17. august 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas kujundada vaateakent nii, et see kliendi poodi tooks?

Vaateaken on kaupluse identiteedikandja ja oskuslikut ellu viies suurepäraseks reklaamipinnaks. Kaupmehena ei tohi vaateaknasse suhtuda ükskõikselt, sest halvimal juhul võib seetõttu kaotada potentsiaalse kliendi, kirjutab Erply tegevjuht Kristjan Hiiemaa.

Hea vaateaken püüab pilku, paneb mööduja seisatama, jutustab loo ning kutsub poodi sisenema. Sellise akna loomine on väljakutse omaette ning kahtlemata peab sellesse panustama aega ja raha. Ent mida teha selleks, et vaateaken tooks kliendi poodi?

Maailmakuulsate kaubamajade nagu John Lewis, Selfridges ja Harrods on eeskujud ja trendiloojad vaateakende maailmas. Nad loovad kliendile vaatemängu ja vau!-efekti, mis pakub omaette elamuse ning mida tullakse kogema.

Maailmakuulsad moeketid panustavad samuti suure tiimiga vaateakende loomisesse ning vastavalt ühtsele kontseptsioonile näevad ketipoe vaateaknad sarnased välja, tutvustades brändi identiteeti. Seda enam tuleks ka kohalikel väikekauplustel vaateakna kujundusse suhtuda tõsiselt ja proovida eristuda konkurentidest. 

Igavad lahendused

Tallinna kaubatänavatel ringi liikudes on vaatepilt küllaltki igav. Ketipoed ja kallid brändid eristuvad professionaalsusega ning on pika sammuga teistest ees. Väiksemad poed aga ei pööra oma vaateakendele suuremat tähelepanu. 

Täiesti tavaline on kehv valgustus vaateaknal, mustad aknaklaasid, tolm väljapanekul ning igavad komplektid ja kompositsioonid aknal. 

Mida teha, et seda muuta? Kõige esmane on puhtus ja korralik valgustus, mis on alati vastavalt väljapanekule suunatud. Sobiva valgusega saab kaubale lisada väärtust, tuues esile või võimendades nende loomulikku värvitooni. Näiteks on väga lihtne muuta isuäratavaks ja pilkupüüdvaks ka puuviljad või pagaritooted, kui nendele õigesti suunata sobiv värvitoon.

Ka restoranid, kommipoed, pagariärid ja apteegid saavad ennast märgatavaks teha läbi akna. Väga hästi on see õnnestunud vanalinnas asuval kohvikpagarikojal Rukis. Kompositsioon on pilkupüüdev ja suunatud möödujale ja sulandub kohviku interjööri luues tervikpilt. Aken räägib loo leivateost ning annab edasi identiteedi sõnumi, et tegemist on südamega küpsetatud kvaliteetse pagaritootega.

Isegi siis kui kauplusel puudub vaateaken ja on panustatud hoopis avarale sissekäigule, saab vaateakna sisse kutsuva rolli anda ukseesisele väljapanekule. Hea näide on tuua apteegist, kus väljapanek on väga hästi nähtavaks tehtud korraliku suunatud spotvalgustusega. Väljapanek on aastaajakohane ning räägib loo suvest, rannast ja puhkusest. Oluline on, et vaateaken on ajakohane ja sisaldab kaupa, mille järgi inimene võib just hetkel puudust tunda. Eksponeeritavad tooted ei tohiks olla tavapärased ning ülipopulaarsed. Vaateaken võiks tutvustada uudistooteid, kallimat ja väärtuslikumat kaupa, mida kliendid ihaldaksid.

Kui kaubanduspinnal on avar vaateaken, siis tuleks tasuta reklaampind kindlasti ära kasutada. Selles apteegis on peetud ebaoluliseks möödujale jäävat pilti ostukeskkonnast. Väljapanek on suunatud poes olevale kliendile mitte aknast möödujale, kes võib-olla oleks siseneja, kui näeks hästi valgustatud kaubavalikut ja head pakkumist väljapanekust. Isegi kui ta poleks täna siseneja, jääks talle meelde müügipunkt ja ta oskaks tulla järgmine kord juba toodet otsima. Hetkel jääb müügipind märkamatuks ning ei kõneta.

Allahindluste periood on üks igavamaid aegu vaateakende puhul, sest enamus neist on täiesti identsed. Aknale kleebitud punane allahindluse silt ning alasti modellid või kehvem variant jääkidesse riietatud mannekeenid. Tuhm, tühi, mittekutsuv allahindluse aken justkui enam ei meelita poodi vaid annab märku, et kõik on otsas ja kõige kehvemad asjad veel saada. Allahindluse ajal pole kasulik ehk vaateaknasse ülemäära kulutada ja panustada, kuid siiski ka lihtsate vahenditega on võimalik oma brändingut hoida ja huvitavate lihtsate lahendustega eristuda. Näitena tooksin Calvin Klein Jeans akna, kus eristutakse. Vaateaken ei presenteeri tooteid vaid emotsiooni ja ei ole kuidagi seotud shoppamisega. Näiteks Louis Vuittoni aknad on kuulsad just tänu sellele, et nad on kunstiteosed, mis panevad ahhetama. Ja eristumine on tänapäeva kaubanduses võti.

Kliendi püüdmine poe vaateaknal näiteks sooduskupongiga, mida saab haarata poodi sisenemata, on väga nutikas lahendus. Järjest enam kasutatakse vaateakendel interaktiivseid lahendusi, mis võimaldavad saada rohkem infot ilma, et klient peaks poodi sisenema. Kui võimalik presenteeri juba tooteid väljaspool poodi või kõneta teda maskoti, toreda sõnumiga väljaspool kaupluse ala. Ole julge ja loominguline.

Tihti arvatakse, et vaateaken on tavaline müügipind ja näidatakse võimalikult palju erinevaid tooteid, et ülevaate kauplusest ja laiast valikust anda. Tegelikult tekitab see segadust ning kuna puudub ühtne kompositsioon ja mööduja pilgu suunamine olulisele, ei kõneta see kedagi ja jätab kauplusest odava mulje.

Oluline on leida vaateaknale teema ja värvikompositsioon ning seeläbi proovida luua lugu. Lugu, mis tekitab möödujas emotsiooni, üllatab loomingulisusega, paneb pilgu rändama ja tekitab soovi poodi astuda.

Allikas: Erply blogi

Autor: Kristjan Hiiemaa, Erply tegevjuht

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757