Autor: Maarit Eerme • 15. november 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

ETK: 99% probleemidest on seotud kampaaniatoodetega

ETK ostudirektor Kadi Lainelo sõnul on kõige rohkem probleeme kampaaniakaupadega, sest ei suudeta tarnida prognoositud või sellest suuremat kogust ja kauba tarned jäävad hiljaks.

Lainelo sõnul on nendega koostöö alustamise eelduseks atraktiivse tootevaliku ja hinnataseme pakkumine, mis sobib nende sihtkliendile ning eristub. „ETK eesmärk on müüa ruutmeetri ja riiulipinna tootlikust,“ ütles ta. Lisades, et valiku laiendamiseks pakutavad nišitooted peavad samuti tagama müügi ning ei tohiks olla riiulis lihtsalt valikuks.

ETK eelistab selgelt neid tooteid, kes teevad ise turundust lisaks, sest siis on Lainelo sõnul tootel suurem nähtavus ja klient soovib seda kauplusest ka saada.

Lepingud ja suhtlus hankijatega

Lepingute sõlmimisel kehtib ETK’l kaks põhimõtet, kus hankija peab aru saama, mida temalt oodatakse ja millist vastutust võtab ning võimalikud probleemkohad tuleb eelnevalt osapooltel lahti läbirääkida.

Lainele soovitas hankijatel probleemide ennetamiseks tegema enda jaoks eeltööd ning vaatama, kas tema kaubad vastavad seaduse nõuetele, markeering oleks korrektne (näiteks kirja suurus), tootel on olemas sertifikaat või vajaminev tõend. „Tarnija peab olema kindel, et kas tal on võimalik tooteid pakkuda soovitud koguses ning lisaks peaks ta kinni pidama ka tarne kellaaegades, päevades ja sagedusest, sest kui see ei ole täidetud, siis sõidab kaubaauto ilma selleta laost välja,“ rääkis Lainelo.

„Hankejuhile peaks kindlasti edastama operatiivselt infot, kui tekib tootega probleem,“ pani Lainelo südamele. Selgitades, et mida varem nad infot saavad, siis see aitab neil leida lahendusi probleemidele. „Seega soovitan suhelda ja infot jagada võimalike probleemide tekkimisel ja tarneaukude olemasolul.“

Pakkumiste esitamine, sortimendi muudatused, kampaaniad

Lainelo sõnul on neil samamoodi nagu Rimiski, kus pakkumiste esitamiseks on välja töötatud ajakava. ETKs tehakse sortimendi muudatused kaks korda kuus 1. ja 15. kuupäeval. „Soovime olla paindlikud koostööpartnerid,“ ütles Lainelo. Tavapakkumisi ootavad nad 1,5-2 kuud varem ning kui tegemist on ETK jaoks uue hankija või toote ja tootesarjaga turul, siis peaks neile pakkumise edastama vähemalt 3 kuud varem.

„Kampaaniapakkumist tehes tuleb kindlasti jälgida, et toode peab sobima kampaania kontseptsiooniga, pakutav hind peab olema kliendile nii ahvatlev, et „kuku pikali“,“ kommenteeris Lainelo kampaaniapakkumisi. Samuti annab ETK kampaaniatoodete lõpphinnast enda marginali ära, et kampaaniahind oleks madal. ETKs toimuvad kampaaniad üldiselt lühikesel perioodil, kuid toodete kogused on suured. Seega paneb ta hankijatele südamele, et enne kampaanias osalemist tuleks hoolikalt mõelda enda tarnekindlusele ning ETK aitab koguste prognoosimisel ja üritab saata kampaaniakinnitust võimalikult vara.

„Teeme kampaaniate prognoosid üldiselt suuremad, et oleks võimalik rohkem müüa,“ rääkis Lainelo. Samuti aitab tema sõnul rohkem müüa, kui on õige toode, millel on väga hea hind. „Kui hankija ei suuda tagada tellitud koguse saadavust, siis sellega seoses tulevad hilinemised, alatarne, mis paneb jaeketi raskustesse ning murrab kliendile antud lubadust,“ selgitas Lainelo.

Tema sõnul on 99% probleemidest seotud kampaaniakaupadega, sest hankija ei suuda tagada tellitud toodete kogust või on toodete tellimused suuremad, kui koos sai prognoositud. Samuti on suureks probleemiks see, et kaubatarne hilineb, sest siis jäävad kauplused ja kliendid kaubast ilma, sest ETK kaubaauto sõidab kesklaost õigeaegselt välja.

Lainelo kinnitas, et nemad lähtuvad järgmistest põhimõtetest, mida eeldavad ka oma partneritelt. „Esiteks on tähtis kuulata partnerit, teiseks olla avatud kuulama ära ka teise poole argumendid, ning lähtuma põhimõttest, et alati on võimalik leida ühisosa koostööks,“ loetles Lainelo. Ettekande lõpus ütles ta, et arvestama peab seda, et koostöö algab alles siis, kui kaup on riiulis ning kampaanias.

Jaekettide esindajad andsid seminaril „Mida peab tootja teadma oma tooteid jaekaubandusse pakkudes?“ tootjatele näpunäiteid.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757