Eesti e-kaubandus areneb hoogsalt, uusi internetikauplusi tekib nagu seeni pärast vihma ning Eesti tarbijad kolivad oma sisseostudega üha tihedamini online keskkonda. Kuidas kaupmees sellest olukorrast maksimumi saaks võtta ja kasvatada lojaalsete klientide osakaalu, räägib turundusekspert Katre Kaarenperk.
- Katre Kaarenperk-Vanatoa Foto: erakogu
Hiljutisel e-kaubanduse seminaril tõdes kaardimakselahendusi pakkuv ettevõte EveryPay, et kolmandik Eesti e-kauplustest ei paku ühtegi internetipõhist maksmisviisi ja üle poole piirduvad pangalingiga, mis eeldab konto olemasolu eesti pangas. Nii limiteerimegi ennast vaid oma väikese Eestiga ning välistame oma klientidena kõik ülejäänud inimesed maailmas. Või siis jääb Eesti Panga statistika põhjal Eesti kaupmehel igal aastal saamata üle 330 miljoni euro, mille kohalik tarbija viib hoopis välismaistesse e-poodidesse.
Eesti Panga statistika näitab ka seda, et kaardimaksete arv on viimase aastaga hüppeliselt kasvanud. Kui tavapärane aastane kasv püsis seni 8% juures, siis 2015 näitas e-poodides deebetkaartidega maksmine kolmekordset kasvu ning krediitkaartidega maksmine kasvas poolteist korda. Tarbijad on valmis ning nõudlus on täiesti olemas. Eesti e-kaubandusel on siin hea stardipositsioon kust teha uut tiigrihüpet. Aeganõudev, mitmesammuline ostuprotsess tähendab klientide jaoks raisatud aega ning kahandab huvi sama kaupmehe juurde tagasi tulla. Kas 15 aastat tagasi loodud ning seni muutmata kujul eksisteerinud pangalingiga makselahendus vastab tänapäevaste klientide ootustele? Pigem mitte, ilmselt valib klient täna mugavama keskkonna ja viib raha mujale. Seega lojaalsete ja rahulolevate klientide osakaalu kasvatamiseks tuleb pakkuda lihtsaid ja tänapäevaseid makselahendusi.Üheks lihtsaks (mujal riikides laialdaselt kasutuses olev) vahendiks on kaardimakse võimaluse pakkumine e-poes, mis toetab oma kasutajamugavuse ja kiiruse tõttu ka korduvostude tegemist. Korduvoste sooritav klient on stabiilne ja kasulik igale ettevõttele. Lojaalse püsikliendini on kaupmehel odavam jõuda ning korduvoste analüüsides õpib kaupmees oma klienti paremini tundma ning talle ka suunatud pakkumisi tegema. Seda lähenemist kasutavad väga edukalt enamus e-poode näiteks Suurbritannias, mis on üks e-kaubanduse liidritest maailmas – umbes 70% briti inimestest vanuses 21-45 teeb täna enamuse oma ostudest internetis. Tänu sellele on alates 2012. aastast jaemüük UK turul aasta-aastalt stabiilselt kasvanud (keskmiselt 2-3% aastas), laskmata ennast segada globaalsest majanduslangusest.Uute potentsiaalsete klientide leidmine on keeruline ja aeganõudev protsess, eeldades arvestatavaid turundus- ja reklaamikulusid. Turundaja elu Eestis ei ole kerge. Nii väikesel turul areneda ning aina uusi kliente leida on keeruline, seetõttu on meie turundajatele eriti oluline klientide kinnistamine ning püsiklientide hulga kasvatamine.Kaardimaksete lahendus on aga igale e-poele lihtne ja odav turundustööriist, mis loob olulist lisandväärtust kliendile ning aitab e-kaupmehel kasvatada mahukat püsikliendibaasi. Kaasaegne, mugav ja kiire kaardimakse on lahendus, millest võiks saada tavapärase lojaalsusprogrammi lahutamatu osa igas arvestatavas e-poes.P.S. Mis on kaardimakse?
Kaardimakse on alternatiiv pangalingile, e-arvele ning e-arve püsimakse teenusele (endisele otsekorraldusele). Esmakordselt kaardiga makstes piisab vaid enda kaardiandmete sisestamisest ja salvestamisest ning nupu “osta” vajutamisest. Järgmine kord piisab ostu sooritamiseks vaid ühest klikist. Ettevõtjal on võimalik luua oma e-keskkonnas (olgu see veebipood või iseteeninduskeskkond) ka korduvmaksete vastuvõtmise tugi – klient, kes soovib perioodilist teenust tarbida, sisestab oma kaardiandmed, mille alusel saab ettevõtja edaspidi iga kuu regulaarselt kokkulepitud summa ise maha võtta või kasutada automatiseeritud lahendust.
Allikas: Best-marketing.ee
Autor: Katre Kaarenperk-Vanatoa - turundusekspert, kes tegutseb aktiivselt online finantssektoris Suurbritannias
Seotud lood
Kaubandus kolib sihikindlalt internetti: klientidele meeldib sooritada oste mugavalt kodust lahkumata, kaupmeestel aga tekivad täiendavad müügikanalid. E-kaubanduse laienemisega kasvavad paraku ka kaardimaksepettuste riskid. Kuidas saab kaupmees neid tuvastada ja ennetada, kirjutab Internetimaksete ettevõtte EveryPay juht Lauri Teder.
Maailmas on käimas juba mõnda aega suur e-kaubanduse ja e-äri buum. 41% internetikasutajatest teevad täna ka online oste ning 2016. aastaks ennustatakse e-kaubanduse käibeks kuni 1,80 triljonit eurot (statista.com 2015). E-kaubanduse mahtude kasv ei tulene ainult olemasolevate poodide käivete kasvust, vaid pidevalt lisandub ka uusi e-poode ning üks endast lugu pidav füüsiline pood omab ka e-keskkonda, kirjutab interneti kaardimaksete lahendusi pakkuva ettevõtte EveryPay juht Lauri Teder.
LHV Panga jaepanganduse juht Andres Kitter ütles, et Eestis tehakse e-keskkondades pangakaardiga kõigest 15% maksetest ning enamus makseid tehakse siiski läbi pangalingi, mis on kliendi jaoks aega nõudvam protsess.
Valdav enamik Eesti e-poode ei paku piisavalt mugavaid makselahendusi, mis pidurdab kogu sektori kasvu, kuna kaardimakseid eelistav Eesti tarbija on sunnitud tegema valiku välismaiste poodide kasuks, selgub kodumaise kaardimaksete lahenduste ettevõtte EveryPay poolt läbiviidud värskest analüüsist.
Prisma on arvukate eestimaalaste seas tuntud kui kauplustekett, kust saab ühe külastuse käigus soovi korral lisaks õhtusöögile ka näiteks jalgratta, kohvimasina ja kvaliteetkirjandust öökapile. Kuid rahvusvahelise kaubandusettevõtte enam kui 700 töötajaga Eesti meeskond teeb igapäevaselt pingutusi ka selleks, et lisaks poekülastajatele saaks kergemalt hingata ka planeet Maa.