Sellel aastal valis Aasta Kaubandustegu 2023 žürii välja võitjad viies alamkategoorias, milleks on: arendusprojekt, koostööprojekt, tehniline innovatsioon, uus kontseptsioon ja tulevikulahendus. Kõigi kategooriate võitjate seast valitakse Kaubanduse Aastakongressil Aasta Kaubandustegu 2023 üldvõitja ning esmakordselt ka publiku lemmik! Allpool on toodud iga kategooria võitnud finalistid.
- Aasta Kaubandustegu 2022 võitja Reitan Convenience Estonia Foto: Raul Mee
Aasta Kaubandustegu konkursile laekus 20 kandidaadi nominatsioon, mille hulgast 20-liikmeline žürii valis välja parimad.
Tehnoloogiline innovatsioon - Benu iseteenindusapteek
BENU apteegi ja kaubandust automatiseeriva ning digitaliseeriva Eesti idufirma Grab2Go koostöös avati kevadel Rapla Prismas esimene iseteenindusapteek mille kasutamine on lihtne ja mugav. Klient saab ekraanil valida endale vajaliku toote, veebiapteekriga videosilla teel nõu pidada ning seejärel kauba eest tasuda. Robot komplekteerib ostu ning väljastab toote automaatselt.
Pikemas perspektiivis on iseteenindusapteekide eesmärk parandada ravimite ja teiste peamiste apteegitoodete kohest kättesaadavust Eesti elanikele. Samuti oleks võimalik kaugteeninduse kaudu pakkuda tavaapteegist oluliselt pikemaid avamisaegu ja tagada ravimitele ning muudele apteegitoodetele ligipääsu maapiirkondades, kus erialatöötajate leidmine on sageli keeruline ja tavaapteeke seetõttu suletakse.
Koostööprojekt - ID-kaartide ja passide väljastamine Selveri kauplustes
Projekti eesmärk on luua inimestele mugav viis oma dokumentide kätte saamiseks. PPA otsis koostöövõimalust teenusepakkujaga, millel on tihe võrgustik üle Eesti ning mis on igapäevaselt pikemalt avatud kui PPA teenindused. Projekti kõige olulisema partneri Hansabi roll on koostöös Politsei- ja Piirivalveametiga projekti koordineerimine, riist-ja tarkvaralahendusete ning turvalisuse eest vastutamine vastavalt etteantud nõuetele. Selver on ette valmistanud partneritega koostöös oma ridadest mitusada töötajat rangetele turvanõuetele vastavat protseduuri läbi viima.
PPA on astunud projektiga suure sammu, usaldades olulise teenuse pakkumise halduskoostöö seaduse alusel erasektorile.
Meie kliendid on teenuse väga hästi vastu võtnud. Täna väljastatakse dokumente 42 Selveri ja Delice Solaris kaupluses.
4. oktoobril selgub
Kaubanduse Aastakongressil, kes võidab Aasta Kaubandustegu 2023 tiitli.
Tulevikulahendus ja ökoinnovatsioon - Viru Keskuse transformatsioon
Viru Keskus läbis oma ajaloo suurima värskenduse – 90% keskuse pindadest sai põhjaliku uuenduskuuri ning uksed avas 86 uut või uuendatud kauplust. Klassikalisele kaubandusele pakuvad sünergiat unikaalne Toidutänav ning ilu- ja terviseteenuseid koondav tervet korrust haarav Ilusfäär.
Kestlikkuse printsiipidest lähtunud renoveerimisel vaadati koostöös üürnikega üle keskuse kontseptsioon tervikuna, loomaks kaasaegset klienditeekonda. Selle tulemusel pakub Viru Keskus lisaks värskele sisule, energiale ja ruumikogemusele oma külastajatele ka läbimõeldud ja mitmekesisemat teenuste, kaupluste ja kontseptsioonide valikut.
Uuenenud keskusele saavad oma hinnangu anda kõige paremini selle külastajad ning positiivne tagasiside räägib nii sõnades kui kaupmeeste käibenumbrites.
