Mine digisse ja saa uueks võitjaks

“Kurat, ma seda e-poodi varem valmis ei saanud," oli kuulda ühe suurema jaeketi omanikku raevukat hüüatust sel esmaspäeval. Tõepoolest, miks polnud ta valmis saanud oma valdkonna loogilisemat edasiarendust 10-aastase arendustöö jooksul?

Convertali digistrateegid Fred Koppel ja Anni Parksepp  

Charles Darwin ütles, et ellu jäävad mitte kõige tugevamad ja targemad, vaid püsima jäävad kõige kohanemisvõimelised. Need, kes ei kohane, need hävinevad ja see kehtib eelkõige kriisi tingimustes ehk ajal, mil mängureeglid muutuvad. Meie Y-generatsiooni ettevõtjad kiruvad tihtipeale “võitjate põlvkonda” 90ndate algusest, kuid paljud meist aduvad, et need on inimesed, kes suutsid 30 aastat tagasi rabada endale edumaa kiiresti toonase suure kriisi tingimustega kohanedes. Ja nüüd, üks inimpõlv hiljem, on tekkinud selleks lõpuks taas uus võimalus.

Digivõimaluste pirukas

Paljusid nii väikeseid kui suuremaid ettevõtteid on tabanud kriis. Selle tagajärjel on mitmed ettevõtjad shokis. See on osalt inimlik, kuid ainus, mida paljudel juhtudel teha suudetakse, on scrollida uudiseid, ohata, lukustuda endasse ning asuda kaitsesse - tõmmata kulusid kokku. Igalt rindelt ja valimata, mis on mõistlik ja mis mitte.

Loomulikult on teatud oludes kulude kokku hoidmine õigustatud otsus, kuid tihti mitte alati. Nagu üks hea tuttav ütles: “Ei tohi karta suuri kulusid, vaid väikeseid tulusid.” Kulude kärpimine on kaitsemäng selles olukorras, mis on meid kõiki tabanud. Kuid kaitsemäng on “rikaste mäng” - mäng neile, kel kõik juba olemas ja kes on ehk mõtteis juba pensionil. Noorem generatsioon on saanud endale harukordse võimaluse, mida oleks mõistlik ära kasutada ning kujundada endast uus võitjate generatsioon. Anname siinkohal mõned vihjed mõtlemiseks:

● E-poodide loomine käib (ja ka tehakse) kiirkorras päevadega

● Eesti digimeedia kanalid teatavad, et teevad praegusel ajal iga päev uusi kasutajarekordeid

● Google’i ja Facebooki kasutatavus on viimastel nädalatel veelgi kasvanud.

● Reklaampindade konkurentsi vähenemise tõttu on ka digiturunduse efektiivsusnäitajad oluliselt paranenud.

● Jaekaubandus on osaliselt halvatud või pausil, seevastu e-kaubanduse mahud kasvavad iga päev.

● Peatselt pistavad inimesed pea kodudest välja ja lähevad selle kaubamärgi juurde, kellest nad karantiinis mõelnud on.

● Meedia on odavam kui kunagi varem ja üldise karantiini ajal on kõik inimesed rohkem ekraanide taga.

● Järgmised kuud on kõige soodsam aeg brändi ehitamiseks, kui selleks adekvaatne viis leida.

Mõningad faktid, mida näeme enda klientide viimase nädala numbritest:

● E-ostud kasvavad. Nii koguseliselt kui ka suhtarvudes.

● E-ostude kasumlikkus kasvab. Ostumäär suureneb, kuid kulu ostu saamiseks väheneb.

● Ka offline äride ostumäärad paranevad. Inimestel on aega veebis tulemuslikumalt brausida, mõtestatumaid hinnapakkumisi küsida või suhelda teenusepakkujatega rohkem süvitsi.

● Turundusinvesteeringute tulemuslikkus kasvab.

● Ka klientide brändi väärtus kasvab kiiremini ja kuluefektiivsemalt.

