Autor: Hando Sinisalu • 29. juuni 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Alibaba nõunik: e-kaubanduse tuleviku näitab kätte Hiina

Alibaba nõunik Porter Erisman
Foto: elhorizonte.mx
Hiina suurima e-kaubandushiiu Alibaba nõunik Porter Erisman arvab, et kaupmehed Eestis ja mujal Ida-Euroopas peaksid ideid hankima pigem Hiinast kui Amazoni-sugustelt, sest e-kaubanduse tuleviku näitab kätte just Hiina.

"Kui keegi tahab õppida e-kaubanduse ajaloost, siis tasub uurida Amazoni ja Ebay'd. Kui aga tahate aimu saada, mida toob e-kaubanduse tulevik, siis tasub uurida seda, mis toimub Hiinas," ütles Erisman.

Omniva toob Alibaba ekspresidendi Porter Erismani 14. okroobril Kaubanduse Aastakongressile 2015 esinema, kus Erisman räägib sellest, kuidas Alibabast sai maailma üks suurim kaubandusettevõte.

Loe täispikka intervjuud Alibaba nõuniku Porter Erismaniga:

Paljud Euroopa firmad üritavad Hiinas kanda kinnitada, aga vähestel on see õnnestunud. Miks on see nii raske ja mida soovitate Eesti ettevõtjatele, kes Hiina turule minna soovivad?

E-kaubanduse firmade puhul olen märganud seda, et Lääne ettevõtted proovivad kasutada sama ärimudelit ja tehnoloogiat, mis tõi edu Läänes, ka Hiinas. See on suur viga.

Ma soovitan Hiina turust huvitatud ettevõtetel mitte kopeerida oma seniseid mudeleid, vaid alustada nullist. Alustada tuleb Hiina tarbija tundmaõppimisest ja siis sellele oma äri üles ehitada. Võib-olla saab kasutada midagi, mis Läänes edu tõi, aga alati see ei õnnestu.

Kas Hiinas e-kaubanduse äri ajamiseks on vajalik asutada Hiinas oma füüsiline esindus koos kohaliku pangaarvega? Või saab Hiina müüa ka niimoodi, et firma asub füüsiliselt näiteks Eestis ja Hiina tarbijad ostavad krediitkaardi või PayPali abil makstes?

Hea uudis on see, et online äri jaoks pole tõepoolest vaja Hiinas suurt esindust avada. Aga samuti ei maksa loota, et Hiina tarbijad lihtsalt niisama hakkavad teie e-poest midagi ostma.

Üks asi on keelbarjäär. Ei maksa loota, et Hiina tarbijad ostavad inglisekeelsest e-poest. Kogu info peab olema hiina keeles.

Teine oluline asi on klienditeenindus. Hiina e-poed on väga erinevad amazon.com-i tüüpi e-poodidest. Hiina e-poodides on eeldavad ostjad, et neile on kogu aeg kätte saadav klienditeenindus. Hiina ostjad esitavad toodete kohta küsimusi, isegi kauplevad hinna üle. Amazoni mudel, kus kõik on automatiseeritud ja reaalse klienditeenindajaga suhelda on pea võimatu, Hiinas ei tööta.

Kolmandaks eeldavad Hiina tarbijad väga detailseid ja kvaliteetseid tootefotosid ja videoid.

Seega on Lääne e-kaupmeestel kindlasti vajalik tööle värvata väike klienditeeninduse tiim, kes suhtleb ostjatega hiina keeles ja vastab nende küsimustele Ilma selle investeeringuta pole kindlasti edu loota. Aga hea uudis on see, et see investeering ei pea olema väga suur. Piisab ka väikesest kohapealsest tiimist.

Millised on suurimad innovatsioonid Aasia e-kaubanduse äris, millest Euroopa firmad võiksid õppust võtta?

Kui keegi tahab õppida e-kaubanduse ajaloost, siis tasub uurida Amazoni ja Ebay'd.

Kui aga tahate aimu saada, mida toob e-kaubanduse tulevik, siis tasub uurida seda, mis toimub Hiinas.

