteenuse kasutamine, mis on kiirem ja kallim.
Jälgima peab aadresside erinevust või ebatavalisust. Tarneaadress erineb arveldusaadressist, ostja asukohariik erineb arveldusaadressist või kaardi väljaandja riigist, kasutatakse kehtetut e-posti aadressi – kõik need asjaolud viitavad petuskeemidele.
Kui harilikult sisaldab e-posti aadress kliendi ees- ja perekonnanime, siis petturid kasutavad aadressis tihti suvalisi sümboleid. Tähelepanu tuleks pöörata ka sagedastele kõnedele klienditoele: pettur soovib kauba võimalikult kiiresti kätte saada, mistõttu kontrollib ta tehingu ja saadetise staatust ebatavaliselt sageli.
Kaupmees peab olema hoolikas ja oma tehinguid jälgima. Tema ülesanne on veenduda, et tehingu dokumentatsioon oleks korras, võimaluse korral tuleks kahtlasi oste ja ostjaid kontrollida. Just kahtlaste tehingute kontrollimiseks võimaldab osa makselahenduste pakkujaid, nagu ka kodumaine ettevõte EveryPay, tööriistu, millega on võimalik tõsta kahtlasena tunduvaid tehinguid esile.
Loe pikemalt siit, kuidas tagada veebipoe kaitse siis, kui turvaline platvorm on juba kasutusel ning kuidas pahatahtlikult teostatud tehingud vaidlustada ja teha tagasinõue. 
Võta ühendust
www.ellore.eu
Ebaturvalised makseterminalid on ohuks nii kliendile kui ka kauplejale
Kui sularahaga arveldamise juures on selge, kui palju klient toote või teenuse eest maksab, siis kaardimaksel liigub justkui virtuaalne raha, millega toimuvate probleemide puhul mõjutab usalduse kadumine negatiivselt kõiki osapooli: klienti, kaupmeest, panka ja pangaterminali omanikku. Kuidas sellist olukorda vältida ning millest oleneb makseterminalide turvalisus, selgitab Ellore OÜ tegevjuht Alar Alumaa.
Turvalisteks kaardimakseteks on kaardimakseorganisatsioonid eraldi ja ühiselt (VISA, Mastercard, JCB, American Express) välja töötanud standardid ja nõuded (PCI Payment Card Industry), mida kaardimakse vastuvõtu ja töötlusega seotud osapooled peavad järgima. Standardite väljatöötamiseks ja haldamiseks ning testimismeetodite väljatöötamiseks asutati 1999. aastal kaardiorganisatsioonide poolt ühtne organisatsioon EMVCo.
Peamised nõuded, millele kaardimakseterminalid peavad vastama:
A. PCI PTS (PIN Transaction Security)
B. CI PA-DSS (Payment Application DataSecurity Standard) Terminal
C. PCI DSS (Data Security Standard)
D. Kohalikud nõuded
Loe pikemalt siit, mis need nõuded täpselt on ning miks eelistada terminali renti ostule ning kuidas see aitab teil turvaliselt toimetada.
Võta ühendust
Rainer Saaronmüügi- ja turundusdirektorMobiil: 508 0970[email protected]
www.hansab.ee
Turvaväravad loevad statistikat ja turvaelemendid teevad inventuuri
Turvaväravad on tänapäeval elementaarne vargavastanevahend igas kaupluses, distsiplineerides koos kaubale kinnitatavate turvaelementidega vargapoiste tegevust. Laienenud võimalusena on aga uutele turvaväravatele integreeritud kliendiloendurid ning turvaelemendid aitavad läbi viia inventuuri. Uudsetest võimalustest räägib lähemalt Hansab ASi müügi- ja turundusdirektor Rainer Saaron.
Turvavärava üheks levinumaks lisaülesandeks on töötada reklaamtulbana. Ei tasu muretseda, et nn „peidetud“ turvavärava esmane funktsioon selle juures kannatada saaks – AM-lainetel ja RF-tehnoloogial töötavat turvasüsteemi paber ega papp ei kahjusta ega vähenda nende leviulatust.
