Merit Pärnpuu • 14 detsember 2018

Raamatukodu - kirjastajate ammune unistus

Uue, hoopis teist nägu raamatupoe Raamatukodu avamisega sai teoks kirjastajate aastatepikkune südamelähedane soov – irrutada raamatud ajaviitetööstusest ning tõsta need taas aupaistesse.

Raamatukodu asutajad Koolibri peatoimetaja Kadri Rahusaar ja Tammerraamatu ärijuhi Villu Tammer  Foto: Merit Pärnpuu

See soov on nüüd täitunud. Raamatukodu on õdus kauplus, kuhu on põhjust sisse astuda nii raamatusõpradel kui ka kirjanikel, kunstnikel ja teistel kultuuriinimestel. “Siin hakkavad kohtuma kirjastajad ja kirjanikud, et vastata küsimustele, jagada soovitusi, anda autogramme, pidada raamatuesitlusi ja vestlusõhtuid,” räägib Tammerraamatu ärijuht ja üks Raamatukodu asutajaid Villu Tammer.

Raamatukodu kauplus on eriline veel selle poolest, et iga raamat on asetatud valgusvihku ja vaatab näoga ostja poole. “Suhtume äärmiselt kirglikult sellesse, mida teeme. Meie jaoks on tähtis iga raamat,” sõnab Koolibri peatoimetaja ja Raamatukodu teine asutaja Kadri Rahusaar, leides, et raamatutel on tegelikult palju rohkem müügipotentsiaali, aga need ei ole poodides piisavalt hästi eksponeeritud, mistõttu ei leia lugejad neid tihtilugu üles.

Kirjastajatele on oma raamatupood tähtis ka selle pärast, et tekiks otseside lugejaga, mis suurte raamatukettide kaudu jääb anonüümseks. “Praegu saame me suurte kettide aruannetest vaadata müüginumbreid, et mis müüb, mis mitte. Aga seda, miks ei müü ja kas me saame midagi teha, et paremini müüks, teada ei saa,” lausub Tammer ja loodab, et mitte ainult Raamatukodu loojad, vaid ka teised raamatukirjastused hakkavad nüüdsest saama üksikasjalikumat tagasisidet.

Sama hea valik, kuid odavam hind

Raamatukodu loojate sõnul ei maksa karta, et pood on ülekuhjatud nelja kirjastuse endi raamatutega, vaid sihiks on võetud tuua müügilettidele kõik aasta jooksul ilmunud raamatud. Lisaks menukid varasematest aastatest ning Eesti ja maailmakirjanduse klassika. “Meil on uued raamatud, meil on head raamatud ja meil on kvaliteetsed raamatud,” kommenteerib Tammer, märkides, et kõige rohkem on lastekirjandust, sest lasteraamatuid antakse kõige enam välja.

Rahusaare sõnul on nad teinud kõigile Eesti kirjastustele koostööettepaneku, mis on positiivselt vastu võetud ning valdav osa raamatuid on Raamatukodus müügil. “Taotleme seda, et meil oleks sama hea valik, nagu igal pool mujal ja et kõik tähtsamad uued raamatud jõuaksid ka meie poodi,” rääkis Rahusaar, kinnitades, et valikuküsimus on väga oluline.

Raamatukodu raamatupood

Rajasid ühiselt neli kirjastust – Koolibri, Tammerraamat, Pegasus ja Pilgrim.

Koondab nii Eesti kirjastajate välja antud loomingut kui ka võõrkeelset väärtkirjandust.

Tegevjuhtkonnas Kadri Rahusaar Koolibrist, Tiina Ristimets Pilgrimist, Villu Tammer Tammerraamatust ja Andres Tiisler Pegasusest.

Kuna ühiselt on otsustatud, et kasuminumbrist tähtsam on raamat ise, küsitakse kirjastustelt väiksemat allahindlusprotsenti ja tehakse väiksemat juurdehindlust. “See on loodetavasti Eesti kõige soodsam raamatupood,” sõnab Tammer. “Me ei taha saada meeletut kasumit, vaid tahame, et oleks üks ilus koht, kus raamatud saaksid ilusti eksponeeritud.”

