10. november 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Olulisemad trendid, mis mõjutavad nii kaubandust kui ka tootjaid

Rimi Eesti juht Vaido Padumäe
Foto: Andres Haabu
Rimi Eesti juht Vaido Padumäe tõi Rimi majanduskonverentsil välja olulisemad trendid, mis täna mõjutavad oluliselt kaubandust, tootjaid ja maaletoojaid.

Padumäe sõnul on kõikide alljärgnevate trendide juures rohkem küsimusi, kui vastuseid. „Kaubandus tervikuna on suures keerises. Muutuste kiirus on läinud järjest kiiremaks. Kliendid tahavad elada paremat elu ning teha paremaid valikuid. Kõige odavam ost ei ole täna enam see, mis suurema müügi teeb,“ rääkis Padumäe.

Rimi juhi hinnangul tahavad kliendid, et lähened neile personaalsemalt, teades mis on nende huvid ja suunad neile oma pakkumise. „Oluline on õige toode, sest hind on muutunud järjest rohkem läbipaistvamaks, kuna kliendid saavad kõiki hindu võrrelda nutiseadmes,“ ütles Padumäe.

„Minu soovitud on tootjatele see, et ilmselt näeme osakaalu õige toote suunas liikumas, kui hinna suunas. Inimestel on suuremad ootused sortimendi ja kvaliteedi suunas,“ sõnas Padumäe.

Vaido Padumäe tõi enda ettekandes välja järgmised trendid:

Makro mõjurid … kas tulevik on helge

Tulevik on pigem positiivsetes värvides, see aga ei tähenda, et ei oleks murekohti. Töökohti on üha raskem täita ja palgakasvu surve leevendamist pole veel ette näha. Kuid Nielseni tarbija kindlustunde indeksi põhjal võib öelda, et Eesti tarbijad on valmis kulutama ning näitajad on liikumas positiivses suunas.

Tänane hinnatõus ja turuolukord on aidanud kasvatada käibeid, kuid mahud on languses. Järgmise aasta väljavaade annab alust arvata, et mahud on ka taastumas.

Kaupmeestele on kampaaniad olulised ning nad teavad, et kulutavad sinna palju ressurssi, et neid planeerida ja ellu viia. Viimased perioodid on näidanud, et kampaaniate osakaal müükides on aeglustumas. Mis näitab, et kaupmehed ja tootjad on palgasurve ja tööjõupuuduse valguses otsimas efektiivsust, et oma tulemusi parandada.

Efektiivsuse otsingul…

See teema puudutab täna paljusid ettevõtteid. Kulude kasv ja tööjõupuudus on see, millega kõik tegelevad. Tahetakse teha asju paremini, lihtsamalt ja efektiivsemalt ehk siis tuleb olemasolevate töökätega hakkama saada. Automatiseerimine mängib olulist rolli, et vähendada töötajaskonna lisatunde või lisasamme.

Konkurents mängib kaubanduses olulist rolli. Fakt on see, et kõik otsivad võimalusi oma turuosa suurendamiseks ja kaitsmiseks. Ralli kaubanduspinna ümber tundub jätkuvat. Kuid kaupmeestel on ka poode, kus ei ole täna enam mõtet kauplust pidada ning kuskilt tuleb kaubanduspinda kokku tõmmata. Kaubandusvõrku planeerides tuleb vaadata, kuhu inimesed liiguvad.

Kõik kaupmehed ja tootjad on arutanud, mida Lidli turule tulek kaasa toob. Leedu turu näite põhjal võib öelda, et see on hoidnud toodete hinnad kõvasti surve all. See saab olema kindlasti ka siin turul.

Efektiivsusest rääkides ei tohiks ära unustada kliente. Oste tuleks teha kiiresti ning mitte raisata oma väärtuslikku aega. Kaupmehed jätkavad automatiseerimist ja tehnoloogiasse investeeringut. Iseteeninduslike kassade kasv on olnud meeletu ning inimesed on need hästi vastu võtnud. Uuringutest selgub, et parim teenindaja on klient ise. Inimestele meeldib ise teenindamine.

E-kaubanduse võlud ja valud.

