Autor: Liis Ilves • 21. jaanuar 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Iseteenindus pakub teistmoodi ostukogemust

Innovaatiline iseteenindus muudab poeskäimise kiiremaks ja mugavamaks ning vähendab kaupmehe tööjõukulusid.

Juba 2009. aastal võeti Tartu Tarbijate Kooperatiivi Lembitu Konsumis kasutusele iseteeninduskassad. Möödunud aasta sügisel paigaldati ekspresskassad ka Kristiine ja Rocca al Mare Prismasse. Selver hakkas iseteeninduse peale mõtlema 2010. aastal.

Ajavõit suurtele ostudele

Selveri avalike suhete juhi Annika Vilu sõnul tähendavad uuenduslikud lahendused enamasti suuri investeeringuid. Neil on mitu head mõtet, näiteks elektroonilised hinnasildid, kuid tuleb oodata õiget aega.

SelveEkspressi idee jõudis teostuseni 2011. aastal. “Välistasime kohe mitmel pool Eestis kasutusel oleva iseteeninduskassa, sest see ei sobi suurteks ostudeks,” rääkis Vilu. Ta selgitas, et Selve­Ekspress seevastu annab suurima ajavõidu just mahukate ostude puhul.

Sobiv teenusepakkuja leiti IT-partneri abiga koguni nii kaugelt kui Itaaliast.

Lai kasutajaskond

Vilu märkis, et kõik kliendid ei peagi iseteenindust omaks võtma. “Aga praeguseks on teenuslepingu sõlminud 74 000 inimest, kellest 25 000 kasutavad selvepulti sageli,” rääkis ta ja märkis, et sellega on Selveri ootused täitunud. “Usume, et teenuse edasiarendamisel ning laiendamisel võidame kliente juurdegi,” lisas Vilu.

ETK turundusdirektor Andres Lember rääkis, et esialgu võttis külastajatel ekspresskassadega harjumine aega. Firma oli Tartus esimene, kes sellist tehnoloogiat juurutas.

Ajaga on kasutajate arv tõusnud.  ­“Ootasime, et kasutajad on eelkõige noored, aga kogemus näitab, et spekter on palju laiem – ka vanemad inimesed on altid uuendusi vastu võtma,” lisas Lember.

Iseteeninduse laienemisplaanid

Prismade eks­presskassad on Prisma Peremarketi turundusjuhi Silver Säga sõnul veel katsetusfaasis ja aparaatide kasutusmugavuse ja -kiiruse parandamiseks kogutakse klientide tagasisidet.

“Oleme positiivselt üllatunud, et kliendid on selle lahenduse väga kiiresti omaks võtnud. Esimese kuu lõpuks kasutas Prismades ekspresskassasid iga päev märkimisväärne hulk klientidest,” ütles Säga.

“Kui pilootprojekt kahes Prismas õnnestub, plaanime ekspresskassad kasutusele võtta ka teistes Tallinna Prismades,” rääkis Säga.

SelveEkspressi teenus on praegu kasutusel kokku 13 Selveri kaupluses. “Keskendume tänavu pigem teenuse edasiarendamisele kui laienemisele, aga kindlasti kasvab pikas plaanis ka iseteenindust pakkuvate kaupluste arv,” lausus Vilu.

Lembitu Konsumi ekspresskassad on ­siiani ETK Grupi kauplustes ainsad. Lember märkis, et sellised kassasüsteemid pole odavad ning nendega kaasnevad suuremad turvariskid. “Siiski kaalume kindlasti üle kogu ETK Grupi iseteeninduskassade kasutusele võtmist ­uute kaupluste rajamisel,” lubas Lember.

Põhjuseks tõi Lember tööjõukulude kokkuhoiu pikemas perspektiivis.

Mugav ostlemine

“Tööjõukulude kokkuhoiu kõrval on iseteeninduskassade oluline eesmärk pakkuda ostjale teistmoodi ostukogemust – privaatsust ostu sooritamisel. Väiksema ostu sooritajad saavad aga kiiremini arveldada,” rääkis Lember.

Ta lisas, et oluline on vastata tarbija ootustele, ja praegu soovib tarbija ikka uusi lahendusi ja innovatsiooni. “Lembitu Konsumis on näiteks kasutusel kahe ostukoti lahendus, sellega saab teenindada vajadusel ka käruga ostjat,” selgitas Lember.

Vilugi oli seisukohal, et iseteeninduse kasutuselevõtu peamine eesmärk on pakkuda kliendile alternatiivi ostumugavuses.

Tema sõnul peavad kliendid SelveEkspressi plussiks eelkõige kiirust ja ajavõitu ning seda, et ostusumma ja kaupade nimekiri on pidevalt silme ees. “Kõige keerukamaks on kujunenud pistelise ostukontrolliga harjumine, mis on osa klientide meelest elementaarne, aga teistele põhjustab meelehärmi,” lisas Vilu.

Ta lisas, et enne teenuse kasutuselevõttu tuleb arvestada, et süsteem ei ela oma elu. “Seda tuleb pidevalt arendada ja klientidele tuleb teenuse kasu lihtsalt selgitada,” märkis Vilu.

KOMMENTAAR

Tasub ära suuremates poodides, Erkki Erilaid, Maxima Eesti OÜ kommunikatsioonijuht

Meil on iseteeninduskassad olemas mitmes Leedu ja Läti kaupluses. Praegu käib nii-­öelda katseaeg, kuidas sellised kassad klientidele meeldivad ja kui palju neid kasutatakse. Eestisse tulevad sellised kassad juba lähiaastatel.

Kindlasti rajame siia ka rohkem suuremaid kauplusi, kuhu on iseteeninduskassade paigutamine efektiivsem.

Tehnika võib ajale kiiresti jalgu jääda, Katrin Bats, Rimi Eesti Food ASi pressiesindaja

Loomulikult oleme ka meie kaalunud iseteeninduskassade süsteemi kasutuselevõttu. Oleme lisaks otsinud teisigi süsteeme, millega kvaliteetsemalt ja kiiremini teenindada.

Tegemist on väga kiirelt areneva valdkonnaga, kus uusi lahendusi tuleb pidevalt juurde. Iga tehtud investeering võib ­õige pea olla vananenud.

Küll aga on maailmas veel teisigi erinevaid iseteenindussüsteeme ning nende kasutuselevõttu kindlasti tulevikus ka kaalume.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757