Autor: Kristo Kiviorg • 22. mai 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Nostalgiatooted kui vägev müügiargument

Poeriiulitel on üha enam märgata tooteid, mis äratavad vanema tarbija mälestused ja emotsioonid paari-kolmekümne aasta tagusest ajast, noorte ostlejate jaoks on aga tegu lihtsalt ­uute toodetega. Seega on tootja jaoks tegu kindla võiduga. Eestlane liigub tagasi juurte juurde.

Ajalugu kipub korduma, erandit ei paku ka toidu­ainetööstus. Kõik see, mis meeldis inimestele 1970.–1980. aastatel, on poelettidel tagasi. Suuresti ei ole tegu pelgalt turundustrikiga, kus möödunud aegu meenutab vaid pakend – ka sisu on ajarännu teinud. “Maailmas laiemalt ringi vaadates on selge, et nostalgia on praegu moes. Spordiriiete tootjad toovad järjepanu turule paarikümne aasta taguse hõnguga spordijalatseid ja -riideid, ka praeguses moes on näha palju viiteid 80ndate ja 90ndate moele. Samasugust trendi näeb ka teistes valdkondades. Toiduainetööstusse ilmus see trend mõni aasta tagasi,” ütles Premia Foodsi juht Katre Kõvask.

Premia oligi üks esimesi, kes Eestis selle ukse jõuliselt avas – 2006. aastal äratati ellu 1980ndate hittjäätis Regatt. Maius sai hitiks ka nõukogude ajal – esimesel tootmisaastal müüdi seda 1,5 miljonit. See tähendab, et ehk sai jäätisest osa iga eestlane.

Mälestused võivad tuhmuda, aga ära nad ei kao, seepärast on nostalgiatoodetel olnud kindel koht läbi aegade. Nii olid nõukogude ajal populaarsed tooted, millel oli küljes Eesti hõng.

Turule saab tuua kunagine tootja. A. Le Coqi turundusjuhi Katrin Verniku sõnul saadab nostalgiatoodete turule toomises edu ettevõtteid, kes seda toodet ise ka kunagi tootnud on, sest see on osa ajaloolisest hõngust ning toote autentsusest, seda nii sisu, pakendi kui ka valmistamise tehnoloogia poolest. Joogitootja nostalgilise tähtkolmiku moodustavad Limonaad, mida on toodetud juba 1945. aastast, Kelluke ning Valge Klaar (toodeti esmakordselt 1976).

“Meie ajaloolises tooteportfellis on palju tooteid, mida on võimalik erinevatel aegadel taas kasutusele võtta. Millal ja kas seda teha, tuleb aga hoolikalt läbi mõelda, sest pelgalt vanu aegu meenutava tootega turule tulemine ei taga müügiedu,” lausus Vernik.

Äratundmisrõõm tagab müügiedu

Ka Atria Eesti ASi turundusjuhi Mirjam Endla sõnul armastavad inimesed vaadata ajas tagasi. Kuna inimese mälu on selektiivne ehk mäletatakse rohkem häid asju kui halba, on aastatetagune aeg pea alati ümbritsetud erilise aupaistega. Turunduses tuleb see teadagi kasuks.

“Äratundmisrõõm on müügitöös üks peamisi edu tagajaid – see, mis kunagi tundus tavaline, on tagantjärele pigem väga hea ja ihaldusväärne. ­Mälestused on alati kallimad kui igapäevane elu. Seega pakuvad nostalgiatooted huvi igas vanuses tarbijale – neile kellele on see äratundmisrõõm, ning neile, kes on vaid kuulnud vanadest headest aegadest. Meie jaoks on esmatähtis maitseelamus, alles seejärel tuleb toote välimus,” rääkis Endla.      

Atria populaarsed nostalgiatooted on Vastse-Kuuste Juustuvorst ja Doktorivorst. “Vorst nagu vanasti” on valmistatud nõukogudeaegsete retseptide järgi, need on naturaalsed, neis on rohkesti liha, retsepti kuulub kanamuna, sool ja pipar. Seega on nostalgia märksõna lihtsus. Tagantjärele targana 1980. aastatesse vaadates tuleb nentida, et lisaks headele retseptidele oli ka tollane tootedisain väga kõrgel tasemel.

“Oleme hakanud mõistma, et 1980ndate Eesti disain oli väga heal tasemel. Paljud tollased ­kujundused töötavad praegu pareminigi kui siis. Tollane disain on meeleolukas ja eristuv ning sobib tänapäeva,” märkis Endla.

Kommentaar: Tootjad siirduvad tagasi juurte juurde

Triin Lõoke, Rakvere Lihakombinaadi turundusjuht

Näeme ühe trendina koduste ja lihtsate maitsete võidukäiku, mis on justkui naasmine juurte juurde, olles ühtlasi n-ö nostalgiatrendi üks avaldumisvorme.

Oleme oma põhitoodete, eestimaalaste lemmikute Rakvere viinerite, pihvide ja keeduvorstide retseptid hoidnud pea muutumatutena kõikide nende aastate jooksul. Selleks suveks tõime turule uue marinaadis lihade sarja “Puhtad maitsed”, milles oleme kasutanud lihtsaid maitseandjaid, oleme välja jätnud säilitus- ja kunstlikud lisaained.

Loevad maitseharjumused ja tervislikkus. Viimastest ­uuringutest on selgunud, et Eesti tarbija eelistab üha rohkem värskust ja harjumus­pärast maitset, samuti on muutunud üha olulisemaks tervise aspekt. Tähele­panu pööratakse toodete rasva-  ja soolasisaldusele ning vähemale lisaainete kasutamisele.

2010. aastal alustasime soola vähendamisega, mille eesmärk on viie aastaga igal aastal vähendada toodetes kasutatava soola sisaldust kolm protsenti. Samuti otsime võimalusi vähendada toodetes kunstlikke lisaaineid. Need asendame looduslike, ehedat päritolu komponentidega.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757