Üks näide: selle nädala üks ostetumaid tooteid on kodukinosüsteem. Miks? Sest teatrid pole enam lukus enda asukohas, vaid on hakanud tegema otseülekandeid kodudesse. Kodukontserdid on viimase nädala uus žanr ning Metropolitan Opera teeb lausa tasuta ülekandeid. Kodukontserdiga võib piletimüügist isegi teenida, samal ajal lava eest suuri kulusid kandmata.

Mida siis teha?

● Hari end kiirelt digiturunduses nii teadlikuks kui võimalik. Osale virtuaalkoolitustel, mida uues reaalsuses ohtrasti pakutakse. Vaata otsa äri numbritele, küsi nõu proffidelt.

● Loo enda digitaalne müügikanal (kui seda veel pole). Jah, ka teenuste osutamise leht on sisuliselt digitaalne pood. Täna ostetakse sealt rohkem kui ei kunagi varem.

● Mõõda digis kõike, tee ärinumbritele tuginevad kalkulatsioonid ja lähtu neist!

● Hoia kogu pilt enda ettevõtte ärilistest numbritest reaalajas silme ees. Hea võimalus selleks on Google Data Studio.

● Loo strateegia. Pane paika eesmärgid, ajaline raam, olulised mõõdikud ja tegevuskava.

● Panuste SEO tegevustesse. Mõju on pikaajaline ja tulemused pika vinnaga, kuid külastajate voog Google’i otsingutest on tasuta ja tulus. Millal siis veel tulevikuks püssirohtu koguda kui mitte täna? Esmase ülevaate oma veebilehe SEO puudujääkidest saad lihtsalt ja kiirelt isegi tasuta tööriistade abil.

● Google’i otsingureklaam ON vajaduspõhine ja kõige lähedasem tee tehingu sõlmimisele. Ebamõistlik on eirata neid, kes Sinult juba osta tahavad.

● Korrasta kogu enda äri kohta käiv info: Google My Business, sotsiaalmeedia kanalid, veebileht jne.

● Kliendibaasi kasvatamine ja hoidmine on kriitilise tähtsusega nii majanduse tõusus kui languses. Seega panusta sotsiaalmeediasse ja meililisti ehitamisse.

● Panusta võimaluse korral ka brändingusse - see pole kunagi varem nii soodsate hindadega kättesaadav olnud.

Need soovitused tunduvad ju sarnased nagu kooperatiivi võ aktsiaseltsi asutamine 1990ndatel? Isegi kui mõni investeering toodab lühiajalist kahjumit, tasub ehk silmas pidada vähemalt poole aasta pikkust perioodi? Rege rauta ikka suvel või kuidas?

Uued võitjad

Ehkki tänane olukord jätab enda jälje kõigisse meisse, tuleb normaalsete olude taastumine varem või hiljem. Kriis majanduses seab ettevõtjad taas võrdsemale stardipakule. On võimalik kiiresti kohaneda ning teha midagi teisiti. Kiire kohaneja on samas ka kriisist välja tulles suurim võitja, kaitsemäng on omane pigem aeglastele ja väsinutele ehk senistele liidritele. Uus võitjate põlvkond sünnib just täna - nendest, kes pole halvatud kaitsemängus, vaid kohanevad oludega ja näevad neis võimalusi. Neil, kel pole midagi kaotada, jääb üle vaid võitmine, las kaitsemängijad kaotavad.

Tiit Niilo kirjutas eile, et on aeg näidata oma keskendumis- ja teovõimet. Oleme mugavustsoonist väljas veel mitu kuud, kasutagem seda agaralt ja targasti. Konkurentsieelised luuakse just kriisis. On raske aeg, aga on ka võimaluste aeg. Esimene tõsine kriis, mida ei tohiks nooremate ettevõtjate põlvkond raisku lasta!

Jaga lugu:
KAUBANDUSE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad kaubandusteemalised uudised igal nädalal enda postkasti.

Kaubandus.ee toetajad:

Maarit Eerme
Maarit EermeKaubandus.ee juht-toimetajaTel: 51 44 884
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanKaubandus.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700