Turvaväravate töötamist saavad turvafirmad või paigaldajad jälgida eemalt, monitoorida nende töötamist ning rikkeid ja enamikke neist ka distantsilt likvideerida. Väravaid saab vastavalt kaupmehe soovile suunata töötama nii kahepoolselt kui ka ühelt poolt – see on vajalik siis, kui kaubariiul on väravatele liiga lähedal ning kipub pidevalt häiresse minema.
Uudsem lisavõimalus on väravale kinnitatud loendur, mis loendab kauplusesse sisenevaid inimesi, salvestades kogu statistika ühtsesse andmebaasi. Peab olema tähelepanelik, et teie valitud turvaelemendid ka teie olemasolevate turvaväravatega töötaksid – seda tuleb alati kontrollida.
Tänapäevased turvaelemendid on võimalik siduda laomajandusega, kus näiteks iga rõivas saab vastavalt oma tegumoele või suurusele unikaalse koodi, mille abil on pärast lihtne teha kokkuvõtteid ning inventuuri, sest kassasüsteem loeb kokku müüdud esemed ning kogu info on reaalajast kättesaadav.
Vargavastaseks kaitseks on loodud ka uued spetsiaalsed valveseadeldised riietuskabiinidesse, mis tuvastavad elemendi lubamatu eemaldamise ja saadavad kohe signaali turvaruumi või kassasse.
Loe pikemalt siit, millist vargavastast kaitset valida.
Võta ühendust
Annela OravInventeerimisteenuste juht[email protected]+372 5389 0276vikingsecurity.ee
Kuidas aitab turvafirma tehtud inventuur kaupluse kahjusid ennetada?
Kaubandusettevõtete juhid on sageli küsimuse ees, kas kaubakadude tõttu on mõistlik tööle võtta turvatöötaja või panustada elektroonilisele valvele. Tegelikult on olemas üks veel võimalus: osta turvafirmalt sisse inventuuriteenus, millest räägib täpsemalt turva- ja valveteenuseid pakkuva Viking Security juhatuse liige Tannar Tiitsar.
Mehitatud valve funktsioon kaubanduses on varade kaitse ehk kaubakao kaitsmine ja avaliku korra tagamine, et nii töötajad kui ka kliendid tunneksid end hästi. Samuti omab turvatöötaja klienditeeninduslikku esindusfunktsiooni, mis nõuab head organiseerimisvõimet ning suhtlemisoskust. Logistilised probleemid, pikanäpumehed, alkoholijoobes korda rikkuvad isikud, lärmakad alaealiste kambad, sisevargused – kõiki neid probleeme peab hea turvatöötaja märkama, oskama ennetada ja vajadusel lahendada.
Tänapäevased tehnilised võimalused ei eelda, et igas teie kaupluses peab olema mehitatud valve kogu avamisaja kohapeal, vaid üks turvatöötaja saab läbi kaamerate jälgida korraga 3-4 poodi ning teatada vargusest või avaliku korra rikkumisest koheselt kõige lähemal asuvale patrullile. Kombineeritud valveteenus on efektiivne ning samas kaupluseketile soodsam kui igasse poodi turvatöötaja palgata.
Lisaks saab turvafirma aidata teha efektiivset analüüsi- ja ennetustööd. Kui teie kaupluses on muresid kauba puudujääkidega, kaasake turvafirma pädevad töötajad inventuuri tegemisse, sest just inventuurist selguvad enamikud kaupmehe kaubakadudega seotud probleemid.
Esimene mure seoses inventuuridega on kauplustel sageli nende kiirus, kus ühe ööga soovitakse teha ära kogu kaupluse inventuur. Siit lähtub, et kaubakadude taga ei pruugigi olla vargused, vaid inimlik eksimus, kui terve päev tööl olnud inimene pärast tööd väsinult veel mitu tundi kaupa loendab. Juba seetõttu on mõistlik palgata inventuuri tegema eraldi professionaalid, kes teevad selle ära efektiivselt ja korrektselt.
Teiseks teevad kogemustega inventuuritegijad kauba loendamisega samaaegselt kaubapõhist analüüsi, aidates välja selgitada, milliste kaubagruppide probleemidega tasub eelkõige tegeleda.
