27. jaanuar 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kliendimugavus on e-kaubanduse vedur

Foto: Pixabay.com
Eesti e-kaubandusettevõtete juhid usuvad, et internetikaupluste turg on jõudnud uude ajajärku, kus ostude sooritamisel hakkab enim rolli mängima just kliendimugavus. Klient on taas kuningaks saamas ning iga üleliigne samm enne ostu lõpetamist suurendab tõenäosust, et tehing jääb pooleli.

“Kujutage ette, kui tavapoes iga kord enne kassat keegi teilt nime, telefoni, postiindeksit, pakiautomaadi asukohta päriks isegi juhul, kui kassapidajal või poel endal on see info juba eelmisest korrast olemas. No ei tahaks sinna poodi tagasi minna!” ütleb Astri Grupi nõukogu liige Silver Hage. Täpselt sama põhimõte kehtib ka internetipoes - kaupmees peab muutma ostuprotsessi võimalikult kiireks ja lihtsaks vähendades klikkide ja sammude arvu, mida ostja peab tegema.

“Meie jaoks on väga oluline, et ostuprotsessi ei peaks katkestama üleliigsete sammude tõttu ja seetõttu oleme alati uute kliendimugavust tõstvate lahendustega kiirelt kaasa läinud. Näiteks oli Apollo e-luger juba 2014. aastal esimene seade Põhjamaades, mis võimaldas ühe klikiga Eesti e-raamatuid otse e-lugerist osta,” toob Apollo Holdingu e-kaubanduse müügi- ja arendusjuht Andre Kaibald näite kliendi ostumugavuse esikohale seadmisest.

Interneti kaardimakselahendusi pakkuva kodumaise ettevõtte EveryPay tegevjuhi Lauri Tederi sõnul on kaasaegse internetiostja valikuvõimalused sisuliselt piiramatud ning kogenud kasutaja ootab ka kohalikest e-ostukeskkondadest samasugust mugavust, mida pakuvad globaalse internetikaubanduse hiiud.

Edukaid näiteid ei ole vaja tikutulega taga otsida, nii on maailma suurima e-ostukeskuse Amazoni edu paljuski peidus makse kiiruses, lihtsuses ja erinevate maksmisviiside pakkumises. Samamoodi kasutab edukalt kiiret maksevõimalust Apple store, mis võimaldab kiirelt ostu sooritada vaid sõrmejälje vajutusega. Või ka taksoteenuseid pakkuvad ettevõtted Taxify, Uber või Taxigo, kus pole vaja sõidu lõppedes ei raha ega kaarti kasutada, kuna kõik vajalikud andmed on eelnevalt salvestatud.    

“Näeme oma töös, et nn ühe-kliki makse puhul väheneb ostust loobumise protsent oluliselt ning automaatselt toimivad korduvmaksed lihtsustavad arveldamist ja kinnistavad kliente veelgi,” ütleb Teder. Ta toob näiteks lihtsa arvutuse, mille kohaselt peab pangalingiga makstes klient läbima kuni 15 sammu, samal ajal piisab kaardimaksel ühest kiirest klikist. Selline valikuvõimalus – või õigemini selle puudumine – võibki osutuda otsustavaks.  

Kinoketi Cinamon Holdingu turundusjuht Balti riikides Andrejs Kuceruks peab ostumugavust ja kiireid makseviise e-kaubanduses kohustuslikuks, mis on äriedule isegi olulisema mõjuga kui kliendilojaalsus või uute tarbijate kodulehele meelitamine. “Turvalised, ühe klikiga teostatavad kaardimaksed ja võimalus sooritada oste telefoniäpi kaudu on just need meie e-keskkonna peamised arengusuunad, mille eesmärk on ostuprotsessi kliendile võimalikult valutuks teha,” lisab Kuceruks.

Kaupmehed on ühisel meelel, et kaasaegne e-kauplus peab pakkuma klientidele kaardimaksete võimalust ja mitte piirduma pelgalt pangalingiga. Lisaks on oluline kliendi andmete turvaline salvestamine, mis lihtsustab edaspidiseid oste ning teeb kogu protsessi kordades lühemaks ja sujuvamaks.

Hage sõnul küsib Astri e-keskus esmakordsel makse sooritamisel võimalikult vähe ja ainult olulist informatsiooni, mida salvestatakse edaspidisteks korduvostudeks, et kasutaja ei peaks iga kord sama infot uuesti sisestama. “Ostukorv on e-poe puhul kõige olulisem leht ning igasugune kasutaja elu lihtsustamine suurendab nii keskmist ostukorvi kui ka korduvostude arvu. Näeme selgelt, et kliendid naudivad võimalust tulla lehele, lisada midagi ostukorvi ja sisuliselt paari klikiga tellimus lõpule viia,” lisab ta

“Kui vaadata, kuhu suunas maailma e-kaubanduse hiiud liiguvad, siis kõiki iseloomustab soov vähendada miinimumini takistusi kliendi ja ostuprotsessi lõpetamise vahel, kuna seda kindlamalt viiakse protsess edukale lõpule,” võtab Hage kokku.

Milliseid mugavusi peab kliendile pakkuma kaasaegne e-kauplus:

Kaasaegset ja loogilist ostukeskkondaKõiki olulisemaid makseviise pangalingist mobiili- ja kaardimakseniLihtmakseid ehk ühe-kliki maksete võimalustTarne ja makseviisi andmete turvalist salvestamist, et lihtsustada edaspidiseid osteMitte küsida andmeid, mida tegelikult vaja ei oleVõimalust sooritada oste mobiilsete seadmetegaKiireid ja mitmekesiseid tarnevõimalusi, nii tasulisi kui tasuta

31. jaanuaril toimub e-kaubanduse konverents "Kuidas panna klient e-poest rohkem ostma?". Konverentsil selgub, kes võidab kasutajasõbralikuma e-poe tiitli. 

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757