Arendusprojekt - Maxima keeleõppe projekt “Maximas sõbraks eesti keelega!“
Maxima eesmärk on tagada parim võimalik ostukogemus kõikidele oma klientidele. Meid külastab iga päev 140 000 erine kultuuriruumidest ja rahvustest klienti, kes räägivad erinevaid emakeeli. Maxima on Eesti avalikkuses küllalt sageli silma jäänud ostukohana, kus eestikeelne teenindus on vajanud täiendamist.
Meie 3500 töötaja seas on neid, kelle eesti keele oskus vajab arendamist. Seda eri põhjustel. Eestis on palju neid, kes 30 aastaga pole riigikeelt ära õppinud. Samas on 12% meie töötajatest Ukraina sõjapõgenikud, kes soovivad samuti eesti keelt õppida.
Viisime Maxima kontoris ja kauplustes ellu mahuka keeleõppe programmi – keeleoskuste testimine, erinevad infomaterjalid iseõppeks, koolitused, sobivate keeleõppetasemete töövihikud, mentorlus, keelekohvikud jm. Kokku osaleb keeleõppeprogrammis üle 600 Maxima töötaja, kes said võimaluse oma eesti keele oskust parandada. Kuna keeleteema on meile oluline, otsustasime seda ka avalikult publiku ees arutada, et tekiks arusaam, kust jookseb eraettevõtte ja riigi vastutuse piir meie inimeste keeleoskusega tegelemisel. Seega tõstatasime eesti keele küsimuse suvisel Arvamusfestivalil kuhu kaasasime Hr. Ilmar Tomuski Keeleametist, Maxima tegevjuhi Kristina Mustoneni, Haridus- ja teadusministeeriumi esindaja Anne Endjärve.
Uus kontseptsioon - Kurna Kaubanduspark
Tallinna ringteel IKEA kaupluse kõrval augustis avatud Kurna Park on Eestis uudne ostukoht, kuna on rajatud USA-s tekkinud ja viimastel aastatel jõudsalt Euroopaski levinud kaubanduspargi (inglise keeles retail park) kontseptsiooni alusel.
Kurna Park on juba kujunenud ka Eesti ostjate seas väga populaarseks, tänu nii sealsetele poodidele kui ka just kontseptsioonile – kõik kauplused on ligipääsetavad otse parklast ning asuvad tänavapinnal – seega saab ostja minna täpselt endale meelepärasesse poodi. Parklas on eraldi tähelepanu pööratud ka puuetega inimestele - erimärgistusega parkimiskohad puuetega inimestele on leitavad iga sissepääsu ees.
Kurna Pargis on kokku 15 kauplust, ankurrentnikeks on oma esinduspoega – ja esimese poega Eestis –Decathlon ning Selveri hüpermarket.
Kurna Pargi arhitektuurilahenduse lõi Ühendkuningriigi arhitektuuribüroo TP Bennet koos Arhitektuurinurk OÜ ja arhitekt Veiko Teiniga Eestist.
Seotud lood
Täna anti Kaubanduse Aastakongressil pidulikult üle Aasta Kaubandusteo auhind, mille muutuvtunnilepingute pilootprojekti eest sai Eesti Kaupmeeste Liit koos oma liikmetega.
Eesti Kaupmeeste Liit pärjas Maxima Eesti AS-i Aasta Kaubandustegu 2020 tiitliga Eesti esimese mobiilse ostupuldi turule toomise eest.
Eesti Kaupmeeste Liit pärjas Optipro OÜ'd Aasta Kaubandustegu 2019 tiitliga maailmatasemel innovaatilise Zeiss Vision Centre kontseptsioonikaupluse avamise eest.
Eesti Kaupmeeste Liit pärjas „Aasta Kaubandustegu 2018” tiitliga COOP Eesti sularahateenuse kõikides COOP kauplustes.
Sujuv makseprotsess on ülimalt tähtis osa e-poe ostukogemusest. Kogu vaev ja pingutus kliendile meeldiva ostukogemuse pakkumisest võib minna luhta, kui toote eest tasudes tabab klienti mõni ebameeldiv üllatus või takistus. Selleks võib olla nii soovitud makseviisi puudumine, tehnilised takistused toimingu lõpuleviimiseks kui ka ebamugav makse kinnitamise protsess.
Hetkel kuum
Tagasi Kaubandus esilehele