Väga tähtis on, et inventuuri teeksid kogemustega inimesed, kes tegelevad sellega rohkem kui kord või kaks aastas, sest see annab neile oskuse tegutseda kiirelt ja täpselt ning oskuse analüüsida tulemusi. Viking Security pakub inventuuri läbiviimiseks lisaks väljaõppinud inimestele oma tarkvaralist lahendust.
Inventuurist võivad välja tulla nii sise- kui ka välisvargused, valesti lattu võetud kaubad või korduvad vead kauba lugemisel.
Loe pikemalt siit, milles saab turvaettevõte abiks olla ning mis kasu on sellest, kui inventuuri teenust ostetakse just nende käest. 
Võta ühendust
www.ragnsells.ee
Kuidas hävitatakse dokumente, kaupu ja andmekandjaid?
Kaupu on vaja hävitada näiteks siis, kui hulgiladudes on mööda saanud partii parim enne, tegemist on praakpartiiga või selgub näiteks tervishoiuameti poolt, et mingid mänguasjad või hügieenitarbed ei vasta Euroopa Liidu seadustele. Ka näiteks maksu- ja tolliamet peab saatma hävitamisele need kaubad, mis on konfiskeeritud – sinna hulka võivad kuuluda salasigaretid, maksumärkideta alkohol aga muu hulgas on läinud hävitamisele ka mänguasju, piraatriideid, piraatmuusikat ja videosalvestisi.
Dokumentide ja kaupade hävitusest rääkides tuleb kindlasti mainida, et kõik põhineb puhtalt usaldusel. Erinevad ettevõtted vajavad erineva konfidentsiaalsusastmega dokumentide hävitamist.
Kõik Ragn-Sellsi konteinerid on plommitud ehk teenuse jooksul on alati võimalik tuvastada, kas konteinerit on vahepeal avatud või mitte. Kui avastatakse, et konteinerit on vahepeal avatud, tagasisidestatakse see kliendile. Dokumentide hävitusest on võimalik saada ka videosalvestusi, kui kliendil vastav soov peaks tekkima.
Kui räägime kaupade hävitusest ja taaskasutusest, sõltub kõik sellest, millega on tegu. Kui tuuakse näiteks taarat, siis üks osa seal sees on vedelik, mis suunatakse kanalisatsiooni ning pudelid purustatakse. Klaasi saab edukalt suunata taaskasutusse. Toiduainetega on natukene keerulisem, üldjuhul lähevad need kogumassiga purustisse ja Ragn-Sells valmistab nendest jäätmekütuse, mida saab kasutada näiteks Kundas tsemendiahjus. Tolli poolt konfiskeeritud salasigaretid lähevad samuti purustisse, mis töötab väga suurtel kiirustel. Sigarid purustatakse peeneks puruks ja pärast purustamist liiguvad need energiakasutusse ehk lähevad põletusse. Paber, mis hävitusele läheb, on üldjuhul kontoripaber ja seda saab seega taaskasutada näiteks laste joonistusplokkide tegemisel, muidugi info, mis seal peal oli, et ole enam loetav.
Loe pikemalt siit, kuidas dokumente ja kaupu hävitatakse ja miks seda on tarvis teha. 
Võta ühendust
www.salva.ee
Kuidas kindlustus kaitseb ettevõtte vara?
Salva Kindlustuse AS varakindlustuse osakonna juhataja Alver Kivirüüdi sõnul on ettevõtete vara kindlustamiseks mitmeid võimalusi ning õige lahenduse leidmisel on võtmeküsimuseks, millega ettevõte tegeleb, millist vara omab ning millised on võimalikud riskid. “Näiteks saab kindlustusega kaitsta nii kaupluse inventari ja kaupa, tootmiseks vajalikku materjali kui ka laohoonet erinevate võimalike juhtumite vastu,” selgitab Kivirüüt. “Erilist tähelepanu tuleb pöörata varale, mille hoiustamiseks on vajalikud kindlad tingimused kas temperatuuri või niiskuse osas.”
