Autor: Pille Ivask • 6. august 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Eesti e-kaubandus hakkab kaela kandma

Kui juba aastaid on Eesti olnud IT-alal mitmes mõttes pioneer, siis e-kaubandus hakkab alles nüüd hoogu sisse saama. Ettevõtete veebimüük kasvab hoogsalt.

Pole just palju neid igapäevaseid arvutikasutajaid, kes internetiavarustes klikkides ja klaviatuuri klõbistades poleks mõelnud veebipoest ühe või teise asja soetamisele. Siiski on see siiani sageli jäänud pelgalt mõtteks, kuna veeb ei võimalda inimestel eset päriselus näha ja oma käega katsuda. Nüüd aga väidavad mitmed ettevõtted, et inimeste virtuaalhirm on hakanud lahtuma ning Eesti e-poed teevad üha enam võidukäiku. 

Nii on viimasel kahel aastal e-poe pidajate arv märgatavalt kasvanud. Näiteks Eesti E-kaubanduse Liidus on praegu 82 liiget ehk peaaegu kaks korda rohkem kui kaks aastat tagasi. Tõsi, ühe liikmelisus on peatatud. Liidu tegevjuht Merle Kangur ütles, et ühelt poolt tuleneb e-kaubandusega tegelevate ettevõtete arvu kasv sellest, et inimesed julgevad e-kauplusi usaldada, mis omakorda võimaldab kasvada ettevõtete käibe- ja kasuminumbritel ning end seeläbi reklaamida.

Kanguri sõnul on uued tulijad nii need, kes tahavad tavapoe kõrvale arendada veebiplatvormi, samas mitmel juhul on e-poe pidajad otsustanud ka tavapoe avamise kasuks.

Tubli kasv

Veebipoe edukus ei seisne aga üksnes selles, et poode avatakse, vaid ka selles, et ettevõtte loomine läheb majanduslikult asja ette. Viimast kinnitavad ka mitmete ettevõtete 2013. aasta majandusaasta aruanded. Need kaubandusettevõtted, kes on tegevad nii füüsiliselt kui ka virtuaalselt, nendivad, et kaalukauss hakkab vaikselt langema viimase suunas.

EMT seadmete ja jaemüügi grupi juht Heiko Sõro ütles, et Elion ja EMT müüvad üha rohkem kaupa e-kanalite kaudu. Tema sõnul jääb praegu e-poodide osakaal kogumüügist 25-30% vahele, e-kanalite kampaaniate puhul, näiteks Elioni ostuöö, ületab aga juba 30%. „Usume, et paari aasta jooksul pöördub vahekord e-poodide kasuks ning valdav osa kaubast ostetakse just e-kanalite kaudu,“ ütles Sõro.

Kui üldiselt pidas elektroonikapoe Onoff omanik Dennis Jansen möödunud aastat majanduslikult raskeks, on ta igati rahul e-poe käimalükkamisega. Onoff Online OÜ registreeriti 2012. aastal eraldi ettevõttena. Möödunud aastal oli ettevõtte käive üle miljoni euro. Sel aastal plaanib ettevõte teha täiendavaid investeeringuid veebiplatvormi arendamiseks ning lähema kolme aasta jooksul liikuda ka välisturgudele.

Elektroonika juurest veidi pehmemate väärtuste manu minnes võib öelda, et kasvanud on ka internetist rõivaste ostmine. Baltika Grupi turundus- ja müügidivisjoni direktor Kati Kusmin rääkis, et Montoni e-poel läheb hästi ning võib öelda, et tulemused on peegeldanud laiemat e-kaubanduse tõusutrendi. „Müügikasv selle aasta algusest võrreldes eelmise aasta sama perioodiga on olnud üle 40%,“ lausus ta. Kusmin mainis, et e-kanal jääb lähiaastateks kindlasti Baltika üheks oluliseks arengusuunaks ja selle tähtsus pigem suureneb. Lähitulevikus plaanib Baltika e-poodi müügile tuua ka teised brändid.

Veebipoe plussid

Veebipoe üks suuremaid plusse on ettevõtete sõnul see, et virtuaalses poes ruum otsa ei saa. Jansen lausus, et elektroonika müügi puhul on ruumi ja valikuvõimalus eriti oluline. Ta tõi näite, et mobiili- ja kaameratootjad toodavad ühte marki telefoni või kaamerat reeglina erinevates värvides. „Kui tavapoes on iga marki toodet saada ühes värvis, kuna väljapanekuks rohkem ei mahu, siis veebist saab tellida toodet kõigis neis värvides, mida tootja on tootnud,“ rääkis ta.  

Sõro märkis, et veebipood on eriti kasulik just siis, kui müüakse suuri esemeid, sest suurema kauba puhul vajab klient transpordiabi niikuinii. Sõro sõnul müüvad EMT ja Elion umbes 80% teleritest just veebipoe kaudu.

Janseni sõnul muutub e-pood kasutaja jaoks aina sõbralikumaks, näiteks on kliendile vastu tuldud ka erinevate maksevõimalustega. Suuri kodumasinaid või ka väiksemaid tehnoloogiavidinaid ostetakse sageli järelmaksuga. Veebi vahendusel saab klient kiiresti vastuse, kas ta saab kauba eest järelmaksuga tasuda või ei. Varem pidi selleks teadupärast poodi kohale minema.

Kusmin tõi välja ka tagastuspoliitika mugavuse – kui ese ei sobi, saab selle postipakiga lihtsalt tagasi saata.

Uued turud

Kusmini sõnul võimaldab virtuaalne pood ka avada täiesti uusi turge ja võimalusi. „Ka meie saame täna oma Montoni e-poe puhul öelda, et see on meie jaoks võimalus jõuda palju rohkemate turgude ja klientideni, kui seda oma tavapoodide kaudu jõuaksime,“ ütles Kusmin. Samas on rahvusvahelise e-kaubanduse turul konkurents üha tihedam ning selleks, et lööbile pääseda, tuleb end tõsiselt proovile panna.

Jansen lisas, et on omamoodi paradoksaalne, et Eestis e-kaubandus alles hakkab jalgu alla saama, samal ajal kui interneti kättesaadavus kodudes on meil Euroopa üks paremaid. Siiski uskus ta, et veebikaubandus on tulnud, et jääda ning tulevikus tehakse üha rohkem oste läbi interneti.

Veebikliendi profiil

Missugune inimene ostab kaupa veebipoest?

Pigem noor ostlejaInimene, kes hindab e-kanali mugavust ning võimalusiInimene, kelle jaoks ei ole oluline eset käega katsuda või proovidaInimene, kelle jaoks on veebist ostmine privaatsem kui tavapoest ehk klient, kelle jaoks pole oluline poes vahetu suhtlus müüjagaInimene, kelle jaoks pole kauba kohe kättesaamine esmatähtis, vaid kes suudab uue asjaga tutvumisega oodata ka järgmise päevani.

Allikad: Heiko Sõro ja Kati Kusmin

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757