Hiina e-kaubandus on väga sotsiaalne, väga inimlik. Kui Läänes kurdetakse, et e-poed on väga robotlikud ja puudub inimliku suhtlemise võimalus, siis Hiinas see nii pole.

Hiina e-poed võimaldavad ostjatel reaalajas müüjate käest küsimusi küsida, hinda kaubelda, jne. Järjest populaarsemaks on muutumas video chat.

Teine huvitav innovatsioon on seotud makselahendustega. Näiteks Alibabal on makselahendus nimega Alipay, mis võimaldab maksta peaaegu igal pool. Kui lähed viie sõbraga restorani, siis tavaliselt on arve tasumine keeruline, eriti kui kõik tahavad maksta kaardiga. Alipay võimaldab hetkega arve jagada ja igaühel enda eest õige summa maksta.

Ma arvan et kaupmehed Eestis ja mujal Ida-Euroopas peaks ideid hankima pigem Hiinast kui Amazoni-sugustelt. E-kaubanduse tuleviku näitab kätte Hiina.

Kui Amazon püüab kasvada võimalikult suureks väikekaupmehi välja süües ja hävitades, siis Alibaba mudel on vastupidine. Alibaba annab väikekaupmeestele võimaluse oma platvormi kaudu müüa. Alibaba ise ei müü midagi, ta on ainult platvorm.

Kogu Alibaba kasutajakogemus on personaalne, inimlik, nagu väikeses kaupluses. Amazon on nagu hiigelkaubamaja.

Kas teie arvates võib Alibaba mudel Amazoni mudelit tulevikus võita?

Ma ei usu seda, sest Lääne maailma kaubandusäri oli enne Amazoni tuelkut hoopis teistsuguses arengustaadiumis kui Hiina kaubandusäri enne Alibaba tulekut. Ma arvan, et Läänemaailma e-kaubandus on läinud oma teed.

Aga väga kiire e-kaubanduse areng on lähiaastatel ees Indias, Kagu- Aasias ja Aafrikas. Ja nendel arenevatel turgudel võidab pigem Alibaba mudel.

Mida arvate m-kaubanduse arengust? Paljude arvates on mobiilitelefoni ekraan liiga väike, et selle kaudu suuri oste sooritada?

Selles osas on taas maailm jaotunud kahte leeri. Arenenud maades saavad inimesed valida – kas teha e-poest oste oma mobiili, arvuti või hoopis tahvelarvuti kaudu.

Hiinas, Indias ja mujal Aasias ei ole inimestel valikut – mobiil on paljude jaoks ainus kanal internetti pääsemiseks. Indias paljud e-ärid ei teegi endale desktop versiooni, algusest peale on kõik mobiilile.

Nii et suuremas osas maailmast on e-äri tulevik kindlasti mobiilis.

Porter Erisman töötas aastatel 2000-2008 Hiina e-kaubanduse gigandi Alibaba.com asepresidendina. Pärast Alibabast lahkumist väntas Porter oma Alibaba kogemustest dokumentaalfilmi "Crocodile in the Yangtze", mis avab Hiina internetirevolutsiooni telgitaguseid ning on võitnud mitmeid auhindu. Hetkel tegutseb Porter e-kaubanduse konsultandi ja avaliku esinejana üle kogu maailma. Lisaks on ta kirjutanud raamatu "Alibaba's World".

Omniva toob Alibaba ekspresidendi Porter Erismani 14. okroobril Kaubanduse Aastakongressile 2015 esinema, kus Erisman räägib sellest, kuidas Alibabast sai maailma üks suurim kaubandusettevõte.

Õhtul saab Coca-Cola Plazas näha dokumentaalfilmi "Crocodile in the Yangtze". Kongressil osalejatele on filmiseanss programmi osa.

TUTVU KAUBANDUSE AASTAKONGRESSI KAVAGA. Kuni 4. augustini on kongressil osalemine soodushinnaga 219 eurot (km-ga 262,80). Registreeru SIIN.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757