Üks Salvas toimunud suurem ja kulukam juhtum puudutas näiteks külmladu, millele oli sõlmitud laiendatud kindlustuskaitse ning mis seetõttu kattis kogu tekkinud kahju. “Külmlaos, kus hoiustati kalatooteid, purunes jahutusseadme freoonitoru, mille tagajärjel lülitus jahutus välja ning lisaks tilkus jahutusvedelik kalale. Selle tulemusena tuli hävitada kogu kaup ning asendada seadmed,” kirjeldab Kivirüüt ning lisab, et antud juhtumi puhul hüvitas kindlustus nii seadmete parandamise ja asendamise, hävinenud kauba kui ka koristustöödele tehtud kulutused.
Kui ettevõtte tegevusalaga on seotud aga konkreetsed riskid ja teada on ka võimalikud juhtumid, siis võib otsustada üksikute valikriskide kasuks nagu tulekahju, toruleke, torm, üleujutus või vargus. Näiteks kindlustades tulekahju vastu, hüvitatakse selle raames nii põlengu tulemusel hävinenud hoone taastamine, seadmete asendamine kui ka suitsust ja tahmast riknenud või hävinud kaup.
“Sageli aga kipuvad just väiksemad kauplused valima üksnes varguseriski, mis ei pruugi katta teisi ettetulevaid juhtumeid. Näiteks ühe lillepoe hoiuruumi aken visati talvel kiviga katki. Midagi küll ei varastatud, kuid temperatuuri muutuse tulemusel hävis kogu kaup ning kindlustus abi ei saanud pakkuda,” selgitab Kivirüüt.
Kaupluste ja ladude kindlustamisel tuleb silmas pidada, et kauba kindlustussumma oleks võrdne kauba maksimaalse laojäägiga ning kui kindlustusperioodil ladu täieneb, tuleb ka kindlustussummat suurendada. Summa hulka peaks olema arvestatud ka seadmete transpordi- ja montaažikulud, et kindlustuse abiga taastada õnnetuse eelne olukord ja tegevuse tõrgeteta jätkumine.  
Kui kahju juhtub või on oht selle tekkeks, siis on käitumisjuhised universaalsed. Esmalt tuleb piirata kahju levikut - olgu selleks torustiku purunemisel vee juurdevoolu peatamine või külmutusseadme avarii korral külmhoone sulgemine, et vältida kauba kiiret sulamist. Põlengu korral tuleb viivitamatult teada anda päästeametile, varguse või vandalismi korral politseile. Seejärel tuleks juhtum registreerida kindlustusseltsis. 
Loe pikemalt siit, mida silmas pidada kahjude ennetamiseks.

Seotud lood

Uudised
  • 29.05.18, 09:04
SEB ja EveryPay alustasid koostööd
SEB ja EveryPay sõlmisid koostööleppe, et pakkuda panga äriklientidele uut taset interneti kaardimaksete vastuvõtmisel.
Uudised
  • 15.01.18, 10:30
Kuidas ennetada kaubakadu jaemüügis?
Kõigil ettevõtte osadel silma peal hoidmine ei ole lihtne! See võib olla raske töö, sõltumata sellest, kas juhatate väikest üksikpoodi või suurt ketti. Kõik alates tootepaigutustest töögraafikuteni tuleb täiuslikult planeerida ja teostada. Üks keerulisematest probleemidest jaemüügis on kaubakadu, kirjutab Erply juht Kristjan Hiiemaa.
  • ST
Sisuturundus
  • 07.10.24, 08:00
Pühademüügid on tulemas. Kuidas vähendada e-poe kulusid?
Sujuv makseprotsess on ülimalt tähtis osa e-poe ostukogemusest. Kogu vaev ja pingutus kliendile meeldiva ostukogemuse pakkumisest võib minna luhta, kui toote eest tasudes tabab klienti mõni ebameeldiv üllatus või takistus. Selleks võib olla nii soovitud makseviisi puudumine, tehnilised takistused toimingu lõpuleviimiseks kui ka ebamugav makse kinnitamise protsess.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kaubandus esilehele