Autor: Maarit Eerme • 25. märts 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Eesti tarbija väärtustab toidukauba kodumaisust

Toidukaupu ostab igapäevaselt 23% Eesti peredest. Enamasti ostetakse toitu 2-3 korda nädalas ning see tarbijasegment on tasapisi kasvamas, selgus täna Põllumajandusministeeriumis tutvustatud tarbijate ostukäitumise uuringust.

Jaeseire uuringu põhjal on möödunud kümnendi keskpaigaga võrreldes veidi langenud kodumaiseid tooteid eelistavate inimeste osakaal, kuid kodumaisus püsib olulise valikutegurina – neid eelistaks enda sõnul 81% tarbijaist, mis on mõnevõrra suurem kui 2012. aastal.

Kolmveerand eestimaalastest usub end ostvat valdavalt kodumaiseid toidukaupu. 2012. aastaga võrreldes on kasvanud ka toidukaupade päritolumaa hoiakuline tähtsustamine  – päritolumaad peab oluliseks 72% tarbijaist. Oluline mõjutaja on siinjuures vanus ja haridustase: mida kõrgem haridustase, seda enam valitakse kodumaiseid toidukaupu, alla 35-aastaste seas hinnatakse importtoiduainete osatähtsust suuremaks kui vanemate tarbijate hulgas.

Pooled tarbijad peavad kodumaist toitu alati usaldusväärseks, tervislikuks ning püsiva kvaliteediga. Tarbijate jaoks iseloomustab kodumaist toitu harjumuspärane maitse ja värskus.

Uuringust selgus, et 36% elanikel on lihtne eristada kodumaist ja importkaupa. Enamikule tarbijatele tuleb siiski ette olukordi, kus kodumaise ning importoidukauba eristamine ei ole lihtne. Seda just eriti vanemaaelised, madala haridusega ja sissetulekuga inimesed.

„Ühelt poolt on tarbimiseelistuses selgelt näha Euroopa Liidu mõju, mistõttu on meie turul rohkem teiste riikide toodangut. Teisalt on ka märgata noorte suurem huvi erinevate toodete proovimiseks,“ ütles Põllumajandusministeeriumi kaubanduse ja põllumajandussaadusi töötleva tööstuse osakonna juhataja Taavi Kand. „Kodumaise toodangu eelistamise kõrge tase näitab Eesti toidusektori head konkurentsivõimet.“ 

Enamikul tarbijaist tuleb endi hinnangul jätkuvalt ette olukordi, kus toidukauba päritolu eristamine on keeruline. „Päritolu kindlakstegemist raskendab selgelt private labelite laialdane kasutamine, kuna tootjat on keerulisem tuvastada,“ selgitas Kand. „Eesti tarbija küll eelistab kodumaist, aga tihtipeale on tal keeruline seda ära tunda.“

Toidukaupade ostueelistuste ja hoiakute uuringust selgus, et tarbijad sooviksid toidu kohta enim teada selle päritolumaad, tootjat ja koostist, samuti soovitakse rohkem reklaami ja degusteerimisi.

Uuringu „Eesti elanike toidukaupade ostueelistused ja hoiakud 2013“ viis Põllumajandusministeeriumi tellimusel läbi TNS EMOR.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757