26 mai 2016

Cherry lõpetab tegevuse

Cherry.ee aastal 2011 Rävala kontoris, kui kõik oli veel ilus. Pildil Andres Susi, Priit Tomp ja Allan Martinson  Foto: Andres Haabu

Cherry Media lõpetab alates reedest, 27. maist, tegevuse Eesti ja Läti turul, kuna ettevõttel ei ole raha, et koostööpartneritele maksta.

Cherry Media  juhatuse liige Andres Susi rääkis, et viimasel kolmel aastal on otsitud lahendusi ja ärimudeleid, kuidas selles äris tegutseda. „Viimase aasta optimeerimise tulemusena olime detsembris, jaanuaris ja veebruaris jooksvas kasumis, kuid vanad võlad on tekitanud sellise spiraali, kus oleme hakanud kohalikele kaupmeestele võlgu jääma,“ rääkis Susi.

Loe, millised oli 10 õppetundi, mis Cherry andis Andres Susile ja Priit Tombile.

Loe lugu, kuidas praegusesse maksevõimetusse seisu jõuti ning kus tehti vigu.

Tema sõnul ei kata praegused rahavood vanu võlgu, mille juured on juba 2012. aastas. „Kuna Eesti on olnud Cherry Media Grupile emaettevõtteks, siis Leedu osa müümisega jäid laenud ka meile,“ ütles Susi.

Cherry Media juhatuse esimees ja tegevjuht Priit Tomp rääkis, et pärast Leedu äri müüki muudeti enda äri lihtsamaks, siis jõudis ettevõte ka jooksvasse kasumisse.

Ärile andis suure tagasilöögi sügisel Türgis toimunud terrorirünnakud. Siis kadus ära 50% Türgi ja Küprose reisidest ja mitte ainult Cherryl, vaid ka teistel. Susi sõnul kasvasid 2015. aastal reiside maht 70-80% ning kõik tundus ilus ja kasumlik, kuid siis tuli terrorihirm ning kõik kadus. „See oli meie põhiline äriliin. Otsisime seejärel ka alternatiivseid sihtpunkte, kuid need ei läinud nii edukalt,“ kommenteeris Tomp.

6 aasta jooksul on ettevõttesse investeeritud 600 000 eurot

6 aasta jooksul müüdi 2 miljonit vaucherit

Voucheri äri tipphetkel oli Cherryl 40 konkurenti

Cherry’st tehti keskmiselt 20 000 ostu kuus

6 aasta jooksul on eestlased säästnud umbes 30 miljonit eurot

Iga 6. eestlane on Cherryst ostnud

Kaubaäriga alustamise hetkedel suudeti müüa rekkatäis mähkmeid 1 päevaga ning 1,5 merekonteineritäit veini 2 päevaga.

Täna tegutseb Eestis 3000 + e-poodi.

Susi võttis kokku, et kui kukub ära rahavoog reisidelt ja kaubaärist läheb ühe kuuga välja 300 000 eurot, siis tekib ettevõtte rahavoogudes vaakum. Susi kinnitusel on nad proovinud teha koostööpartneritega ka maksegraafikuid ja taastada nende usaldust. Samuti püüti läbi rääkida investoritega, et leida mingeid lahendusi, kuidas olukorrast välja tulla. „Kuid kaupmeeste usaldus oli kadunud, nad ei olnud nõus uusi kampaaniaid peale ostma. Siis ei ole ka tooteid, mida tarbijatele müüja ning siis ei tule ka tarbijad saidile. Kui meile ei tule uut müüki peale, siis ei saa ka vanu võlgu ära maksta,“ ütles Susi.

Andres Susil ja Priit Tombil on omanikega kokkulepe, et ettevõttesse määratakse likvideerija ning nemad kutsutakse juhatusest tagasi. Likvideerija vaatab üle dokumendid ning kogub kokku võlausaldajate nõuded, et saada olukorrast täielik pilt.

„Kohalike teenuspakkujate puhul oleme seisukohal, et tarbijad peaksid teenused kätte saama  vaatamata sellele, et kaupmehed ei ole Cherry’lt raha kätte saanud. Kliendil on leping kaupmehega ning meie oleme seisukohal, et klient peaks saama ostetud teenuse, ning usume, et ka tarbijakaitseamet võtab sama seisukoha,“ ütles Susi.

Ta lisas, et reisidega on natuke keerulisem lugu. „Meil on kindlustus ning enamik summasid on ka reisikorraldajale (WOW Travel) ära makstud ja kindlustusest peaks saama kaetud ülejäänud summad.“

Cherry Media OÜ koguvõlg on umbes 1,2 miljonit, millest 20 400 ollakse võlgu maksu- ja tolliametile. (toim – võlg tekkis 10.03.2016). Kindlustus katab võlast umbes 50 000 eurot. Eestis ollakse võlgu 600 ettevõttele, millest üle 100 euronet võlg on 400 ettevõttele. Lätis ollakse võlgu umbes 500 ettevõttele.

 

Ma arvan, et seal oli laias laastus kaks probleemi. 2012. aastal laienes ettevõte väga kiiresti ning hakati kaupu müüma. Lisaks osteti ettevõtte, kelle eelmine juhtkond oli arendanud ettevõtet ilma korraliku rahastuseta ja kontrollita. Ettevõtte bilanssi tekkis miljoni euro suurune koormus. See oli ka põhjus, miks mina (aastal 2013-2014) ja Andres Susi ettevõttesse tagasi tulime ja raha sisse panime ning selle ära stabiliseerisime.

Suures osas on see kupongide ärimudel igal pool maailmas allapoole käinud ning paljud ettevõtted on turult lahkunud. Ilmselt on inimeste ostukäitumine aja jooksul muutunud.

See, miks Cherry täna enda uksed kinni pani on kogu asjade komplekt kokku.

Minu investeering Cherrysse oli kuuekohaline summa, kuid täpsemat summat hetkel ei ütle.

Cherry Medias töötas viimasel ajal 20 inimest, kellele on teatatud ettevõtte tegevuse lõpetamisest. „Aasta alguses oli meid 30 inimest, kuid inimesed on ise lahkunud, kuna stressi tase oli nii suur. Müügiinimesed said kõnesid, et makske võlg ära,“ ütles Susi.

Veel eile oli Cherry.ee veebilehel 50 aktiivset pakkumist ning saidil tegi ostu 200 inimest.

Susi ja Tomp kinnitasid ühest suust, et on kogu tegutsemise aja jooksul seisnud tarbijate eest, makstes enda taskust Poola reisifirma pankroti ning mitmete kohvikute ja autopesulate pankrotid, et kliendid saaksid enda raha ikka tagasi.

Kõikidele klientidele ja koostööpartneritele on saadetud juhend, mida teha ja kuidas edasi tegutseda, kui Cherry Media on tegevuse lõpetanud.

Susi ja Tomp võtavad nüüd ise aja maha, kuid on abiks likvideerijale. Nad polnud nõus ütlema, mida nad edasi tegema hakkavad, kuid kinnitasid, et mõtteid on palju.

Loe Cherry lugu, kuidas jõuti tänasesse olukorda. 

Jaga lugu:
Seotud lood
KAUBANDUSE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad kaubandusteemalised uudised igal nädalal enda postkasti.

Kaubandus.ee toetajad:

Maarit Eerme
Maarit EermeKaubandus.ee juht-toimetajaTel: 51 44 884
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanKaubandus.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700