Asutajate sõnutsi leppisid neli kirjastust kohe alguses omavahel kokku, et kõikidelt kirjastustelt hakatakse võtma ühesuurust vahendustasu. “Aus mäng, ei ole mingeid seljataga kokkuleppeid. Kõikidel on ühed tingimused ja nii ongi,” sõnab Tammer.

Raamatud pole kreemitotsikute vahel

Tammer räägib muiates, et kui astuda mõnda raamatupoodi sisse, siis tekib küsimus, et kas see on kalliskivipood, esoteerikapood, kehahoolduspood ja lõpuks tekib küsimus, et kus see raamat veel on. Raamatukodus seda küsimust ei teki, lubab ta.

Raamatukodu laseb raamatutel vabalt hingata ja pakub nõnda ka poekülastajale paremat ostuelamust, sest raamatuid ei pea kreemide vahelt otsima. “Meie poes ei ole näokreeme, kruuse, ehteid ega muud säärast,” täheldab Tammer. “Ja me teeme kõik oma võimuses, et seda mitte kunagi ei tuleks ka,” lisab ta.

Küll aga leiab kontoritarvete nurgakese, sest tinti ja vihikuid on inimesed ikka harjunud raamatupoest saama. Samuti mõned hariva aspektiga lauamängud.

Raamatukodu saab endale ka digipunkti, kust klient saab tellida raamatu, mida poes saada pole. “Eks see raamatu näoga väljapanek tahes-tahtmata tähendab ikkagi seda, et kui raamatu vastu huvi ei ole, siis ta peab oma koha mingi hetk loovutava,” räägib Rahusaar ja lisab, et seejärel hakkabki raamat oma elu elama digitaalselt. Kui klient raamatu poest tellib, saab ta paari päeva jooksul selle ka poest kätte.

Ideid jagub

Rahusaar usub, et kirjutamist ja arutlemist raamatute teemal võiks olla palju rohkem ja sellepärast tulevad nad välja hulga põnevate üritustega. Raamatuklubi liikmed ei saa mitte ainult raamatuid veelgi soodsamalt kätte, vaid saavad tulla ja arutada loetud raamatute teemal ning kohtuda autoritega.

Niisamuti oodatakse kirjanikuks pürgijad Raamatukodusse konsultatsioonile, kui midagi on juba paberile pandud või alles pähe turgatanud. Samamoodi saavad tulla illustraatorid oma portfoolioid presenteerima, sest kaupluses toimetab ringi ka kirjanikke ja illustraatoreid.

Poest leiab ka eraldi laua autogrammiga raamatutega, mida kirjanik on omakäelise pühendusega rikastanud.

Suurt rõhku hakatakse panema lastele, kellele on tornis patjade keskel mõeldud mõnus nurgake, kus kõikide muude tegevuste keskel saab ka kuulsate illustraatoritega koos joonistamist harjutada.

Tammeri sõnul on eesti lastel tublisti vedanud. “Eesti lasteraamatud on maailmatasemel. Kui käia messidel Frankfurdis või Londonis, siis näed, et nii mõnedki maad on meist ikka natukene maas,” tunneb ta uhkust.

Lasteraamatud on mõlema kirjastuse juhi arvates ka üsna turvaline segment, mida kogu aeg ostetakse, sest lapsi on palju peale sirgumas. Iseäranis pakuvad ostjale huvi sellised autorid nagu Leelo Tungal, Andrus Kivirähk, Ilmar Tomusk jt, kelle raamatud on omanäolised ja just eesti lastele mõeldud.

Samas on Rahusaar kriitiline ja leiab, et ega kõik nüüd nii roosiline ka pole, sest uusi häid autoreid palju polegi. “Autorite järelkasv on suur töö. Väga keeruline on leida lastekirjanduses uusi tugevaid tegijaid, kes kohe tuleks ja oleks tasemel.”

400ruutmeetrine müügipind pakub häid võimalusi ka kõikvõimalike sündumuste ja koosviibimiste korraldamiseks. Juba on toimunud põnevaid raamatuesitlusi.

Jaga lugu:
KAUBANDUSE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad kaubandusteemalised uudised igal nädalal enda postkasti.

Kaubandus.ee toetajad:

Maarit Eerme
Maarit EermeKaubandus.ee juht-toimetajaTel: 51 44 884
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanKaubandus.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700