See on kindlasti üks osa efektiivsusest ja aja võitmisest kliendi jaoks. Klient tahab täna saada ühtset ostukogemust, vahet ei ole millisest kanalist ta toote ostab.

Nielsen Shopper Trends uuringust selgub, et inimesed ei osta e-poest, sest tahetakse mugavust ja toodet ise kohapeal näha ning katsuda. Tänased e-lahendused ei ole andnud kliendile seda mugavuse ja efektiivsuse võitu, mida inimesed otsivad.

Koos tehnoloogia arenguga, inimeste valmidustega ja noorema generatsiooni peale tulekuga me seda e-plahvatust näeme, küsimus on, et kui kiire see on.

Üheks suureks väljakutse on see, et kliendid tahavad e-poest ostes saada tooteid sama hinnaga, mis tavakauplusest ning mingist summast alates ka tasuta koju tarnet. Kaupmees peab investeerima tehnoloogiasse, kaupluses komplekteerimisse ja selle kauba koju tarnesse. Siis täna on rahateenimisest asi veel kaugel. Kui palju on kaupmehed valmis oma marginaali ja raha investeerima, et e-kaubandust käima lükata. Me pigem näeme, et investeering peab minema tavahindadesse ja vähemalt Eestis ei saa toidu e-kaubandus olla üksinda kasumlik äri.

Täna ei ole Rimil veel oma e-poodi. Praegu saame öelda, et mingil hetkel see kindlasti tuleb, sest projekt on alustatud. Meie jaoks on olnud võtmeküsimus, et kui turule tulla, siis kliendi jaoks on kitsaskohad võimalikult heal kujul lahendatud ehk pakkuda talle seda mugavust, mida ta e-kaubanduse puhul ootab.

Vastutustundlikkus on moes

Olles vastutustundlik ettevõte on juba täna Eestis moes. Brändile lisab tugevat väärtust see, kui oled juba täna vastutustundlik. Nooremale generatsioonile mõeldes, peab see olema üks osa sinu ettevõtte kuvandist, sest muidu on keeruline tulevikus endale noori tööle saada.

Tervislik eluviis kui tõsine mure

Nielsen mõõdab ka seda, mis on tarbijate kõige suuremad murekohad. Eestlastel on tervis olnud esikohal juba paar aastat. Inimeste jaoks on oluline elada tervislikult, täisväärtuslikult pikemat elu ja toituda tervislikult. Spordiklubid kasvatavad oma klientide arvu ning spordiüritusi on ka palju juurde tulnud.

Kaupmeeste ja tootjate küsimus on siin, et kuidas parimal kujul vastata kliendi ootustele. Mida me saame ära teha, et selle mure ja trendiga neid aidata. Kui inimene tahab tervislikult toituda, siis see ei ole lihtne. Poes riiuli ees olles on kliendil suhteliselt keeruline teha tervislikke valikuid.

Kas mainstream on löögi all..?

See mõjutab nii tootjaid kui ka kaupmehi. Kui me vaatame enda kliente, nende liikumisi ja uuringuid, siis näeme, et kliendid järjest rohkem identifitseerivad ennast ühe või teise vajaduse või mingi kindla suuna ümber. Vegan on siinpuhul hea näide, mis on olnud viimastel aastatel suure kasvuga ning näeme siin veel edasist kasvu.

Talu Toidab kontseptsioon on Rimi kauplustes hästi vastu võetud ja klientide poolt tunnustatud. Paljud kliendid tahavad teada, kust tuleb nende kaup. Paljud hindavad teadmist, millises talus on toode valmistatud. See on personaalsem.

Käsitööõlled on võtnud olulise märgi ka selles kategoorias, kuid mahtude mõttes räägime marginaalsest osast. Kui tahad, et õllede kategooria oleks kaupluses hästi esindatud, siis peavad seal kindlasti esindatud olema ka lai valik käsitööõllesid. Suured õlletootjad arutavad, kuidas selle trendiga kaasa minna, kas osta mõni väike pruulikoda või teha teine kaubamärk juurde.

Täna ei ole enam popp olla peavoolu ehk massi osa. Püütakse leida nurki, millega eristuda ja ennast identifitseerida.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757